|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
»
کد خبر: ۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۱
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط موجود نشان می دهد که هر سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد می گیرند.
علاالدین بروجردی شامگاه شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین در سخنانی با یادآوری پیش بینی و تحلیل های اشتباه غرب درباره حماسه سیاسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت: غربی ها فهمیدند در جمهوری اسلامی ایران فضای آزاد سیاسی حاکم است. 

وی، چالش های 10ساله گذشته آمریکایی ها با کشورمان در عرصه هسته ای را یادآورشد و افزود: هرچند آنها از تمام امکانات خود برای تحریم ایران استفاده کردند ولی آنها بازهم بازنده اصلی بودند. 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از صفر تا صد دانش استخراج اورانیوم تا تولید کیک زرد و غنی سازی اورانیوم توسط متخصصان داخلی انجام شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موفقیت، وضعیت امروز ما متفاوت تر از گذشته شده است. 

در هر دوره زمانی براساس منافع ملی موضعگیری می کنیم

وی افزود: اکنون جمهوری اسلامی ایران پیروز این عرصه در برابر آمریکاست ضمن آنکه فضای بین المللی نیز نسبت به گذشته تغییر کرده است. 

بروجردی با بیان اینکه هیات های اروپایی در مسیر تهران هستند، گفت: آنها قفل هایی که در روابط با ایران زده بودند را باز کردند و ما نیز در هر دوره زمانی، براساس منافع ملی موضع گیری می کنیم. 

 هیچ تصمیمی در مسایل راهبردی بدون نظر رهبری اتخاذ نمی شود 

بروجردی در ادامه به روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 و سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم، اشاره کرد و گفت: تردید نکنید هیچ تصمیمی در مسایل راهبردی نظام بدون نظر رهبر معظم انقلاب اتخاذ نمی شود و ایشان هدایتگر کلی این مسایل هستند. 

نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه غربی ها هر کاری که می خواستند علیه ایران انجام دادند، افزود: آنها وقتی متوجه شدند با این اقدامات کاری از پیش نمی برند، به ترور دانشمندان ایرانی روی آوردند اما بازهم با ایستادگی ملت ایران مواجه شدند. 

بروجردی با بیان اینکه کشورهای 1+5 تصمیم گیران صحنه جهانی هستند و به ناحق با ابزار «شورای امنیت» به دنیا زور می گویند، گفت: اما در این میان ایران و حزب الله لبنان معادلات قدرت آنها را در خاورمیانه به هم ریخته اند. 

وی با تاکید بر اینکه غرب در منطقه خاورمیانه ناتوان شده است، افزود: با توجه به این وضعیت و همچنین شرایط کنونی کشورمان، آمریکایی ها به دنبال نوعی تفاهم با جمهوری اسلامی ایران هستند. 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمی توان به آمریکا خوشبین بود، گفت: با این حال محور منافع ملی و خط قرمزها جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است. 

بروجردی، غنی سازی را یکی از خطوط قرمز کشور عنوان کرد و افزود: آنها باید این حق ما را به رسمیت بشناسند ضمن آنکه تحریم های غیرقانونی ظالمانه علیه ملت ایران نیز باید برداشته شود. 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اقدامات ایران در تاسیسات هسته ای کاملا شفاف و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است، افزود: دوربین های این نهاد بین المللی در همه تاسیسات هسته ای کشورمان فعال است.

این نماینده مجلس در عین حال به تحریم های اعمال شده علیه کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: توقع نداریم تحریم ها به یک باره لغو شوند؛ بلکه باید به تدریج حذف تا به طور کامل برداشته شوند. 

وی با یادآوری حضور تعدادی از سناتورهای (نمایندگان مجلس) فرانسه در تهران گفت: آنها منتظر رفع تحریم های کشورمان هستند تا بتوانند با ایران فعالیت های اقتصادی انجام دهند. 

کمردرد ظریف جسمانی بود نه سیاسی 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عیادت خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: دو روز پیش به همراه حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس به منزل ظریف رفتیم؛ او همچنان به دلیل کمردرد، خوابیده بود. 

وی با بیان اینکه شرایط وزیر امور خارجه خوب نبود، افزود: البته وضعیت وی از روز اول بهتر شده و قرار بود امروز (شنبه) در دفتر کارش حاضر شود.

بروجردی با توجه به مطالب مطرح شده در برخی رسانه ها مبنی بر دلیل کمردرد وزیر امور خارجه، گفت: کمردرد ظریف جسمانی است نه سیاسی. 

شعار مرگ بر آمریکا در مراسم 13 آبان امسال پررنگ تر می شود 

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا شعار مرگ بر آمریکا دچار تحول خواهد شد؟» تاکید کرد: شعار مرگ بر آمریکا در مراسم 13 آبان امسال پر رنگ تر خواهد شد و قرار نیست مشکل ما با چند مذاکره حل شود. 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآورشد: عقبه مشکلات ما به قبل از انقلاب برمی گردد و امروز نیز شاهدیم که کنگره آمریکا علیه براندازی ایران بودجه های را تخصیص می دهد؛ دشمن همچنان دشمن است. 

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین