|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۳
»
کد خبر: ۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، پیش از ظهر امروز (شنبه) به منظور گفت و گو و رایزنی با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند.
فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، پیش از ظهر امروز (شنبه) به منظور گفت و گو و رایزنی با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند.

«اخضر ابراهیمی» به منظور فراهم کردن مقدمات نشست بین المللی ژنو -2 که قرار است در ماه نوامبر (آبان ماه) برگزار شود، به ایران سفر می کند.

«مارتین نسیرکی» روز جمعه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سفر ابراهیمی به تهران، گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ادامه سفر منطقه ای خود در خصوص رایزنی با کشورهای صاحب نفوذ به تهران سفر می کند تا با مقام های ایرانی بحث و گفت وگو کند.

هدف اخضر ابراهیمی از سفر به کشورهای منطقه رسیدن به یک راه اساسی برای پایان دادن به بحران کنونی در سوریه است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، افزود: موضوع حضور ایران در نشست ژنو 2 یکی از محورهای مهم مذاکره اخضر ابراهیمی با مقام های ایرانی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: سازمان ملل تلاش می کند تا نظر کشورهای منطقه را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو 2 جلب کند.

کنفرانس ژنو- 2 مانند ژنو - 1 به دنبال راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه خواهد بود. 

در حالی این کنفرانس قرار است در ماه نوامبر با حضور نمایندگان دولت و گروه های مخالف برگزار شود که هنوز گروه های مخالف هنوز بر سر نحوه حضور در این کنفرانس با هم اختلاف نظر دارند.

در کنفرانس ژنو-1 ایران و عربستان سعودی دو غایب بزرگ بودند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که بحران سوریه تنها از راه سیاسی و گفت و گوهای سوری - سوری حل خواهد شد. تهران همچنین مخالف هرگونه دخالت خارجی و حمایت از گروه های مخالف مسلح دولتی است.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش در نشست خبری درباره شرط آمریکا برای حضور ایران در این نشست، گفته بود: ایران باید پیش از شرکت در این مذاکرات از «بیانیه ژنو» که در سال 2012 در حمایت از تشکیل «دولت گذار» در سوریه صادر شده بود، رسما حمایت کند. 

«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همان زمان در پاسخ به این اظهارات گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه بوده و اگر حضور ما به نفع رسیدن به راه حل است، مشروط کردن دعوت از تهران غیرقابل پذیرش است و شرطی را نمی پذیریم.

فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه 23 مهر سال گذشته نیز به تهران سفر کرده بود.

ابراهیمی علاوه بر دیدار و گفت و گو با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، احتمالا با حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی درباره آخرین تحولات سوریه گفت و گو خواهد کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین