|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۸
»
کد خبر: ۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
وی موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و از اعضای مجمع روحانیون مبارز بوده است. پیشتر وی در زمان تبعید امام به نجف از اعضای دفتر ایشان در نجف بود. اقامت وی در نجف به ثبت وقایع آن روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) که کتابی حجیم است، منجر شد.
روز گذشته پیش از خطبه های نماز جمعه تهران "رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی" در سخنانی با موضوع استکبارستیزی، با انتقاد صریح از تصمیم تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 مبنی بر محرمانه نگه داشتن محتوای مذاکرات گفت: در نوشته‌های منحوس و زهرآگینشان زمزمه می‌کنند که سیاست خارجی را باید از خیابان‌ها جمع کرد یعنی در حقیقت از دست مردم باید آن را بیرون آورد چون مردم اگر در جریان قرار گیرند، نمی‌گذارند در مذاکرات پشت پرده، بده و بستانی صورت گیرد؛ پس باید مردم را نامحرم دانست و از صحنه بیرون راند. سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، "حمید روحانی" بود.



اما این روحانی که به صراحت لهجه و انتقادات تند و تیزش، شهره شده، کیست؟

سید حمید روحانی (زیارتی) متولد 1321 در شهرستان مهدیشهر و فرزند سید احمد زیارتی مرجع فقید منطقه مهدیشهر است. وی موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و از اعضای مجمع روحانیون مبارز بوده است. پیشتر وی در زمان تبعید امام به نجف از اعضای دفتر ایشان در نجف بود. اقامت وی در نجف به ثبت وقایع آن روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) که کتابی حجیم است، منجر شد.

حمید روحانی که بیشتر به عنوان مورخ انقلاب اسلامی شناخته می شود، کتاب چهار جلدی درباره تاریخ انقلاب و نهضت امام خمینی نگاشته است. کتابی که در بیش از 6000 صفحه به وقایع انقلاب اسلامی ایران می پردازد.  در سال 1376 روحانی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی استعفا و در سال 1388 بنیاد جدیدی به نام تاریخ "پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی" را پایه گذاری کرد.

نامه سرگشاده وی به آیت الله منتظری در سال ۶۷ و نامه به آیت الله هاشمی در خرداد ۸۸ و نامه به کروبی در تابستان ۸۸ وی را خبرساز کرد. او از نخستین کسانی بود که در مرداد 88 با "حجتیه‌ای" خواندن مشایی به حضور وی در کنار احمدی‌نژاد انتقاد کرد. علنی کردن اسناد دکتر شریعتی در کتاب نهضت امام خمینی، سلسله مقالات نقد خاطرات منتسب به آقای منتظری در فصلنامه پانزده خرداد، نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی از جمله فعالیت‌های وی می‌باشد.

حمید روحانی که پیشتر در انتقاداتی به آیت الله منتظری و هاشمی شناخته شده بود، جزء نخستین افرادی محسوب می‌شود که به حضور مشایی در دفتر احمدی نژاد اعتراض کرد. زمانی که روحانی در سخنانی که در سایت بنیاد تاریخ پژوهی به مناسبت دهه فجر سال 90 منتشر کرد نوشت: "انجمن حجتيه كه اكنون در دفتر رياست جمهوري جاخوش كرده است با تز شيطاني «بايد فساد را گسترش داد تا امام زمان ظهور كند» اختلاس، رشوه و دستبرد به بيت‌المال و فساد اخلاقي و اقتصادي را هرچه شديدتر گسترش مي‌دهد و گراني و تورم و هرج و مرج اقتصادي را دامن مي‌زند تا نظام جمهوري اسلامي را به چالش بكشد و توده‌ها را ضد اين نظام بشوراند تا زمينه براي ظهور امام زمانشان (امريكا ـ انگليس) فراهم شود."

روحانی همچنین در نامه‌ای به تاریخ 26 اردیبهشت 88 به کروبی با انتقاد از عملکرد وی نوشت: "اگر حضرت امام در قيد حيات بودند،‌ بي‌ترديد امروز با آقاي شيخ مهدي كروبي همان برخوردی را مي‌كردند كه ديروز با آقاي شيخ حسينعلی منتظري كردند. حضرت امام كه آقای منتظری را "فاسد، فاسق و مفسد " خواندند برای اين بود كه می‌ديدند نامبرده با تاثيرپذيری از منافقين و جاسوسان حاكم بر بيت خود به نامه‌پراكنی دست می‌زند و دروغ‌پردازی‌ها و شايعه‌سازی‌های بي‌شرمانه اطرافيان را به‌عنوان "وحی منزل " در نامه‌های خود منتشر مي‌سازد، كاري كه امروز جناب آقای كروبی به آن مبادرت می‌ورزد و خوراك چرب و نرمی براي راديوهای استكبار جهانی و رژيم صهيونيستی فراهم می‌سازد."

اما اوج انتقادات این تاریخ پژوه که عمری را در تالیف و تدوین تاریخ انقلاب گذرانده، در این سالها بیشتر متوجه آیت الله هاشمی بوده است. او در سلسله مقالاتی به انکار و انتقاد از خاطرات منتشر شده هاشمی از امام (ره) و انقلاب پرداخته است. روحانی هر زمان که فرصتی پیش آورده از نقد هاشمی دریغ نکرده است.

حمید روحانی که آشکارا به مخافت به آیت الله هاشمی پرداخته و می پردازد در آخرین انتقادات خود نسبت به نقل خاطره هاشمی از امام (ره) درباره حذف شعار "مرگ بر آمریکا" با اعلام اینکه: هاشمی هیچ وقت یک مرد انقلابی نبود است گفت: "در حقیقت در هاشمی رفسنجانی بیشتر اندیشه‌های لیبرالیستی تشدید بود تا روحیه انقلابی که در نهایت خواه و ناخواه با یک انقلاب مواجه شد. هاشمی نسبت به رژیم سعودی فاسد گرایش دارد. هاشمی انسانی به این شکل است که نه انقلابی است و نه روحیه انقلابی بلکه دارای ضعف روحی است."

انتقادات روحانی به موسسه حفظ آثار امام(ره) نیز رسید. جایی که وی در مقابل حواشی اخیر که درباره نقل خاطره ای از امام (ره) پیش آمد، موسسه حفظ و نشر آثار امام را کانون فتنه خواند و افزود: "این کانون فتنه در جهت انحراف خط امام حرکت می‌کند. در این زمینه از موسسه حفظ آثار امام هیچ انتظاری نداریم و معتقدیم دستگاه قضایی باید با کسانی که به حضرت امام نسبت ناروا می‌دهند، برخورد کند و تحت تعقیب قرار گیرند؛ نباید اجازه داد به مقدسات اسلامی و خانواده شهدا اهانت شود."

انتقادات حمید روحانی دیروز اما از حوزه اشخاص فراتر رفت و دامن دولت را گرفت. جایی که روحانی از تریبون نماز جمعه با انتقاد از محرمانه ماندن مذاکرات ایران و 1+5 گفت: "امروز می‌بینیم زمزمه‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و 1+5 باید از نظر مردم پوشیده بماند. انگار مردم نامحرمند و باید رژیم صهیونیستی و دیگر مزدوران استکباری از آن اطلاع یابند، اما ملت ایران اطلاع نداشته باشد؛ چرا؟ چون مردم ایران نامحرمند. این شیوه‌ای است که می‌خواهند مردم را در بی‌خبری نگه دارند."
منبع: فرارو
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
1
با سلام
خداوند این کشور را از شر شیاطین ، طلحه زبیر ها ، دوستان نادان و...محافطت فرماید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
0
مرغابی تا الان در بی خبری بودیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین