|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
»
رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی:
کد خبر: ۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲
سخنرانیˈحجت الاسلام حسن روحانیˈ رییس جمهوری در دفاع از سه وزیر پیشنهادی وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان دقایقی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
سخنرانیˈحجت الاسلام حسن روحانیˈ رییس جمهوری در دفاع از سه وزیر پیشنهادی وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان دقایقی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، رییس جمهوری می تواند به مدت حداکثر یک ساعت در دفاع از برنامه های سه وزیر پیشنهادی خود سخنرانی کند.

سپس دو مخالف و دو موافق هر وزیر پیشنهادی به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه های هر وزیر پیشنهادی، خود وزیر پشت تریبون قرار می گیرند و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد از برنامه های خود دفاع کند.

کل زمان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم 5 ساعت و 30 دقیقه است.

ثبت نام از موافقان و مخالفان هر یک از وزرای پیشنهادی از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح امروز (یکشنبه) انجام شده است.

پس از سخنان موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی و سخنان وزیر پیشنهادی، برای هر یک از آنان به صورت جداگانه رأی گیری با گلدان انجام و رای ها شمارش می شوند.

رییس جمهوری روز شنبه (28 مهرماه) در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، ˈرضا فرجی داناˈ، ˈعلی اصغر فانیˈ و ˈرضا صالحی امیریˈ را برای اخذ رای اعتماد به ترتیب جهت تصدی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان معرفی کرد.

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای اسامی وزارتخانه ها است.

«سید شریف حسینی» عضو هیأت رییسه مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا پیش بینی کرد که جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می شود .

روحانی روز یکشنبه در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان اظهار داشت: دولت زمانی مسوولیت را بر دوش گرفته که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی در شرایط وی‍‍‍ژ ای است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم امروز آخرین روزی باشد که برای رای اعتماد در خدمت شما هستیم.

رییس دولت یازدهم اظهار داشت: دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان مجلس در همان جلسه نخست به اتمام می رسید و دولت می توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند.

دکتر روحانی ادامه داد: اما به هر حال این حق نمایندگان مجلس است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیق و بررسی هایشان، نظر نهایی را اعلام کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: البته به هر مناسبتی، حضور در مجلس، زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظراتشان برای دولت و رییس جمهور مغتنم است.

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود در مراسم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بی تردید در چنین شرایطی ما با وحدت و اتحاد و یگانگی و انسجام بخوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد.

دکتر ˈ حسن روحانی ˈ گفت: ما درشرایط خاصی امروز درپای میزمذاکره با دیگران نشسته ایم باید از حقوق ملی، منافع ملی و اهداف ملی خودمان با منطق، استدلال و با استفاده از هنر دیپلماسی بخوبی دفاع کنیم. در چنین شرایطی نیازمند حمایت همه مردم و همه نمایندگان هستیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: این به آن معنا نیست کسی بر دولت نقد نکند، ما همواره نقد عالمانه، نقد دلسوزانه و نقدی که بتواند تسریع کننده راه باشد استقبال می کنیم، اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مد نظر قرار می دهند.

 اولویت دولت، تنها اقتصادی و خارجی نیست/ فرهنگ مهمترین بخش است

روحانی تصریح کرد: بر خلاف آنچه که برخی می گویند این دولت، اولویتش اقتصاد و سیاست خارجی تنها نیست، اگر دولت در کوتاه مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم و حل معضلات اقتصادی بیشتر توجه می کند و در سیاست خارجی برای بازکردن راه ها و تعامل سازنده تلاش می کند، برای میان مدت و بلند مدت می داند فرهنگ مهمترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند.

رییس جمهوری افزود: ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که امروز برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده اند و وزیر فرهنگ و ارشاد و سایر مسوولانی که به فرهنگ مربوط می شوند می دانند که رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند، مخصوصا سه وزیری که امروز در خدمت نمایندگان مجلس هستند.

روحانی گفت: سرنوشت میلیون ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می شود، بنابراین افرادی برای این وزارتخانه ها با مشورت های فراوان معرفی شده اند که از دیدگاه دولت، افراد شایسته ای هستند.

رییس جمهوری تاکید کرد: معیار ما پایبندی به موازین دین و قانون، اخلاق و مهارت حرفه ای بوده و سوابق، مدیریت و توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است. نسبت به این سه وزیر نیز همین معیارها مد نظر ما بوده است.

دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند

روحانی گفت:ما برای آموزش عالی در این کشور با توجه به حساسیت امر دانشگاه ها و امروز حضور حدود چهار و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه امروز باید بر عهده داشته باشد، دانشگاهی که باید دانشگاه باشد، یعنی محل دانشمندان، دانش آموزان، دانشجویان، دانش پژ‍وهان. دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان امروز جامعه یعنی اساتید و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان عزیز. دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند.

رییس جمهوری افزود: ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه ها را ارتقا دهد، یعنی توسعه انسانی و علوم و دانش را و برای این کار نیاز به انسان فرهیخته ای است که هم اهل علم و هم حلم باشد.

دانشگاه ، باشگاه و محل فعالیت گروه های سیاسی نیست

روحانی اظهارداشت: دولت در مرحله اول باید کیفیت آموزشی دانشگاه ها را ارتقاء بخشد یعنی توسعه انسانی و توسعه علوم و دانش را، برای این کارما باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته علمی رقابت کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما به دنبال وزیری بودیم که بر این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه دانشگاه است و باشگاه نیست. دانشگاه دارالتادیب نیست، دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه های سیاسی نیست، دانشگاه و دانشجویان به عنوان ابزار قدرت های سیاسی نیستند.

روحانی خاطرنشان کرد: دانشجویان درکنار تحصیل علم و مهارت های لازم باید عمیقا مسایل سیاسی و مسایل اجتماعی جامعه خود را بخوبی درک و لمس کنند و آن را به بحث بگذارند. اما محیط دانشگاه محیط تقابل گروه ها و جناح های سیاسی نیست.

در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال حاکم باشد

رییس جمهوری تصریح کرد: دانشگاه باید از آزادی های آکادمیک برخوردار باشد، در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال حاکم باشد؛ گرچه این آزادی بیان برای همه جامعه است اما در محیط علم و دانش و تحقیق نیاز به محیطی آرامتر و آزادتر داریم ، در محیطی که بتوانیم به تعبیر مقام معظم رهبری کرسی های آزاد اندیشی را تشکیل دهیم.

روحانی گفت: ما باید قدرت تحمل را برای شنیدن افکار و نظرات دیگران به وجود بیاوریم، ما می خواهیم میراث دار شخصیت هایی همچون شهید مطهری باشیم که فرمود دوست دارم حتی یک مارکسیست هم به او کرسی دانشگاهی واگذار شود بیاید حرف بزند،سخن بگوید و ما به او پاسخ دهیم.

رییس جمهوری افزود : ما تحمل شهید مطهری ها را نیاز داریم ،ما تحمل شهید بهشتی ها را نیاز داریم . آستانه تحمل را پایین نیاوریم، به خاطر یک کلام، یک جمله ، یک حرکت کوچک خود را آماده برای ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.

روحانی با تاکید به اینکه ˈ دانشگاه های ما باید دانشگاه های الگو باشدˈ، اظهارداشت: ما می خواهیم شاهد استقلال دانشگاه ها باشیم . استقلال به این مفهوم که دانشگاه های ما به رشدی رسیده اند که بتوانند اکثریت قریب به اتفاق مسایل خودشان را در چارچوب قانون، خودشان حل کنند.

استقلال به نفع پیشرفت دانشگاه خواهد بود/ مراکز علمی ما باید با دنیا در تعامل باشد

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هر مقدار تمرکزگرایی ها کمتر باشد و هر مقدار مدیریت را به خود دانشگاه و اساتید واگذار کنیم ، بدانیم این استقلال به نفع پیشرفت دانشگاه ها خواهد بود . ما دنبال مراکز آموزش عالی هستیم که این مراکز با دنیا در تعامل باشد.

روحانی تصریح کرد: بدانیم پیشرفت علمی در انزوا حاصل نمی شود ، پیشرفت علمی در سایه تعامل با جهان علم و دانش در سراسر دنیاست ، ما پیرو همان پیامبری هستیم که به پیروان خود توصیه کرد در دورترین نقاطی که کمترین اشتراک فرهنگی با شما دارند برای علم، رنج سفر را برخود هموار کنید و فرمود اطلب العلم ولو بالصین، چینی که هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ فرهنگی این همه فاصله داشت ، علم آنچنان برای یک مسلمان باید جاذبه داشته باشد که بتواند در محیطی که حتی اشتراک فرهنگی زیادی نیست و فاصله جغرافیایی زیادی وجود دارد، علم و دانش کسب شود.

رییس جمهوری گفت : من در زمینه دانشگاه و آموزش عالی سخن فراوان دارم که در حوصله امروز این جلسه نیست ، بدلیل این که هم فرصت من محدود است و هم حوصله شما محدودتر بنابراین من به طور خلاصه بر این نکته تاکید می کنم که ما نیازمند به دانشگاهی هستیم که بتواند جزیره جداگانه از جامعه ما نباشد، دانشگاهی که بتواند مهارت های لازم را به دانشجو بیاموزد و او پس از دوران دانشگاه بتواند به جامعه خدمت رسانی کند، دانشگاه باید به صنعت ، دانشگاه باید به تولید ،دانشگاه باید به بازار، دانشگاه باید به جامعه و دانشگاه باید به بازار کار متصل شود.

فرجی دانا شایستگی پیگیری تحولات در دانشگاه ها را دارد

روحانی در ادامه سخنان خود به ویژگی های شخصیتی ، علمی و مهارتی وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود : وزارتخانه ای که می خواهد این تحولات را در دانشگاه برعهده بگیرد نیاز دارد به انسان فرهیخته ای که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم و آقای دکتر ˈ رضا فرجی داناˈ دارای این شایستگی ها هست که بتواند این تحول را در دانشگاه پیگیری کند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در نخستین لیستی که این دولت برای وزارت علوم آماده کرده بود، در میان اسامی نام آقای دکتر فرجی دانا هم بود، منتهی وی در آن مقطع به دلیل اشتغالات خود نمی توانست مسوولیت را بر دوش گیرد.

روحانی اظهارداشت: دکتر فرجی دانا در یک محیط مذهبی همچون قم پرورش یافته، در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی درس آموخته و مدیریت محیط های علمی و آموزشی را در مراحل مختلف از دانشکده تا دانشگاه مثل دانشگاه تهران بر عهده گرفته است.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه فرجی دانا بخشی از دوران زندگی خود را در خدمت به سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری کرده است، تصریح کرد : هنگامی که ما برای آینده دانشگاه با یکدیگر گفت و گو کردیم، احساس کردم همه جا هم نظر و همفکر هستیم، برنامه دولت را به خوبی پذیرفته است و توان اجرای آن را دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: به خاطر ادب، اخلاق، صبوری و حلم؛ دکتر فرجی دانا می تواند وزیری باشد که ما شاهد دانشگاهی عالم تر، آرامتر و آزادتر در ماه های آینده باشیم و چنین دانشگاهی می تواند مدیران لایق آینده را تحویل جامعه دهد.

در آموزش و پروش نیاز به تحول داریم

رییس جمهوری سپس به مسائل آموزش و پرورش کشور و توانمندی های وزیر پیشنهادی اشاره و با تاکید بر اینکه در زمینه آموزش و پروش نیاز به تحول داریم، اظهار داشت: نیاز داریم از مدارسی که حافظه محور هستند به سمت یادگیری محور و استدلال محور حرکت کنیم ؛ ما نیاز به مدارسی داریم که در بسیاری از مواد درسی، خلاقیت دانش آموزان را افزایش دهد.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه ما نیاز به مدارسی داریم که در آنها در کنار علوم طبیعی به علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت داده شود، افزود: ما نیاز به مدارسی داریم که بتوانند نوجوان های ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و اختیارات مدنی آشنا کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: بحث اختیار، تکلیف و وظیفه باید از کلاس های اول مدارس برای دانش آموزان ما تبیین شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه مدارس ما باید دانش آموزان را از شفاهی محور بودن به کتبی محور بودن هدایت کنند، گفت: به همین دلیل روز اول مهر ماه توصیه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ایجاد شود، پیشنهاد کردم درس انشا احیا شود و دانش آموز ما بتواند آنچه در دل دارد، بر روی کاغذ بیاورد.

تاکید بر نقش فناوری های جدید در مدارس

روحانی تاکید کرد: ما نیاز داریم دانش آموزان را از دوران دبستان به مباحثه و گفت و گو عادت دهیم و باید برای این برنامه ریزی کنیم، باید دبستان ها و مدارس ما با تحولات و فناوری های جدید از دوران دبستان آشنا شوند. در کشورهای پیشرفته استفاده از فضای مجازی و اینترنت از دبستان آغاز می شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید ضمن تقویت هویت اسلامی ایرانی در سراسر کشور به فرهنگ های قومی احترام بگذاریم، اظهار داشت: ما باید به خرده فرهنگ ها احترام بگذاریم، باید اصل 15 قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی کنیم و این کار می تواند از دبستان آغاز شود و در مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه ادامه باید.

روحانی ادامه داد: ما نیاز به تحول در آموزش و پرورش داریم و باید بار آموزش و پرورش بین دوش دولت، مردم و نهادهای دیگر تقسیم شود تا بتوانیم محیط و شرایط بهتر و رقابتی تر را در آموزش و پرورش شاهد باشیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: برای این تحول دکتر فانی شخصیتی است که می تواند بار این مسوولیت را بر دوش گیرد.

منبع: ایرنا
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۳
محمد مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
1
4
روحانی نه تنها متشکریم بلکه جانم فدای روحانی.
تا حالا که هر قولی دادید دارید پیگیری می کنید،خدا خیرتان بده.
فرید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
0
2
بابا ما ایرانی ها فرهنگ آزادی را نداریم تاکه صحبت از آزادی میشه فقط لخت و پاتی گشتن تو خیابون به ذهن آدم خطور میکنه خداییش غیر از اینه؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
1
به امید ایجاد آزادی بیان و وجود استدلال در دانشگاه شاهد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین