|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
»
راهکار پیشنهادی ظریف برای رفع ابهام؛
کد خبر: ۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
ظاهرا اختلاف‌نظر بین وزیر امور خارجه و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بالا گرفته، تا آنجا که به نظر نمی‌رسد جوابیه‌ها و تکذیبیه‌ها دیگر اثری داشته باشند. تا اینجا هم کسی حاضر به کوتاه آمدن نشده، برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی نقل قولی از محمدجواد ظریف را در جلسه این کمیسیون روایت می‌کنند که مورد تایید آقای وزیر نیست.
ظاهرا اختلاف‌نظر بین وزیر امور خارجه و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بالا گرفته، تا آنجا که به نظر نمی‌رسد جوابیه‌ها و تکذیبیه‌ها دیگر اثری داشته باشند. تا اینجا هم کسی حاضر به کوتاه آمدن نشده، برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی نقل قولی از محمدجواد ظریف را در جلسه این کمیسیون روایت می‌کنند که مورد تایید آقای وزیر نیست.

حالا داستان «بگم بگم‌»های دوران دولت دهم به صورت جدیدی تکرار می‌شود، این بار به صورت «گفتی گفتی‌»های اعضای کمیسیون امنیت ملی و «نگفتم نگفتم»های محمدجواد ظریف. مدرک قانع‌کننده هم فقط یک چیز است؛ فیلم جلسه سه ساعته کمیسیون با وزیر خارجه. همان فیلمی که محمدجواد ظریف درخواست کرده تا آن را از صداوسیما پخش کنند تا معلوم شود حق با چه کسی است.»

نقل قول تنش‌زا قبل از مذاکرات حیاتی

تیم دیپلماتیک دولت ایران در حالی درگیر یک تنش جدید بر سر یک نقل قول شده که باید کمتر از یک هفته دیگر وارد گود دور جدید مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 شود. کشورهایی که از ایران توقع شنیدن یک صدای واحد دارند. در ایران اما بین برخی از نمایندگان مجلس و وزارت امور خارجه بر سر یک نقل قول ساده اختلاف نظری جدید به وجود آمده است؛ اختلاف نظر بر سر اولین تحرک دیپلماتیک دولت. محافظه‌کاران تندرو در ایران چندان با مشی دولت یازدهم در سیاست خارجی موافق نیستند. تا پیش از سفر حسن روحانی به نیویورک آنها با موضع حمایت و هشدار در کنار دولت حرکت می‌کردند، حرکتی که به نظر بیشتر در چارچوب تعارفات سیاسی و به اقتضای آغاز کار دولت قابل تفسیر بود. اولین اقدام مهم دولت اما باعث شد تا حرکت طیف‌های تندرو سمت و سوی واقعی خود را پیدا کند. کسانی که مخالف کنار آمدن با آمریکا و تنش‌زدایی با غرب هستند ابتدا عَلَم تضییع منافع ملی توسط دولت را بلند کردند و بعد از آن هم مدعی اعتراف وزیر امور خارجه به اشتباه دولت در این زمینه شدند.

 اعتراف محمدجواد ظریف اگر مورد تایید او و وزارت امور خارجه قرار می‌گرفت قطعا گزار‌ه‌ای قابل قبول و مهم برای محافظه‌کاران منتقد سیاست تنش‌زدایی با غرب بود. وزیر امور خارجه ایران اما همچنان تاکید دارد که روایت منتقدانش از این اعتراف واقعیت ندارد. او که در اولین واکنش خود گفته بود که از این پس در جلسات مشترک با نمایندگان مجلس تنها به اظهارنظرهای رسمی بسنده خواهد کرد، اکنون در دومین واکنش شخصی خود تقاضا کرده که فیلم جلسه‌ای که باعث ایجاد این اختلاف نظرشده است به صورت عمومی پخش شود.

چه کسی سیه‌روی می‌شود؟

این بار محمدجواد ظریف نه از طریق فیس‌بوک بلکه با گذاشتن یک کامنت ساده در زیر مطلبی در سایت الف، رسانه نزدیک به احمد توکلی این درخواست را ارئه داده است. سایت الف در مطلبی نوشته که صحت و سقم این کامنت تماس مسئولان این سایت با سخنگوی وزارت امور خارجه تایید شده است. سایت اینترنتی الف روز چهارشنبه در مطلبی با عنوان «صداقت ظریف و ترویج بی‌اخلاقی» انتقاداتی را به روزنامه کیهان و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وارد دانسته و البته در پایان مطلب نیز محمدجواد ظریف را با انتقادی نرم‌تر نواخته بود. در این مطلب اقدامات صورت گرفته برای انتشار جزئیات جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه به یک بی‌اخلاقی تعبیر شده بود، بی‌اخلاقی‌ای که به گمان نویسنده این سایت نتیجه آن هم این شد که «ظریف بگوید، زین پس چنین رفتار نخواهد کرد و امروز هم مجبور شد سخنان خود را کاملا تکذیب کند. این هم نتیجه صداقت!» جمله پایانی این مطلب هم یادآوری می‌کند: «برخی بی‌اخلاقی‌ها، بی‌اخلاقی‌ساز است و در یک جا متوقف نمی‌شود.» این مطلب با واکنش مستقیم محمد جواد ظریف مواجه شد و او در ذیل یادداشت سایت الف طی یک کامنت که به نام خود او منتشر شد نوشت: «در چند خط آخر مقاله، به شکلی بنده را هم به پیروی از روش بی‌صداقتی دیگران -البته از روی ناچاری- متهم کرده‌اند.

 بنده با کمال احترام فکر می‌کنم قدری زود به قضاوت پرداخته‌اند.» ظریف یادآوری کرده است که «آنچه من در تکذیب فرمایشات سخنگوی محترم کمیسیون و تیتر روزنامه کیهان گفته و نوشته‌ام عین واقعیت است.» این کامنت ساده از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که نه‌تنها نویسنده آن وزیر امور خارجه ایران است بلکه نکته مورد تاکید او نیز می‌تواند گامی برای عقب راندن منتقدان و مخالفان او باشد. ظریف اعلام کرد که آمادگی دارد «کل جلسه سه ساعته بنده با کمیسیون امنیت ملی (که توسط کمیسیون ضبط شده است) بدون هیچ ویراستاری و کم و کاستی از رسانه ملی پخش شود و مردم خود قضاوت کنند تا سیه روی شود آنکه در او غش باشد.» اینکه آیا نهایتا درخواست وزیر امور خارجه از سوی صدا و سیما اجابت خواهد شد یا اینکه اصلا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فایل جلسه مذکور را منتشر خواهد کرد یا نه هنوز مشخص نیست. چه آنکه با توجه به سوابق موجود در این خصوص نمی‌توان به چنین اقدامی در آینده چندان امیدوار بود.

آخرین حمله تندروها

این همه در حالی است که حسین نقوی حسینی به عنوان راوی اصلی آن نقل‌قول در نطق میان دستور روز چهارشنبه خود در صحن علنی مجلس درباره جلسه این کمیسیون با ظریف، خاطرنشان کرد: جلسه کمیسیون امنیت ملی نه غیرعلنی و نه محرمانه بود، بلکه با حضور نمایندگانی از برخی کمیسیون‌های دیگر برگزار شد و بنده مطالب رسانه‌ها از جمله روزنامه کیهان را تکذیب نکردم، بنده عرض کردم که این مطالب در گزارش مکتوب کمیسیون نبود اما عرض نکردم که این مطالب تکذیب می‌شود. روزنامه کیهان که پیش‌تر در اظهارنظرهای ظریف در این خصوص توسط وزیر امور خارجه مورد انتقاد قرار گرفته و متهم به «عدم صداقت» شده بود، درخصوص ارتباط سخنان روز چهارشنبه نقوی حسینی و تکذیب محمدجواد ظریف، در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: «ظریف توضیح نداد که با وجود تاکید اعضای کمیسیون امنیت ملی بر صحت خبر کیهان، چگونه هنوز هم این خبر را تکذیب می‌کند؟ و این پرسش را هم بی‌پاسخ گذاشت که با کدام منطق تقدیر کیهان از صداقت ایشان را تخریب! می‌نامد؟ آیا تاکید بر صداقت ایشان در اعتراف به آن دو خطای بزرگ عصبانیت‌برانگیز است؟! انتظار آن بود که آقای ظریف بفرمایند، تیتر کیهان ایشان را به بیمارستان کشانده بود یا فشار مدعیان اعتدال در دولت راستگویان؟! و اعتراض به وی که چرا صداقت به خرج داده است»؟!

توپ در زمین تندروها

حالا با آخرین دور از موضع‌گیری‌های محمد جواد ظریف، باز هم توپ این بازی وارد زمین طیف‌های تندروی اصولگرا شده است. شکی نیست که محمد جواد ظریف خود نیز به روشنی می‌داند که در خواست او برای پخش جلسه مذکور از صدا و سیما توسط مسئولان این رسانه و همینطور کمیسیون امنیت ملی مجلس بی‌جواب خواهد ماند. اما بی‌جواب ماندن این درخواست تنها یک روی سکه پیشنهاد ظریف خواهد بود. مهم این است که محمد جواد ظریف هم نشان داده که برای روشن شدن ابعاد این ماجرا حاضر است به‌اندازه محافظه‌کاران سماجت دارد و فعلا بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
منبع: آرمان
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین