حکیمی عنوان کرد:
کد خبر: ۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به ضرورت اصلاح سیستم بانکی ،گفت:شاید سپام بتواند در دورزدن تحریم ها موثر باشد اما باید به این نکته توجه داشت سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی یا همان سپام در بعد بین المللی خیلی نمی‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد چرا که این سامانه برای ال‌سی‌های داخلی است و ال‌سی‌های خارجی باید از مرکز سوئیفت بین‌المللی پذیرفته شود.

عطاءالله حکیمی گفت: در شبکه بانکی داخلی از بابت انجام مبادلات بانکی خیلی مشکل احساس نمی شود و عمده مشکلات سیستم بانکی مربوط به مبادلات بین المللی است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعیت این است سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی یا همان سپام در بعد بین المللی خیلی نمی‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد و بعید می دانم بتواند جایگزین مناسبی برای سامانه سوئیفت باشد واین تصمیم کارشناسی شده نیست.  

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: سامانه سوئیفت یک سیستم یکپارچه بین المللی است و با توجه به سابقه طولانی آن در ارائه خدمات بانکی، مزایا و حتی مشکلات احتمالی آن نیز مشخص شده است لذا باید با ارائه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی زمینه را برای رفع تحریم سوئیفت فراهم کرد.

حکیمی ادامه داد: باید پذیرفت اگر بخواهیم بطور مثال طرح سامانه سپام را کاملا جایگزین سوئیفت کنیم نیاز به هزینه و زمان زیادی  است و با توجه به اینکه سامانه سوئیفت شبکه بین بانکی جهانی است بعید می دانم این جایگزینی، طرح موفقی باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: شاید سپام بتواند در دورزدن تحریم ها موثر باشد اما باید به این نکته توجه داشت سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی یا همان سپام در بعد بین المللی خیلی نمی‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد چرا که این سامانه برای ال‌سی‌های داخلی است و ال‌سی‌های خارجی باید از مرکز سوئیفت بین‌المللی پذیرفته شود.

وی با انتقاد به اجرایی نشدن برخی بخشنامه ها از سوی شعب بانک های کشور افزود: بانک ها در موضوع ارائه تسهیلات خرد به مردم، سخت گیری می کنند به خصوص خیلی بانک ها  یک ضامن برای ارائه تسهیلات زیر 10 میلیون تومانی را رعایت نکرده اند این در حالی است که گیرندگان وام های کلان به راحتی وام بانکی گرفته اند.

حکیمی گفت: البته برخی از نافرمانی بانک ها از بخشنامه ها به این دلیل است که تصمیمات دولت ها کارشناسی شده نیست و بانک ها به عنوان یک نهاد مالی تخصصی مقاومت می کنند لذا باید در این زمینه اصلاحاتی انجام گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در هر صورت از رئیس جمهور و هیئت دولت یازدهم می خواهم اصلاحاتی در زمینه ساختار سیستم بانکی انجام دهد و زمینه آسان کردن شرایط ارائه وام های خرد بانکی را برای مردم نیازمند فراهم کند.
منبع: خانه ملت
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین