»
کد خبر: ۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی این است که برخی اوقات استراتژی‌هایش را در رسانه‌ها منتشر می‌سازد. در 3 سپتامبر، مقاله‌ای با عنوان «ابتکاری واقع‌گرایانه در موضوع هسته‌ای» در روزنامه بهار، روزنامه‌ای ایرانی که به عناصر میانه‌روتر وابسته است، منتشر شد.
«ری تکیه» در وبسایت «شورای روابط خارجی» آمریکا نوشت: یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی این است که برخی اوقات استراتژی‌هایش را در رسانه‌ها منتشر می‌سازد. در 3 سپتامبر، مقاله‌ای با عنوان «ابتکاری واقع‌گرایانه در موضوع هسته‌ای» در روزنامه بهار، روزنامه‌ای ایرانی که به عناصر میانه‌روتر وابسته است، منتشر شد.

در این مقاله تأکید بر آن بود که سیاست‌های ستیزه‌جویانه و سخنان بی‌پروای «محمود احمدی‌نژاد» باعث شده که جامعه بین‌الملل ایران را کشوری تهدیدآمیز و خطرناک فرض کند. در حقیقت تلاش ایران برای توانمندی هسته‌ای مورد مخالفت قدرت‌های بزرگ قرار گرفت. سازمان ملل متحد ایران را سرزنش کرد و تحریم‌هایی را بر اقتصاد نوپای آن تحمیل نمود.

در این مقاله گفته شد که برای گریز از این مخمصه، ایران باید وجهه خود را تغییر دهد. کشوری که «قابل اعتماد» و «مسئولیت‌پذیر» تلقی شود، می‌تواند شرایطش را عوض کند. ایران نه با ارائه امتیازات نظام‌مند برای برنامه هسته‌ای خود، بلکه با تغییر دادن وجهه کلی کشورش و قابل اطمینان جلوه دادن خود می‌تواند به آرمان‌های هسته‌ای خود جامه عمل پوشاند.

به نظر می‌رسد که «روحانی» به دقت این مسیر را دنبال می‌کند. یکی از نخستین اقدامات وی به عنوان رئیس جمهور، انتصاب «جواد ظریف» ، یک دیپلمات مؤدب و مبادی آداب که طی یک اقدام نابخردانه توسط «احمدی‌نژاد» کنار گذاشته بود، به سمت وزیر امور خارجه بود. مهارت فوق‌العاده «ظریف» در مذاکره و دسترسی آسان او به سران غرب، باعث شده شک و تردیدهای جهانیان در مذاکره با تهران تحت تأثیر قرار گیرد.

«روحانی» همراه با تبریک گفتن سال نوی یهودی در توئیتر، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که برخی از آسیب‌هایی که در طول دوران «احمدی‌نژاد» به وجهه و شهرت کشورش وارد شده است را ترمیم کند. سخنان تسکین‌دهنده دولت جدید از عزم ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود نکاسته است. همان‌طور که در این ماه در رادیوی دولتی نیز گزارش شد، «روحانی» تأکید کرده است که ایران «ذره‌ای از حقوق مسلم مردمش عقب‌نشینی نخواهد کرد.» این پیام با انتصاب «علی شمخانی» به سمت پرنفوذ دبیر شورای عالی امنیت ملی، تقویت شد.

باید از تلاش «روحانی» برای ترمیم وجهه ایران و سخنان ملایمش استقبال کرد. پس از هشت سال سخنان و اقدامات تحریک‌انگیز «احمدی‌نژاد» که اغلب موجب ایجاد تنش با جامعه بین‌الملل می‌شد، این میزان از خویشتنداری تحسین‌برانگیز است.

با این حال، تهران را باید با اقداماتش قضاوت کرد، نه با گفته‌ها و سخنان رهبرانش.  صحبت از شفافیت برای «روحانی» کافی نیست.

او باید فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مهار سازد و از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند. و صحبت‌های «روحانی» از یک جامعه بردبار نیز به تنهایی کفایت نمی‌کند.  قابلیت اطمینان «روحانی» را باید با اقداماتش سنجید، نه سخنانش یا مطالبی که در توئیتر به اشتراک می‌گذارد.
منبع: تیک
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین