|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
معاون هنری وزارت ارشاد که این روزها با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف تجسمی، پای درد و دل اهالی این حوزه می‌نشیند، در حاشیه یکی از همین بازدیدها بر حمایت دولت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت دولت باید به جای رقابت با بخش خصوصی کمک‌حال آنها باشند و حتی از ایده اولیه تشکیل گروهی متشکل از افراد بخش خصوصی برای برگزاری اکسپو خبر داد.
معاون هنری وزارت ارشاد که این روزها با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف تجسمی، پای درد و دل اهالی این حوزه می‌نشیند، در حاشیه یکی از همین بازدیدها بر حمایت دولت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت دولت باید به جای رقابت با بخش خصوصی کمک‌حال آنها باشند و حتی از ایده اولیه تشکیل گروهی متشکل از افراد بخش خصوصی برای برگزاری اکسپو خبر داد.

بازدید مدیران هنری از نمایشگاه‌ها یا دوسالانه‌هایی که از سوی دولت برگزار می‌شود، همیشه امری عادی است اما در سال‌های اخیر، حضور یکی از مسوولان وزارت ارشاد در نمایشگاه‌هایی که در گالری‌های بخش خصوصی برپا می‌شود، امری غریب و تقریبا بی‌سابقه بوده ولی انگار این طلسم با روی‌کارآمدن دولت یازدهم شکسته و فعالان تجسمی، این روزها شاهد حضور معاون هنری و حتی وزیر ارشاد در گالری‌هایی هستند و حتی گاهی این بازدیدها به صورت سرزده هم رخ داده است؛ همچنانکه علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، عصر روزهای جمعه با بازدید از نمایشگاه‌های مختلف به گپ‌وگفت با هنرمندان می‌پردازد.

او جمعه گذشته، 26 مهر، پس از آنکه به همراه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرتضی کاظمی مشاور اقتصادی وزارت ارشاد از نمایشگاه نگارگری‌های هوشنگ جزی‌زاده دیدن کرد، به گالری گلستان رفت و از نمایشگاه خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی با عنوان «من و ماتیس و خیام» نیز بازدید کرد. او البته به دلیل صحبت با بازدیدکنندگان حاضر در نمایشگاه، فرصت کمی برای دیدن کارها داشت با این‌همه هنگام تماشای آثار گفت که دیدن نمایشگاه‌های تجسمی مربوط به این دوره و منصوب‌شدنش به عنوان معاون هنری نمی‌شود: «من همیشه به دیدن نمایشگاه‌ها می‌آمدم. هنرمندان تجسمی دوستان من هستند و همیشه روزهای تعطیل به دیدن گالری‌ها می‌رفتم و در جریان خیلی از کارها بوده‌ام اما حالا فضا کمی رسمی‌تر شده است.»

سولیست‌های تجسمی

او همچنین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین رویکرد معاونت هنری در بخش تجسمی چیست، گفت: «فکر می‌کنم هنرهای تجسمی با حوزه‌های دیگر مثل تئاتر تفاوت دارد چون در این حوزه هنرمندان، خودشان به تنهایی یک گروه هستند ولی در موسیقی، بیشتر بحث ارکستر سمفونیک یا کارهای گروهی داریم و به همین دلیل وقتی یک نفر کار انفرادی موسیقی انجام می‌دهد، خیلی مطرح می‌شود و می‌گویند یک سولیست است اما در هنرهای تجسمی همه سولیست هستند و به همین دلیل مدیریت بر این موضوع کمی متفاوت‌تر است.»

مرادخانی افزود: «ما در برنامه‌ریزی حوزه تجسمی قطعا باید به فکر بروز و ظهور درست کارها باشیم و خیلی مهم است که هنرمندان در چه شرایطی کارهای خود را ارایه می‌دهند. شرایط امروز ما برای بیان آنچه که روی می‌دهد و آنچه که هنرمندان می‌خواهند از خودشان ارایه کنند، باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بتوانیم شرایط را عاری از هرگونه دغدغه و نگرانی کنیم، اولین قدم را برداشته ایم.»

او در توضیح برنامه‌های معاونت هنری در حوزه تجسمی افزود: «دومین کار این است که آثار هنری در جامعه به خوبی مورد تبادل قرار بگیرند و مجموعه‌داران و خریداران بتوانند وارد این فضا شوند و آثار هنری بیشتری را خریداری کنند تا در نهایت، شرایط اقتصادی بهتری ایجاد شود. همچنین موزه‌های ما از حالت گردگرفتگی خارج شوند و با وضعیت متفاوت‌تری فعالیت خود را ادامه دهند تا نمایشگاه‌های جاندارتری برگزار کنند.»

می‌خواهیم بخش خصوصی برگزارکننده اکسپو شود

معاون هنری سپس با حمایت از بخش خصوصی اشاره کرد: «اگر بخش خصوصی می‌تواند فعالیتی را انجام دهد، دولت باید با آنها تعامل کند به عنوان مثال نمایشگاه «هفت نگاه» را در آبان همین امسال پیش‌رو داریم. در صحبتی که با خانم گلستان داشتم، قرار شد که به دیدن نمایشگاه بروم تا این پیغام به بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی منتقل شود که ما حاضریم در این زمینه به یک هم‌اندیشی و همفکری برسیم.» از آنجا که در سال‌های گذشته برگزاری اکسپوهای هنری از سوی دولت، نقش نظارتی این نهاد را کمرنگ و دولت را به نوعی رقیب بخش خصوصی کرده بود، از مرادخانی درباره رویکرد معاونت هنری برای حضور در اکسپوها پرسیدیم. او با تاکید بر نقش حمایتی دولت گفت: «صددرصد ما نباید رقیب بخش خصوصی شویم. ما باید کمک‌حال آنها باشیم.

 بخش خصوصی ممکن است در جاهایی گرفتار مشکلاتی شود و ما باید این مشکلات را حل‌وفصل کنیم تا آنها بتوانند کارهایشان را به خوبی انجام دهند. دولت نباید از برگزارکنندگان چنین حرکت‌هایی باشد بلکه باید به بخش خصوصی کمک کند که آنها نمایشگاه برگزار کنند.»

او در بخش دیگری از گفت‌وگو با «شرق» از تشویق گروهی متشکل از یک گروه خصوصی در برگزاری نمایشگاه‌های فروش خبر داد: «البته یک ایده هم در ذهنم شکل گرفته که ممکن است هنوز کمی خام باشد و باید بیشتر روی آن فکر کرد. در نظرم است که در اولین اکسپو، گروهی از بخش خصوصی را انتخاب کنیم تا آنها برگزارکننده اکسپو شوند و ما هم کمک کنیم که این برنامه به خوبی برپا شود.»

انتقاد از گالری‌های کاغذی

مرادخانی در بخش دیگر گفت‌وگو همچنین درباره مجوز گالری‌هایی که به عنوان یکی از دغدغه‌های این بخش مطرح است و بسیاری از آنها خواستار مجوزهای دائمی هستند، عنوان کرد: «اتفاقا یکی از موضوعاتی که روی آن نیز بحث کرده‌ایم بحث آموزشگاه‌ها است چون مجوز آموزشگاه‌ها و گالری‌ها برای یک دوره محدود، صادر می‌شود.»

معاون هنری ادامه داد: «در تهران مجوزهای زیادی برای گالری‌ها صادر شده است اما خیلی از آنها الان تعطیل هستند که اصطلاحا به آنها گالری‌های کاغذی می‎گویند چون فقط روی کاغذ ثبت شده‎اند. تلاش ما این است که گالری‎های فعال را برای تداوم کارشان تشویق کنیم و گالری‎های غیرفعال را هم تشویق کنیم که فعالیتشان را آغاز کنند. هدف ما این است که تنها کاغذ را مبادله نکنیم و شاهد یک واقعیت باشیم، ضمن اینکه به دادن مجوزهای دائمی برای گالری‌ها نیز فکر می‌کنیم و تصور این است که می‌شود از گالری‌های فعال حمایت کرد تا کارشان را انجام دهند ولی از کسانی هم که فعال نیستند بخواهیم فعال شوند تا به این وسیله شرایطی فراهم شود که آنها هم کارشان را شروع کنند.»

مرادخانی درباره آثار ابراهیم حقیقی نیز گفت: «او همیشه یک کار جدیدی ارایه و فضاهای نوینی ایجاد می‌کند مثل الان که با ترکیب رنگ، حرکت و کلام آثار جدید دیگری خلق کرده است.»
منبع: شرق
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین