|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۶
»
در پی درگیری لفظی بین فیصل و اردوغان؛
کد خبر: ۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
تنش میان سعودی و ترکیه زمانی بالا گرفت که عربستان به کمک آمریکا و غرب خود را در مسائلی که به نیروهای معارض سوری مربوط می شد، داخل کرد و این همزمان شد با دور کردن آنکارا و کاهش نفوذ طرفداران آن همچون قطر در نیروهای معارض ائتلاف ملی.
به دنبال اقدام ترکیه در راستای بستن قریب به اتفاق مراکز اطلاعاتی سعودی در این کشور که از از آنها برای حمایت از نیروهای مسلح در سوریه استفاده می کرد، روابط بین ریاض و آمریکا وارد مرحله جدیدی از تنش شد.
 
منابع مطلع در آنکارا در این رابطه می نویسند: گفتگوها بین وزیر امور خارجه ترکیه و وزیر خارجه عربستان بی فایده بود و نتیجه ای در پی نداشت و داوود اغلو در آخرین جلسه خود با همتای سعودی دست خالی برگشت.
 
به گفته این منابع سعود فیصل نمی خواهد به ترکیه هیچ نقشی در ماجرای سوریه بدهد و ریاض از موضع گیری های ترکیه در قبال حوادث مصر هیچ استقبالی نمی کند. این تغییرات در تعامل ترکیه و عربستان متاثر از درگیری هایی است که در سطح مقامات بالا بین ترکیه و قطر و جنبش حماس و الاخوان المسلمین، بعد از سرنگونی محمد مرسی در مصر اتفاق افتاد و از سوی دیگر عربستان نیز در قالب یک استراتژی جدید همکاری خود را با اردن و امارات و اسرائیل و علیه مرسی ادامه داد و این باعث ایجاد تضاد در موضع گیری های عربستان و ترکیه شد.
 
گفته می شود که هدف استراتژی جدید عربستان، از یک سو حزب الله و سوریه و عراق و از سوی دیگر ترکیه و قطر و حماس الاخوان المسلمین است.



تنش میان سعودی و ترکیه زمانی بالا گرفت که عربستان به کمک آمریکا و غرب خود را در مسائلی که به نیروهای معارض سوری مربوط می شد، داخل کرد و این همزمان شد با دور کردن  آنکارا و کاهش نفوذ طرفداران آن همچون قطر در نیروهای معارض ائتلاف ملی. اما ماجرای کودتای نظامی سی ژوئن که در مصر رخ داد نقطه اصلی در ایجاد این تنش ها بود و ترکیه معتقد بود که عربستان کودتایی در مصر به راه انداخته تا منافع خود را در آن محقق کند و این به مثابه وارد کردن ضربه قوی به متحدان ترکیه در سازمان الاخوان المسلمین بود.

این اقدام ترکیه را می توان از یک سو به معنی رویارویی باعربستان و از سوی دیگر کاهش تنش ها با ایران و نظام سوریه از دانست و مقامات ترکیه دریافتند که سازمان های اطلاعاتی سعودی در سوریه و دیگر مناطق منطقه هماهنگ با منافع ترکیه نیستند.

منبع:هشت صبح
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین