|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
»
کد خبر: ۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
تحلیل گر آمریکایی مسایل خاورمیانه و استاد دانشگاه ˈوست چسترˈ در ایالت پنسیلوانیا معتقد است اکثریت مردم آمریکا مایل به از سرگیری روابط تهران – واشنگتن هستند.
تحلیل گر آمریکایی مسایل خاورمیانه و استاد دانشگاه ˈوست چسترˈ در ایالت پنسیلوانیا معتقد است اکثریت مردم آمریکا مایل به از سرگیری روابط تهران – واشنگتن هستند.

«لورنس دیویدسون» Lawrence Davidson در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: شهروندان آمریکایی همانند مردم بسیاری از نقاط جهان علاقه ای به پرداختن به مسایل سیاسی ندارند، اما وقتی سخن از روابط خارجی آمریکا به میان می آید، خواستار توقف خصومت ها و حل و فصل مسایل و اختلافات از طریق گفت و گو هستند چرا که از خصومت و درگیری ها متحمل رنج های زیادی شده اند.

دیویدسون با اشاره به لابی قدرتمند صهیونیست ها برای وارد کردن دولت باراک اوباما به اقدام نظامی علیه سوریه و منحرف کردن او از مسیر دیپلماسی با ایران، ادامه داد: اوباما بخوبی درک کرده که مردم آمریکا از جنگ خسته شده اند و به همین دلیل به خواست مردم خود توجه کرد و از اقدام نظامی علیه سوریه عقب نشینی کرده و تصمیم گرفت که مسیر دیپلماسی با ایران را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه تحلیل گران در آمریکا معمولا به گروه ها و لابی های مختلف وابسته هستند، در خصوص اظهار نظر آنها درباره بازسازی روابط تهران – واشنگتن گفت: این تحلیل گران در ارائه نظرات خود باید به گونه ای عمل کنند که منافع گروهی را که به آن وابسته هستند، تامین کنند.

دیویدسون اظهارداشت: طبیعی است که تحلیل گران و کارشناسان وابسته به لابی صهیونیستی و نومحافظه کاران در آمریکا مخالف عادی سازی روابط با ایران باشند.

استاد دانشگاه وست چستر ایالت پنسیلوانیا تصریح کرد: تحلیل گران مراکز و موسسه های آزاد اندیش و کارشناسان وزارت امور خارجه دولت کنونی آمریکا، نسبت به ازسرگیری روابط تهران – واشنگتن خوش بین هستند و از آن حمایت می کنند.

دیویدسون با بیان این که از کیفیت روابط ایران و آمریکا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و احساس ایرانیان نسبت به این کشور پس از انقلاب به خوبی آگاه است، گفت: بسیار امیدواریم که آمریکا و ایران به یک توافق منصفانه دست یابند و ایران از زیر بار تحریم ها خارج شود اما رسیدن به این نقطه، علاوه بر تلاش دولتمردان، تلاش مردم به ویژه قشر نخبه و آگاه هر دو کشور را می طلبد.


به ثمر نشستن مسیر دیپلماسی میان ایران و آمریکا امکان پذیر است

دیویدسون درپاسخ به این سوال که مسیر دیپلماسی ایجاد شده میان ایران و آمریکا تا چه حد می تواند کارساز باشد؟ گفت: درصورتی که اتفاق خاصی به ویژه در عرصه بین الملل رخ ندهد که رسانه ها و لابی های قدرتمند بتوانند از آن به عنوان بهانه ای علیه عادی سازی روابط ایران و آمریکا بهره برداری کنند، می توان به نتیجه بخش بودن مسیر دیپلماسی آغاز شده میان دو کشور امید زیادی داشت.

وی با بیان این که نباید نقش فشار گروه ها و لابی های قدرتمند را علیه حل و فصل مسایل میان ایران و آمریکا نادیده گرفت، افزود: رسانه هایی مثل « فاکس نیوز» و لابی صهیونیستی و نومحافظه کاران قدرت زیادی در مقابله با حل و فصل اختلافات میان آمریکا و ایران دارند و تاثیر تبلیغات آنها بر افکار عمومی قابل انکار نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر روند دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن به همین شکل ادامه یابد، سرانجام شاهد درخواست اوباما از کنگره آمریکا برای پایان دادن به تحریم های ایران خواهیم بود.

موانع موجود بر سر راه از سرگیری روابط ایران و آمریکا

این تحلیل گر آمریکایی صهیونیست ها را یکی از موانع عمده عادی سازی روابط میان ایران و آمریکا عنوان کرد و افزود: آنها با استفاده از قدرت مالی بالای خود توان، نفوذ زیادی روی هر دو جناح دمکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا دارند و می توانند نظرات مخالفان خود را تغییر دهند.

دیویدسون مانع دیگر عادی سازی روابط تهران – واشنگتن را نومحافظه کاران صاحب نفوذ آمریکا در زمان دولت جورج بوش برشمرد و ادامه داد: این قشر در حال حاضر خارج از دایره دسترسی به قدرت سیاسی در آمریکا هستند و همواره سعی می کنند تا با ظاهر شدن در رسانه هایی مثل فاکس نیوز و برقرار کردن ارتباط نزدیک با آن ایرانیان وابسته به رژیم قبل از انقلاب، مانع از عادی سازی روابط شوند.
منبع: ایرنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین