|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
»
کد خبر: ۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶
سبقت هاينس فيشر رييس جمهوري اتريش از همتايان اروپايي براي ديدار و گفت وگو با حسن روحاني رييس جمهوري ايران در نيويورك و تجليل اولي ماورر رييس كنفدراسيون سوييس از سخنان روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل، نشان از رقابت كشورهاي مهمر قلب اروپا براي گسترش مناسبات با ايران دارد.
درحالي كه كمتر از دو ماه از روي كار آمدن دولت جديد در ايران مي گذرد، سفراي جديد اتريش و سوييس عازم تهران شده اند تا بناي جديدي از مناسبات را شكل دهند.

فريدريش اشتيفت سفير جديد اتريش در ايران، دو روز پيش ضمن ديدار با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران، رونوشت استوارنامه خود را تقديم وي كرد.

ظريف، در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار روساي جمهوري دو كشور در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك، ابراز اميدواري كرد كه در دوره جديد شاهد بسط و گسترش بيش از پيش روابط و همكاري هاي فيمابين در همه عرصه هاي سياسي ، اقتصادي و تجاري باشيم.

وزير امور خارجه ايران، با اشاره به ناكارآمدي اعمال شيوه ها و رويكردهاي مبتني بر تهديد و تحريم از سوي برخي كشورها، بر اهميت تلاش همه كشورها از جمله كشورهاي اروپايي براي ايجاد فضاي مساعد و مطلوب به منظور تداوم راه حل هاي سياسي جهت حل و فصل مسائل و مشكلات در عرصه منطقه و بين المللي تاكيد كرد و خواستار ايفاي نقش فعال كشورهاي اروپايي از جمله اتريش در اين راستا شد.

ظريف، با اشاره به چالش هايي كه از جانب افراط گرايي ثبات و امنيت در منطقه و جهان را به مخاطره مي اندازد، ضرورت همفكري و رايزني كشورهاي مختلف براي مقابله با تندروي، خشونت و افراط گرايي را يادآور شد و بر حاكميت فضاي اعتدال، ميانه روي و عقلانيت در عرصه روابط بين الملل تاكيد كرد.

وزير امور خارجه ايران، با آرزوي موفقيت براي سفير جديد اتريش در تهران ابراز اميدواري كرد، روند توسعه و گسترش روابط دو كشور بيش از پيش تقويت شود.

سفير جديد اتريش در جمهوري اسلامي ايران نيز با ابراز خرسندي از ديدار خوب روساي جمهوري دو كشور در نيويورك، ابراز اميدواري كرد: با آغاز بكار دولت يازدهم شاهد بسط و گسترش بيش از پيش روابط بين ايران و اتريش به خصوص در عرصه هاي اقتصادي و تجاري باشيم.

وي تاكيد كرد: در اين راستا همه تلاش خود را بكار خواهد گرفت.

سه هفته قبل از ديدار سفير جديد اتريش با وزير خارجه ايران، جوليا هاس سفير جديد سوييس در ايران با ظريف ديدار و رونوشت استوارنامه خود را تقديم كرد.

ظريف در اين ديدار نيز ضمن اشاره به روابط خوب فيمابين دو كشور گفت: ايران و سوييس از زمينه‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار زيادي براي توسعه و گسترش بيش از پيش روابط به خصوص در عرصه‌هاي اقتصادي و تجاري برخوردارند.

وزير امور خارجه ايران، سوييس را كشوري تأثيرگذار در جامعه جهاني و اروپا به خصوص در عرصه سياسي و اقتصادي توصيف و ابراز اميدواري كرد كه با آغاز به كار دولت جديد شاهد تقويت تعامل بين ايران و كشورهاي اروپايي از جمله سوئيس بر اساس احترام متقابل باشيم.

ظريف، همچنين ضمن اشاره به نقش و جايگاه ايران در منطقه افزود: ايران از ظرفيت‌هاي بسيار گسترده‌اي براي همكاري و تعامل سازنده در مسائل مختلف سياسي و امنيتي و نيز اقتصادي و تجاري با اروپا به ويژه سوييس برخودار است.

وزير امور خارجه ايران همچنين با اشاره به تحولات اخير در منطقه به خصوص در مورد بحران سوريه ابراز اميدواري كرد، غرب با بهره‌گيري از فرصت ابتكار روسيه در اين زمينه، در راستاي حل و فصل اين بحران از راه‌هاي سياسي و ديپلماتيك و دور كردن سايه جنگ و خشونت از منطقه تلاش كند.

جوليا هاس سفير جديد سوييس در جمهوري اسلامي ايران نيز ضمن ابلاغ سلام‌هاي گرم وزير امور خارجه اين كشور به همتاي ايراني، به سابقه روابط دوستانه و خوب بين دو كشور در عرصه دوجانبه و چندجانبه اشاره كرد.

وي، ابراز اميدواري كرد: با آغاز به كار دولت حسن روحاني شاهد بسط و گسترش بيش از پيش روابط تهران - برن به خصوص در عرصه‌هاي اقتصادي و تجاري باشيم و تاكيد كرد در اين راستا همه تلاش خود را به كار خواهد گرفت.

ظرفيت هاي همكاري ايران و اروپا

حسن تاجيك سفير ايران در اتريش در خصوص فرصت هايي جديدي كه براي گسترش روابط با اروپا فراهم شده است؛ به خبرنگار ايرنا در وين گفت: ايران و اتحاديه اروپا ظرفيت ها و قابليت هاي همكاري زيادي دارند، ولي در سال هاي گذشته از بسياري از اين ظرفيت ها استفاده نشده است.

سفير ايران در وين افزود: ما به غير منافع مشترك در حوزه اقتصادي، موضوعات بسياري در ديگر حوزه ها نيز داريم كه در قالب آنها مي توان اين همكاري ها را گسترش داد. موضوعاتي چون مبارزه با توليد و قاچاق مواد مخدر، پناهندگان، جرائم سازمان‌يافته، انرژي، تروريسم، حقوق بشر در كنار مسايل منطقه‌اي كه همه آنها نيازمند گفت وگو و تبادل نظر و همكاري ايران و اتحاديه اروپايي است.

تاجيك كه سفير آكروديته ايران در اسلواكي نيز هست، تصريح كرد: ما فكر مي‌كنيم اتحاديه اروپايي مي‌تواند نقشي فعال‌تر و مسؤولانه‌تر ايفا كند و به گفت وگو و در نهايت به همكاري اهميت بيشتري بدهد. بايد چارچوب گفت وگوهاي دوجانبه از حوزه هاي محدودي نظير پنج به اضافه يك خارج شده و گسترش يابد. اميدوارم اتحاديه اروپايي با آينده‌نگري بيشتر و به طور واقع‌بينانه‌تري در اين راستا حركت كند.

تاجيك خاطرنشان كرد: در شرايط جديد، چشم انداز خوبي را براي گسترش روابط مي بينيم و اميدواريم با ديدارهايي كه رييس جمهوري ايران در سازمان ملل متحد انجام داده اند و طرف هاي اروپايي نيز تمايل زيادي به اين ديدارها نشان دادند، به نقاط مشترك بيشتري برسيم.

سفير ايران در وين، در خصوص فرصت هاي فراهم شده براي گسترش روابط با اتريش گفت: در مورد اتريش، روابط دو كشور در سال هاي گذشته با عنايت به پيشينه عميقي كه طي پنج قرن روابط وجود داشته، در سطح مناسبي حفظ شد و اكنون نيز انتظار مي رود كه با درايت و دورانديشي، آن را گسترش دهيم.

وي يادآور شد: رييس جمهوري اتريش اولين رييس جمهوري اروپايي بود كه در نيويورك با روحاني ديدار كرد و اين بيانگر اهميت وين به روابط با كشورمان است.

تاجيك، با بيان اينكه ما اراده جدي براي گسترش روابط داريم و وضعيت روابط در ابعاد مختلف، نشانه‌ عزم جدي دو كشور براي كار بيشتر است، تاكيد كرد: اتريش جايگاهي ويژه در اروپا دارد و وين به عنوان يك پايتخت مهم بين‌المللي مي‌تواند در گسترش عدالت و صلح نقش مهم‌تري ايفا كند.

سفير ايران در اتريش در پاسخ به اين سووال كه به نظر شما كشورهاي اروپايي از اين فرصت پيش آمده چگونه بايد استفاده كنند؟ گفت: نظري به گذشته و تلاش براي پرهيز از اشتباهات و همچنين استفاده از فرصت هاي پيش آمده از اولين قدم هاي مهم در اين پيوند است.

وي افزود: قدم ديگر، بازنگري جامع در نوع نگاه اروپا به ايران، خصوصيت هاي آن و همچنين جايگاه منطقه اي آن است.

تاجيك خاطرنشان كرد: اتحاديه اروپايي مي‌تواند مروري بر رويكرد و عملكرد خود طي سال‌هاي گذشته در خصوص رابطه‌اش با جمهوري اسلامي ايران بيندازد و ارزيابي نمايد كه آيا اين رويكرد توانسته منافع كشورهاي اروپايي را در منطقه تامين نمايد يا خير؟

سفير ايران در وين تصريح كرد: ما معتقديم تنها نگاه واقع گرايانه به ايران و توانمندي هاي آن است كه مي تواند حافظ منافع ملت هاي اروپايي در اين ارتباط باشد.

تاجيك، با اشاره به اينكه اتحاديه اروپايي مي‌تواند يك گام جدي در خصوص روابط خود با ايران بردارد و همه اين ها مي تواند با گفت وگو آغاز شود، گفت: ما همواره و در همه شرايط آماده گفت وگو بوده ايم و اكنون نيز اين آمادگي را داريم و معتقديم گفت وگو مهم ترين و بهترين شيوه حل و فصل مسائل است.

وي، خاطرنشان كرد: ملاقات ها و رايزني هاي انجام شده در حاشيه اجلاس سازمان ملل در نيويورك و استقبال مقامات اروپايي از اين ديدارها و گفت وگوها مويد خوبي براي اين مطلب است.

سفير ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا زمان لغو تحريم هاي يكجانبه و چند جانبه غرب عليه ايران فرا نرسيده است؟ گفت: من فكر مي كنم كه دنياي غرب نيز اكنون به اين نتيجه رسيده است كه تحريم ها به رغم تمام فشارهايي كه بر كشور و مردم ما وارد كرد، اما يك رويكرد كارا در قبال جمهوري اسلامي ايران نبوده است.

تاجيك، يادآور شد: همچنان كه رييس محترم جمهوري اسلامي به هنگام مراسم تحليف خود يادآور شد، زبان سخن با ايران زبان تكريم بايد باشد و نه تهديد. اگر دنياي غرب با زبان تكريم به جلو بيايد، تكريم خواهد ديد.

وي خاطرنشان كرد: اين تحريم ها اساسا نبايد اعمال مي شدند و اكنون اگر دنياي غرب به دنبال نشان دادن تغييري عملي در رفتار خود و منتظر است تا پاسخي كريمانه از ايران دريافت نمايد، لغو تحريم ها از مسائلي است كه بايد به طور جدي در حوزه توجه آنها قرار گيرد.

سبقت اروپايي ها براي گسترش مناسبات با ايران

هاينس فيشر رييس جمهوري اتريش نخستين مقام ارشد كشورهاي غربي بود كه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل با رييس جمهوري ايران ديدار و گفت وگو كرد.

فيشر پس از اين ديدار تصريح كرد: حل موضوع هسته اي ايران و لغو تحريم ها به نفع ايران و غرب است.

رييس جمهوري اتريش با اشاره به اينكه ديپلماسي آشتي جويانه روحاني از حمايت رهبر جمهوري اسلامي ايران برخوردار است، خاطرنشان كرد: اتريش آماده است به عنوان يك ميانجي ميان ايران و غرب عمل كند.

فيشر در ديدار با روحاني خاطرنشان كرد كه اتريش در جهت برطرف كردن مسائل موجود در روابط ايران با اتحاديه اروپا طي شش ماه آينده تلاش خواهد كرد.

اولي ماورر رييس كنفدراسيون سوييس، نيز سخنان روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد را تحسين كرد.

ماورر با اشاره به راهكارهاي مطرح شده توسط رييس جمهوري ايران در مجمع عمومي سازمان ملل براي منطقه خاورميانه، از اين پيشنهادها استقبال كرد.

وي، با بيان اين كه در سازمان ملل، كمتر راهكارهايي براي حل مسائل بين المللي ارايه مي شود، گفت: از اين كه رييس جمهوري ايران علاوه بر بيان مشكلات منطقه، راهكار هايي براي حل مسايل نيز داده، قابل تقدير است.

روحاني، در مجمع عمومي سازمان ملل پيشنهاد كرد طرح جهان عليه خشونت و افراطي گري در دستور كار سازمان ملل متحد قرار گيرد و همه دولت ها و سازمان هاي بين المللي و نهاد مدني تلاش هاي جديدي را براي سوق دادن جهان به اين سو سامان دهند.

ديديه بوركهالتر وزير امور خارجه سوييس نيز در حاشيه اجلاس نيويورك به ديدار ظريف رفت و با وي در خصوص برگزاري دور جديد مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو رايزني كرد.

بوركهالتر، اكنون خوشحال است كه دور جديد مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو برگزار مي شود. چرا كه به گفته او، اين امر موجب اعتلاي وجهه سوييس در جهان است.

بوركهالتر، اكنون يك هفته پيش از برگزاري مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو، ايورسيه قائم مقام خود را براي رايزني بيشتر به تهران فرستاده است.

قائم مقام وزارت خارجه سوييس روز گذشته با وزير خارجه ايران و همچنين مجيد تخت روانچي معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه ديدار كرد.

روانچي، در اين ديدار با اشاره به مناسبات فيمابين، زمينه هاي همكاري دو كشور را متنوع دانست و بر استفاده از اين ظرفيت ها تاكيد كرد.

وي، همچنين با اشاره به گفت وگوهاي ايران با گروه ۱+۵ در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك، مذاكرات آتي در ژنو را فرصت استثنايي براي شروع تحول و رويكرد جديد در تعامل دو طرف بر اساس احترام به منافع متقابل عنوان كرد.

معاون وزير امور خارجه سوييس، نيز در اين ملاقات بر آمادگي كشورش جهت تقويت و توسعه روابط و همكاري هاي دو جانبه و چند جانبه تاكيد كرد.

وي، با اشاره به ميزباني سوييس در دور بعدي مذاكرات هسته اي ابراز اميدواري كرد تا طرفين با استفاده از فضاي جديد در جهت نزديكي ديدگاه ها و رسيدن به تفاهم بر اساس منافع متقابل و رفع نگراني هاي مشترك گام بر دارند.

در اين حال، رييس جمهوري اتريش روز چهارشنبه ورنر فايمن صدر اعظم و رهبر حزب سوسيال دموكرات اين كشور را مامور تشكيل دولت جديد كرده است و فايمن به عنوان رهبر پيروز انتخابات بناي آن دارد كه بار ديگر از طريق ائتلاف با حزب مردم، دولت جديد اين كشور را تشكيل دهد.

پيش بيني مي شود كه با شكل گيري دولت جديد در اتريش، وين تلاش هاي خود را براي گسترش مناسبات با ايران افزايش دهد تا از برن عقب نماند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین