|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
»
کد خبر: ۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
ماري هارف سخنگوي وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که ايران با پذيرش رسمي «بيانيه ژنو»که درخواست تشکيل «دولت انتقالي در سوريه» در آن مطرح شده، مي تواند در مذاکرات صلح براي سوريه که در ژنو برگزار خواهد شد ،شرکت کند. ساعاتي بعد مرضيه افخم همتاي ايراني او مشروط کردن حضور ايران در ژنو2، به پذيرش بيانيه ژنو1، را رد وتاکيد کرد : «مشروط کردن دعوت از جمهوري اسلامي ايران غيرقابل پذيرش است و شرطي را نمي پذيريم.»
شرط آمريکا براي حضور ايران

به گزارش راديو اروپاي آزاد، اين نخستين بار است که آمريکا از ايران مي خواهد تا در کنفرانس ژنو2 شرکت کند و شرط آمريکا براي ايران هم اين است که پيش از شرکت در اين مذاکرات، از «بيانيه ژنو» که در سال ۲۰۱۲ در حمايت از تشکيل «دولت گذار» در سوريه صادر شده بود، رسما حمايت کند. اشاره دولت آمريکا به بيانيه نشست ژنو1 است که در سال 2012 صادر شد. کنفرانسي که غرب به آن کنفرانس «صلح براي سوريه» مي گويد و به ژنو2 معروف شده، قرار است اواسط نوامبر در ژنو برگزار شود.بيانيه ژنو يک به تاييد قدرت هاي غربي، روسيه، کشورهاي عرب حوزه خليج فارس و همسايگان سوريه از جمله عراق و ترکيه رسيده است. پيش تر مقامات آمريکايي با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي از بشار اسد، بارها با حضور ايران در کنفرانس ژنو2 مخالفت کرده بودند. هرچند در بيانيه ژنو1 درخواست تشکيل يک «دولت انتقالي» براي پايان دادن به بحران سوريه مطرح شده بود، اما اين بيانيه در قبال اين که براي تحقق اين شرط بشار اسد بايد در قدرت بماند يا مسند قدرت را ترک کند، موضع مشخصي نگرفته است. دوشنبه گذشته، جان کري، وزير امور خارجه آمريکا که در اندونزي به سر مي برد از اولين روز انهدام تسليحات شيميايي در سوريه ابراز خرسندي کرده و گفته بود: «همکاري فعلي دولت سوريه «شروعي خوب» است و ادامه اين روند همکاري در انهدام تسليحات شيميايي به دولت بشار اسد اعتبار خواهد داد.» در عين حال به گزارش فارس، به نقل از رويترز، ماري هارف سخنگوي وزارت امورخارجه آمريکا ادعا کرد: ما بارها به طور شفاف نقش غيرسازنده ايران در بحران سوريه را متذکر شده ايم و انتظار ما اين است که هر کشوري که در نشست ژنو 2 حضور مي يابد بايد توافقنامه ژنو را بپذيرد و علنا از آن حمايت کند. رويترز از اين اظهارات سخنگوي وزارت امورخارجه آمريکا با عنوان «گشودن درهاي حضور ايران در ژنو2» تعبير کرده بود. با اين حال به گزارش فارس هارف اظهار داشت:  اگر ايران توافقنامه ژنو 1 را علنا بپذيرد و از آن حمايت کند، احتمالا حضور آنها در نشست ژنو [2] را بررسي مي کنيم. در اين صورت، آمريکا با تمايل بيشتري، از حضور ايران در اين نشست استقبال مي کند.

افخم: براي حضور در نشست ژنو ۲ شرطي نمي پذيريم

اين درحالي است که به گزارش فارس ، مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه با اعلام آمادگي ايران براي کمک به حل بحران سوريه، تصريح کرد: اگر حضور ما به نفع رسيدن به راه حل است، مشروط کردن دعوت از جمهوري اسلامي ايران غيرقابل پذيرش است و شرطي را نمي پذيريم. افخم با اشاره به عدم حضور ايران در نشست ژنو يک اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره رسيدن به تفاهم سياسي براساس مذاکره و توافق بين طرف هاي سوري را تنها راه حل بحران فاجعه بار سوريه مي داند و آماده کمک به اين فرآيند است. وي افزود: دعوت نکردن از ايران در فرآيند سياسي، محروم کردن مذاکرات از نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران است.

اميرعبداللهيان: اصراري براي شرکت در مذاکرات ژنو 2 نداريم

در همين حال جلسه عصر ديروز کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با حضور امير عبداللهيان معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه برگزار شد.نقوي حسيني در مورد اين جلسه گفت: اميرعبداللهيان در جلسه عصر ديروز با پرداختن به سفر رييس جمهور و هيات همراه آن به نيويورک در مورد تحولات منطقه، گفت: در هر حال برخي از کشورهاي منطقه از تحرک ديپلماسي جمهوري اسلامي و گفت وگوهاي انجام شده نگران هستند و فکر مي کنند که جايگاه آنها در حال تضعيف است، سفر به نيويورک همچنين بر بحران سوريه تاثيرگذار بوده است و بحث جدي حضور ايران در مذاکرات ژنو 2 در آن مطرح شده است.به گفته اميرعبداللهيان، اختلافات شديد بين معارضين و دولت بشار اسد و مساله نابودي سلاح هاي شيميايي از جمله موضوعاتي است که وضعيت بحران سوريه را تغيير داده است.

وي با اشاره به بخش ديگري از اظهارات اميرعبداللهيان در اين جلسه گفت: ما اصراري به شرکت در مذاکرات ژنو 2 نداريم، بحران سوريه بدون کمک و همکاري همه کشورهاي منطقه برطرف نخواهد شد و هر نوع طرح نظامي و دخالت هاي قدرت هاي خارجي مورد مخالفت جمهوري اسلامي ايران است.

اخضر ابراهيمي: ايران بايد در مذاکرات ژنو دو شرکت کند

در همين حال به گزارش باشگاه خبرنگاران اخضر ابراهيمي ميانجي سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه در مصاحبه با شبکه پنج تلويزيون فرانسه درباره حضور ايران در کنفرانس ژنو 2 گفت: «دبير کل سازمان ملل و دبير کل اتحاديه عرب هميشه گفته اند ايران و عربستان سعودي که هر دو در کنفرانس ژنو يک غيبت داشتند بايد در ژنو دو حضور داشته باشند. به نظر مي رسد وجهه جديد ايران و اتفاقاتي که در نيويورک افتاد مثبت باشد. من در نيويورک با رئيس جمهور روحاني و محمدجواد ظريف وزير خارجه اين کشور ديدار کردم. آنها مايلند در مذاکرات شرکت کنند. آنها هيچ پيش شرطي براي شرکت ندارند اما مي گويند اگر شرکت نکنيم هم چندان مهم نيست.» مجري تلويزيون فرانسه پرسيد: ايران جديد به رياست جمهوري روحاني ممکن است نقشي به عنوان ميانجي در مناقشه سوريه ايفا کند؟ آيا اين اتفاق ممکن است در ازاي کاهش مجازات هاي غرب عليه ايران بيفتد؟اخضر ابراهيمي گفت: اين ها خارج از کنفرانس ژنو است. همه آن هايي که به ژنو مي آيند با هدف حمايت از مذاکره بين طرف هاي درگير در سوريه مي آيند. اميدواريم ايران، عربستان سعودي، ترکيه، آمريکا و فرانسه اين نقش را ايفا کنند. خبرنگار لوموند پرسيد: آيا از ايران دعوت مي کنيد به ژنو بيايد؟ اخضر ابراهيمي گفت: من مسئول دعوتنامه ها نيستم. ما به توافق رسيديم. دبير کل سازمان ملل گفته است از نظر وي ايران بايد در ژنو حضور يابد اما تصميم نهايي را آمريکا و روسيه خواهند گرفت. وي ادامه داد: اگر ايران دعوت شود، عربستان هم دعوت مي شود.

منبع:روزنامه خراسان

در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
وحید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
0
0
قطعا این دولت برای پنهان کردن بی کفایتیش هر شرطی رو قبول میکنه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین