|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
محمدرضا درویشی در افتتاحیه جشنواره موسیقی آیینه‌دار:
کد خبر: ۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
آیین افتتاحیه نخستین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه‌دار» در حالی برگزار شد که دبیر جشنواره خطاب به معاون امور هنری گفت: دفتر موسیقی وزارت ارشاد به دفترچه موسیقی تبدیل شده است.
محمدرضا درویشی گفت: این جشنواره موسیقی نواحی صرفا موسیقی جنوب شرق ایران را فارغ از استان کرمان در نظر می‌گیرد، چرا که اگر قرار بود کرمان جزو جشنواره باشد، وارد دریای بیکرانی می‌شدیم که توان و فرصت پوشش آن را نداشتیم.

دبیر جشنواره ادامه داد: این نخستین جشنواره موسیقی نواحی است که به همت بخش خصوصی هدایت و سرمایه‌گذاری شده است و من به عنوان دبیر هنری این جشنواره به نمایندگی از هیئت تصمیم‌گیری، این فستیوال را به شخصی تقدیم می‌کنم که از اوایل دهه 50 و یا حتی پیش از آن نخستین تحقیقات سیستماتیک و آکادمیک خود را در سراسر ایران و در گروهی که توسط او در سازمان رادیو تلویزیون شکل گرفت، آغاز کرد.

وی افزود: او با حمایت شهرزاد افشار و با حداقل امکانات با ضبط صدا و فیلمبرداری، آرشیوی را به وجود آورد که در صدا و سیما هم محفوظ است. بنابراین این فستیوال به بانو پروفسور «فوزیه مجد» تقدیم می‌شود.

درویشی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: طی تغییراتی که در 5 سال گذشته برای مرکز موسیقی اتفاق افتاد، به جای اینکه این مرکز نه به لحاظ نام، بلکه به لحاظ محتوا گسترش پیدا کند، نام و محتوایش کوچک‌تر هم شد. به گونه‌ای که از مرکز موسیقی به دفتر موسیقی تغییر نام پیدا کرد و فعالیت‌هایش محدود شد.

او گفت: جشنواره‌های موسیقی فجر از عدد 100 به عدد 10 تغییر پیدا کرد و این اواخر به جای دفتر موسیقی، دفترچه موسیقی شده است.

درویشی که شامگاه 10 مهرماه در خانه هنرمندان سخن می‌گفت، خطاب به معاون امور هنری گفت: آقای مرادخانی! مرکز موسیقی یا دفترچه موسیقی که هم‌اکنون زیر نظر شما است، یک ویرانه است. این دفتر باید توسط یک مدیر لایق که تجربه کافی دارد، ساماندهی و مدیریت شود. کسی که بتواند این ویرانه را به یک ساختمان محکم تبدیل کند. البته اگر می‌خواهید دفتر موسیقی همان چیزی شود که در مرام‌نامه آن تعریف شده است، اگرنه همان ویرانه کفایت می‌کند.

درویشی با بیان اینکه تهیه‌کنندگی این فستیوال بر عهده «احسان رسول‌اف» و مدیر اجرایی «علی مغازه‌ای» بوده است، اظهار کرد: در راستای برگزاری چنین جشنواره‌ای با دوستان جلساتی داشتیم و تصمیم گرفتیم خودمان برای موسیقی نواحی آستین بالا بزنیم و از مناطق جنوب شرق ایران شروع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت موسیقی نواحی پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین شخصیتی که پس از بازگشت از اروپا دست به تحقیقات میدانی وسیع در این حوزه زد، فوزیه مجد بود. آنچه امروزه ما درو می‌کنیم، حاصل زحمات اوست و ما مدیون این بانوی گرامی هستیم. شاخص‌ترین فعالیت او کار برروی بخشی‌های شمال خراسان بود.

او ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی جشنواره موسیقی فجر آغاز به کار کرد و بخشی از آن به موسیقی نواحی ایران تعلق پیدا کرد و چون همزمان با دوران جنگ بود، اختلالاتی پیش آمد. از جمله اینکه عاشیق‌های آذربایجان با لباس بسیجی به روی صحنه اجرا می‌کردند و از جنگ و جبهه می‌خواندند. البته اشکالی ندارد، رزمندگان باید حمایت می‌شدند اما بعدها تصمیم گرفتیم که هر چیزی در سر جای خودش خوب است.

درویشی عنوان کرد: سپس موسیقی نواحی در جشنواره فجر گسترش پیدا کرد و جنبه رقابتی به خود گرفت و بنده سال‌ها داور این بخش بودم. اما سرانجام جشنواره موسیقی نواحی به صورت مستقل در کرمان و فصل پاییز برگزار شد. من 4 دوره دبیر آن جشنواره بودم، اما بعدها به دلایلی استعفا دادم. بعد از آن جشنواره تعطیل شد و در دو سال اخیر جشنواره‌ای به نام موسیقی نواحی برگزار شد که تنها آبرو برد و من به جز تاسف سخنی درباره آن ندارم.

علی مرادخانی، معاون امور هنری نیز در ادامه این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و سخنان کوتاهی ارائه داد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد از خصوصی‌سازی در دولت گفت و افزود: انجام همه امور بر عهده دولت نیست. بلکه دولت مسیر را برای پیشبرد امور هموار می‌کند و امکانات را در اختیار قرار می‌دهد. وی گفت: دولت می‌تواند جشنواره‌ها را برگزار کند، اما بهتر است امکانات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

احسان رسول‌اف، تهیه کننده و برگزارکننده این فستیوال نیز سخنرانی کوتاهی درباره نحوه برگزاری جشنواره ارائه کرد. او از تمام هنرمندان، مسوولان، خانه موسیقی، خانه هنرمندان و...برای حمایت از این جشنواره قدردانی کرد.


 این مراسم با نوای سرنا و دهل تربت جام از میان جمعیت آغاز شد و با هنرنمایی محمد رحم‌دلخواه و عشق‌علی کوشا همراه بود.

نورمحمد درپور از دیگر هنرمندان اجرا کنندگان مراسم افتتاحیه بود. درپور از هنرمندان پیشکسوت دوتار است که همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنواره‌های آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره‌های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازنده‌ای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد.

این هنرمند پیشکسوت اجرایی را برای حاضران به نمایش گذاشت و به شدت مورد تشویق قرار گرفت.

این جشنواره که هرشب در دو سانس میزبان علاقه‌مندان است، در سانس دوم با اجرای ذوالفقار عسکری‌پور (دوتار) به همراه غلامحسین غفاری و مرادعلی سالار احمدی (آواز) سپری شد.

حسن سمندری هم با ساز دوتار و آوازش شب موسیقی جنوب شرق ایران را مزین کرد.

اجرای برنامه افتتاحیه را سید عباس سجادی بر عهده داشت و علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، مجید سرسنگی(مدیرعامل خانه هنرمندان)، سودابه سالم، حمیدرضا نوربخش، حمیدرضا اردلان، علی‌اکبر شکارچی و...در این مراسم حضور داشتند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین