|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
جوانان در اين چند سال با مشكلات زيادي مواجه بوده اند، از زمان سازمان ملي جوانان تا امروز كه وزارتخانه يي را به نام آنها زده اند. اما همچنان كار بزرگي براي اين گروه جامعه كه قرار است آينده را رقم بزنند اتفاق نيفتاده است. مشكلاتي از ازدواج و اوقات فراغت گرفته تا برنامه هاي پژوهشي و اجتماعي.
دكتر رضا صالحي اميري در پژوهشي با عنوان امنيت اجتماعي كه مربوط به جوانان مي شود راهكارهاي مفيدي را براي خروج از اين بحران ارائه كرده است. وي درباره بحران ها و امنيت اجتماعي در حوزه جوانان و كارهاي آينده وزارت ورزش و جوانان به سوالات ما پاسخ داد.
    
 ارزيابي شما در اين چند ماهي كه سرپرست وزارت ورزش و جوانان بوده ايد از مسائل جوانان چه بوده است و به نظر شما مهم ترين بحران نسل جوان چه موضوعي است؟
   
ما سه حوزه در بحث جوانان را بايد متمايز از هم ببينيم: يكي حوزه سياستگذاري كلان، ديگري حوزه دستگاه هاي مجري در حوزه جوان و حوزه سوم واقعيت هاي موجود در جامعه جوان. براي برنامه ريزي و سياستگذاري لازمه آن رصد وضعيت جوان در جامعه امروز است. هويت جوان، اخلاق جوان، مسكن جوان، اشتغال جوان، ازدواج جوان، مشاركت جوان، نشاط جوان و در مجموع آينده جوان بحث هايي جدي است كه ما مي توانيم با رصد علمي در جامعه جوان آنها را استخراج كنيم. بر اساس آن نيازمند يك سياستگذاري هستيم بر مبناي واقعيت هاي موجود و برنامه ريزي به صورت ستادي توسط وزارت ورزش و جوانان و اجرا توسط نهاد هاي مجري. اين نظام سه وجهي: رصد دايمي وضعيت جوان، سياستگذاري توسط نهادهاي سياستگذار و برنامه ريزي اجرايي توسط 23 دستگاه مكانيزم گردشي و منطقي است كه بايد به صورت دايم تكرار شود در حوزه جوان در غير اين صورت هركدام از اين سه مغفول بماند عملاره به جايي نخواهيم برد.
    
پژوهشي انجام داده ايد در ارتباط با امنيت اجتماعي در تهران كه وضع نابساماني دارد. پيشنهاد شما راجع به امنيت اجتماعي در تهران و به صورت كلي تر در ايران چيست ؟
   
مساله امنيت اجتماعي مفهومي فراگير دارد. وقتي از امنيت صحبت مي كنيم در يك كلمه مفهوم ذهني است اما مفهومي دقيق تر و قوي تر دارد و آن گستردگي وجه امنيت است. امنيت زيستي، امنيت مالي، امنيت فردي ، خانوادگي، زيستي اخلاقي، مالي، اجتماعي، جاني و قضايي، اينها مجموعه عناصري است كه درحوزه امنيت تاثيرگذار است بنابراين وقتي صحبت از امنيت مي شود نبايد به سمت نهادهاي امنيتي مانند نيروي انتظامي برويم. امنيت به مفهوم عام است كه هر كس صبح از منزل خارج مي شود و با آرامش به طرف محل كار خود مي رسد امنيت دارد و هركس در محل كار خود نسبت به ثبات شغلي خود اعتماد ندارد دچار ناامني شغلي است و همچنين پولي كه از بانك دريافت مي كند و براي رسيدن به نقطه ديگر امنيت ندارد امنيت مالي مي شود. امنيت دو سطح دارد: يك احساس امنيت و ديگري احساس عينيت امنيت است. كه امنيت را با ناامني مي سنجد و هر ميزان در جامعه ناامني بيشتر باشد احساس ناامني و جامعه داراي چالش هاي اجتماعي بيشتري خواهد بود. هر ميزان احساس امنيت اجتماعي جامعه بيشتر باشد آن جامعه، جامعه با ثبات تري خواهد بود. در كار علمي اي كه دو سال به طول انجاميد، مشخص شد كه شاخص هاي امنيت اجتماعي شاخص هاي گويايي نيست و لازم است يك برنامه ريزي جدي و فراگير انجام دهند و تاكيد مي كنم مفهوم امنيت را الزاما با معناي نيروي انتظامي همراه ندانيم.
    
مهم ترين كاري كه در ارتباط با جوانان پس از كسب راي اعتماد انجام مي دهيد كدام است؟
   
رصد دايم وضعيت، سياستگذاري و برنامه ريزي براي كليه نهاد هاي درگير، نظارت بر اجراي آنها و پيگيري براي تحقق سياست ها و برنامه ها.
    
مهم ترين پيام شما براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي چيست؟

من از همه عزيزاني كه چه مثبت و چه منفي به من راي مي دهند تشكر مي كنم كه وظيفه خود را به درستي انجام مي دهند و من هم تابع كامل راي مجلس و تسليم راي آنها هستم .

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین