رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم امروزبرای گرفتن رای اعتماد به مجلس می رود.
فرجی دانا در دیداری که با نمایندگان کمیسیون آموزشو تحقیقات داشت برای کسب رای اعتماد برنامه خود را به مجلس ارائه داد.این برنامه با توجه به اهداف وزارت علوم و رهنمودهای مقام معظم رهبری تنظیم شده است.
رویکرد برنامه:
رویکرد برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت علوم منعطف و براساس اسناد بالادستی زیر تهیه و تدوین شده است که در جدول زیر آورده شده است:
اصول و باورها
اصول و باورهای نظام علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر ارزشهای بنیادین فوقالذکر و به شرح ذیل تعریف و تقویم میشوند:
* اعتقاد به سازگاری جهان بینی توحیدی و علم و آگاهی بشری (مقام معظم رهبری: در جهانبینی ما علم از دل دین میجوشد و بهترین مشوق علم دین است. دینی که ما میشناسیم جهانبینی دینیای که ما از قرآن میگیریم تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا داریم با علم سازگار است)
* اعتقاد و التزام به توسعه و پیشرفت متعال و متوازن علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی
* حرکت در مسیر رسیدن به دانشگاهی برخوردار از تعهد اجتماعی، مسوولیتپذیر و پاسخگو و سرشار از حساسیت و دغدغه به ارزشهای بنیادین
* اعتقاد به دانشگاه به مثابه محلی امن و آرام و بدون از تنش برای نقد و بحث و روشنگریهای عالمانه و منصفانه در حوزههای متنوع و مرتبط با وظایف و کارکردهای دانشگاه در جهان جدید.
حرمت نهادن به مالکیت فکری و رعایت اکید حقوق مرتبط با آن
تاکید به عاملیت بیبدیل دانشگاه در توسعه پایدار و متوازن
اعتقاد به آموزش و پژوهش به مثابه سرمایهگذاری
رویکرد برنامه:
رویکرد برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت علوم منعطف و براساس اسناد بالادستی زیر تهیه و تدوین شده است که در جدول زیر آورده شده است:
ام برنامه | شرح برنامه |
دیدگاهها و ابلاغیههای مقام معظم رهبری | - بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری - سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران |
قوانین مجلس شورای اسلامی |
- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران - قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات |
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی |
- سند نقشه جامع علمی کشور - سند دانشگاه اسلامی |
بررسی وضعیت موجود حوزه علوم، تحقیقات و فناوری کشور نشان میدهد که این حوزه دارای دستاوردها و نقاط قوت متعددی است اما در عین حال چالش ها و نقاط ضعف مهمی نیز قابل شناسایی است.
در ادامه، مهمترین نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای کشور در این حوزه در جدول زیر تشریح شده است:
وضعیت وزارت علوم | برنامه ها |
مهمترین فرصت ها | - توجه و اعتقاد ویژه مقام معظم رهبری به پیرشفت علمی کشور - دیدگاههای ریاست محترم جمهور - مرجعیت علمی و اجتماعی جامعه دانشگاهی در نگاه مردم - شکلگیری همکاریهای حوزه و دانشگاه - پررنگ بودن فرهنگ علمآموزی در کشور - وجود دانش آموختگان توانمند و با انگیزه |
مهمترین نقاط قوت |
- وجود قوانین و مقررات و اسناد بالادستی خاص در حوزه علم و فناوری - سرعت بالای رشد علمی کشور (از نظر شاخص تعداد مقالات نمایه شده در پایگاههای ملی و بینالمللی) - توسعه کمی قابل قبول آموزش عالی در کشور - گستردگی جغرافیایی اموزش عالی در استانها و شهرهای مختلف کشور - توسعه تحصیلات تکمیلی و کاهش اعزام دانشجویان به خارج - تنوع بخشی در نظامهای عرضه آموزش عالی - ورود بخش خصوصی به آموزش عالی - استقرار نسبی زیرساختهای پژوهشی در کشور - شکلگیری و توسعه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد - ایجاد شرکتها و موسسات دانشبنیان متعدد - شکلگیری نسبی ارتباط دانشگاه با صنعت - توسعه نسبی فناوریهای نوین (نانو، بیو، هوافضا و...) |
تهدیدها |
- بالابودن میزان بیکاری دانشآموختگان دانشگاهها -افزایش بیرویه مهاجرت دانشآموختگان دانشگاه ها -عدم انسجام در نظام سیاستگذاری و اجرا در آموزش، پژوهش و فناوری |
نقاط ضعف |
- فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاهها - عدم تحقق اهداف اجرایی کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی در دانشگاهها - عدم تناسب توانمندیهای دانشآموختگان با نیازهای کشور - عدم همگرایی و هدفمندی پژوهشها در کشور - عدم تناسب بین رشد کمی و کیفی آموزش عالی، پژوهش و فناوری - تمرکزگرایی در مدیریت آموزش عالی - سهم ناچیز دانش و فناوری کشور در جهان - ضعف زنجیره تبدیل دانش به فناوری و محصول - وجود محدودیتهای تنشزا و فقدان نشاط سیاسی در دانشگاهها - ضعف ارتباط علمی با مراکز پیشرفته علمی جهان - عدم تحقق سهم اعتبارات بخش آموزش عالی از تولید ناخالص ملی - سهم ناچیز بخش غیردولتی در آموزش، پژوهش و فناوری - نبود نهادهای مستقل ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش - کمبود و استهلاک منابع و زیرساختهای آموزش عالی |
ارزش های بنیادین | - فضایل اخلاقی و ارزشهای والای اسلامی و انسانی - آرمانها و ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی ملهم از فرمایشات و آموزههای امام راحل و مقام معظم رهبری - عدالت و حاکمیت همهجانبه آن بر تمامی شوون و ابعاد اندیشه و عمل - قانون و التزام به فصلالخطاب بودن آن |
اصول و باورها
اصول و باورهای نظام علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر ارزشهای بنیادین فوقالذکر و به شرح ذیل تعریف و تقویم میشوند:
* اعتقاد به سازگاری جهان بینی توحیدی و علم و آگاهی بشری (مقام معظم رهبری: در جهانبینی ما علم از دل دین میجوشد و بهترین مشوق علم دین است. دینی که ما میشناسیم جهانبینی دینیای که ما از قرآن میگیریم تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا داریم با علم سازگار است)
* اعتقاد و التزام به توسعه و پیشرفت متعال و متوازن علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی
* حرکت در مسیر رسیدن به دانشگاهی برخوردار از تعهد اجتماعی، مسوولیتپذیر و پاسخگو و سرشار از حساسیت و دغدغه به ارزشهای بنیادین
* اعتقاد به دانشگاه به مثابه محلی امن و آرام و بدون از تنش برای نقد و بحث و روشنگریهای عالمانه و منصفانه در حوزههای متنوع و مرتبط با وظایف و کارکردهای دانشگاه در جهان جدید.
حرمت نهادن به مالکیت فکری و رعایت اکید حقوق مرتبط با آن
تاکید به عاملیت بیبدیل دانشگاه در توسعه پایدار و متوازن
اعتقاد به آموزش و پژوهش به مثابه سرمایهگذاری
منبع: خبر آنلاین
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر