|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
»
کد خبر: ۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
نیچه فیلسوف و نظریه‌پرداز آلمانی جمله‌‌ای دارد بدین مضمون که سیاستمدار موفق را از میزان مخالفانش باید شناخت. جمع این ضدین در مخالفت با آیت‌ا... کارآزموده عرصه سیاست در نوع خود جالب توجه و شایسته تامل است.
شاید به جرات بتوان گفت در طول سه دهه گذشته هیچ سیاستمداری در کشور به اندازه و شدت آیت‌ا... هاشمی منتقد پروپاقرص و تمام‌عیار نداشته است. دایره منتقدین آیت‌ا... از چپ چپ تا راست‌راست را شامل می‌شود.

 نیچه فیلسوف و نظریه‌پرداز آلمانی جمله‌‌ای دارد بدین مضمون که سیاستمدار موفق را از میزان مخالفانش باید شناخت. جمع این ضدین در مخالفت با آیت‌ا... کارآزموده عرصه سیاست در نوع خود جالب توجه و شایسته تامل است.

او هنوز در هشتمین دهه زندگی خود و پس از فراز و فرودهای بسیار در بیش از نیم قرن کنش سیاسی، چهره تاثیرگذار و ذی‌نفوذی در سطوح مختلف است که اینگونه مخالفانش را وامی‌دارد تا به مخالفت با او بپردازند. در چند روز اخیر نقل‌قول یار همیشه همراه امام(ره) در خصوص شعار مرگ بر آمریکا دستمایه نگارش نامه‌های تند و تیز و بیان نطق‌های آنچنانی شد و هنوز تب این اظهارات فروکش نکرده بود که یک جمله چند کلمه‌‌ای از آیت‌ا... در خصوص تاخیر در تعیین استانداران که با هیچ متر و معیاری نمی‌توان آن را واجد معانی خاص دانست و تنها نشان از بیان یک دغدغه ساده در راستای منافع مردم داشت بازهم موجب شد که رسانه‌های تندرو و یک نماینده مجلس تندترین انتقادات را علیه هاشمی مطرح کنند.

 در همین زمینه حجت‌الاسلام محسن غرویان با خبرنگار ما به گفت‌وگو نشست که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

بحث امروز جامعه بحث مذاکره و سیاست خارجی دولت جدید است اما نکته حائز اهمیت این است که برخی از گروه‌های تندرو بعد از سفر دکتر روحانی درصدد بودند که دستاوردهای سیاست خارجی دولت یازدهم را طور دیگری تفسیر کنند. نظر شما چیست؟

چند نکته در مورد اقدامات دولت یازدهم حائز اهمیت است از جمله اینکه برای هر تحولی که در جامعه به وجود آید باید هزینه‌هایی را بپردازیم. بدون دادن هزینه نمی‌توان تحول عمیقی را در جامعه به وجود آورد.

اقدام آقای روحانی و تیمش در نیویورک یک تحول عمیق در سیاست خارجی کشور و نوع تعامل ایران با دنیای پیرامون خود محسوب می‌شود. برای این که این تحول نهادینه شود، نیاز است که هزینه‌هایی را بپردازیم بنابراین اگر می‌بینید از سوی گروه‌های تندرو یا برخی رسانه‌ها دستاورد‌های دکتر روحانی در سیاست خارجی نقد غیرمنصفانه می‌شود به این دلیل است که آنها با تحول در جامعه مخالفند و دوست دارند که روابط ایران با دیگر کشورها به همان سبک و سیاق سابق ادامه پیدا کند در حالی که اشتباه می‌کنند چراکه دنیای امروز، دنیای ارتباطات است؛ دنیایی است که کشورهای جهان با هم مراوده داشته و در ارتباط با هم هستند.

 بنابراین ما هم باید دید و نگرشمان بین‌المللی باشد. ما باید در ارتباطمان با دیگر کشورها منافع و مصالح ملی را در نظر بگیریم. اقدامات دکتر روحانی هوشمندانه و نشان از درایت او داشت. ما در هشت سال گذشته از درایت و عقلانیت در حوزه سیاست خارجی دولت بهره کافی نبردیم. دوستان دولت گذشته می‌خواهند با انتقاد از اقدامات دولت فعلی، ضعف‌های گذشته خود را پوشش دهند. دولت روحانی می‌تواند با درایت و تدبیری که در پیش گرفته است، ضعف‌ها و اشتباهات گذشته را پوشش دهد. نگاه برخی که معتقدند نباید با برخی از کشورهای دنیا ارتباط داشت، صحیح نیست.

ما می‌توانیم ضمن حفظ اصول و ارزش‌های دینی و ملی با تمام دنیا گفت‌و‌گو داشته باشیم اما باید دیدمان را به‌روز کنیم. نحوه نگرش ما اکنون باید نسبت به تحولات دنیا و منطقه تغییر کند. در تمام دنیا گوش‌هایی برای شنیدن حرف‌های ما وجود دارد که این را در سفر آقای روحانی دیدیم. سفر آقای روحانی سفری بود برای رساندن پیام ملت ما در این مرحله از حیات انقلاب. کاری که آقای روحانی و تیم دولت در نیویورک انجام دادند، نشان از تدبیر روحانی برای بهبود روابط کشورمان با دیگر کشورهای دنیا داشت. جهان امروز همین برداشت روحانی را از دنیای خارج می‌طلبد.

انتقادات برخی در مجلس و رسانه‌ها، به اظهارات آقای هاشمی در مورد رابطه با آمریکا و بحث‌ها و ملاقات‌های ظریف در آمریکا را چطور می‌بینید؟

هر پدیده اجتماعی یک ظرف خاص دارد. این تندروی‌ها و افراطی‌‌گری‌ها نیز در ظرف زمانی خاص دولت‌های نهم و دهم جرات ظهور و بروز بیشتر یافت. از وقتی دکتر روحانی آمدند این فضا متحول شد و فعالان سیاسی و مردم به یک درک جدیدی از فضا رسیدند. اکنون باید اذعان کرد برخی از فعالان سیاسی به این فضا پی نبرده‌اند و در این فضا قرار نگرفته‌اند. یک مقدار زیادی زمان می‌برد که برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ها واقعا پی به «نه» بزرگ مردم نسبت به تفکرات افراطی ببرند. امروز گفتمان غالب جامعه اعتدال است.

به هر حال برخی از سیاسیون و اصحاب رسانه باید بهتر شرایط جامعه را درک کنند. به نظر من حادثه فرودگاه مهرآباد حرکت ناشایستی بود که توسط افرادی انجام شد که از سوی قاطبه مردم دست رد به سینه‌شان زده شده بود. روند تحولات جامعه ما به سمتی می‌رود که گروه‌های اینچنینی کمتر فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند. حوادث فرودگاه مهرآباد در ادامه حادثه 22بهمن قم و حتی قبل‌تر از آن در ادامه حوادثی مانند هجمه به یادگار بنیانگذار انقلاب و هجمه به آقای هاشمی قرار داشت. این موارد را باید تندروهایی که عامل اصلی این حرکات هستند، پاسخگو باشند. باید دستگاه‌های مسئول بگویند که این قبیل کارها چرا انجام ‌شده است.

 البته این افراد معتقدند که عمل آنها بر اساس احساس وظیفه بوده است.بر اساس کدام احساس وظیفه این کار را انجام دادند؟ اقداماتشان که تاکنون نتیجه‌ مثبتی نداشته است. باید جلوی این رفتارها گرفته شود. حافظ اصلی انقلاب در درجه اول خدا و سپس همین مردم بودند. مردم هم با رایی که در 24خرداد92 دادند نظرشان را قاطع بیان کردند.

به نظر شما استدلال برخی منتقدان به نقل‌قول هاشمی از زبان امام در مورد شعار مرگ بر آمریکا، منطقی بوده یا پایه و اساس درستی ندارد؟

رای مردم در خرداد92 پاسخ محکمی به اینگونه ادعاهاست. اگر مردم نظرات این رسانه‌ها و افراد را قبول داشتند که به آقای روحانی رای نمی‌دادند. بنده آقای هاشمی را عین مدرک و سند می‌دانم هیچ‌کس به اندازه ایشان سابقه همراهی با امام(ره) را نداشته است. هاشمی بدون هیچ‌گونه اغراقی شناسنامه انقلاب است. اتفاقا این غرض‌ورزان هستند که حرف‌های هاشمی را تا کنون تفسیر به رای کرده‌اند.

فکر می‌کنم این تحلیلگران و به قول شما رسانه‌ها هیچ کدام اعتبار هاشمی را در انقلاب و مبارزات انقلابی و همراهی با امام ندارند. آنها به واسطه تحلیل‌ها و برداشت‌های غرض‌ورزانه‌شان حتی مردم را به اشتباه انداخته‌اند. این افراد در مقابل هاشمی اعتباری ندارند. هاشمی در این سال‌ها با سکوت و صبر خود نشان داده است که فقط می‌خواهد انقلاب حفظ شود. هاشمی با سکوت جواب این توهین‌ها و این برداشت‌های غرض‌ورزانه را داده است. امروز می‌بینیم سکوت هاشمی موثر واقع شده و حقانیتش برای مردم ثابت شده است. مگر نمی‌بینید که چقدر مردم از ایشان حمایت می‌کنند. رای انتخابات 92 مگر به گفتمان اعتدال که طرز تفکر هاشمی و روحانی است، نبود؟
منبع: آرمان
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین