|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
»
کد خبر: ۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
وزیر اقتصاد دولت دهم می گوید امروز 55 میلیارد دلار پس انداز صندوق توسعه ملی است و 32 میلیارد دلار پول نقد در اختیار هیات امنای صندوق است.
سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم با توصیه محمود احمدی نژاد به برنامه پایش آمد تا از عملکرد اقتصادی دولت دهم دفاع کند.

وی گفت: بیشترین وقت را صرف تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی می کنم. ابتدا می گویم ما ماخذ و مستندی برای ارائه آمار جز مراجع رسمی نداریم و بارها در خصوص برخی از آمارها از بنده سوال می شد که چرا اعلام نمی کنید و من می گفتم به دلیل این که مرجع رسمی اعلام نکرده است.

وی افزود: هم اکنون مسئله نحوه طرح آمار است و برخی ادعاها وجود دارد که مستند نیست و قابل پاسخ است.

وی افزود: به عنوان یک ایرانی مسئولیت خود را دیدم که سکوت کنم و آرامش کشور را به منافع شخصی خود ترجیه می دهم اما اتفاق هایی می افتد که مسئولیت ایجاد می کند که برخی مسائل تصحیح شود.

حسینی گفت: آمار رسمی سازمان ملل می گوید سال های 2005 تا 2012 ایران از یک کشور با رتبه توسعه انسانی متوسط به رتبه توسعه انسانی بالا پیوسته است.

وزیر سابق اقتصاد تصریح کرد: ایران حتی زودتر از پیش بینی ایران در افق 1404 به رتبه علمی دست یافته است و تحلیل و تبیین ما از فشارهای خارج بر اقتصاد این بود که ایران به باشگاه علما پیوسته و می خواهند جلوی آن را بگیرند.

وی گفت: سهم ایران در علم 7 برابر شده است در سال های اخیر و علت مقابله با ما به این دلیل است که در حال پیشرفت بوده ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت دهم گفت: با توجه به تمام فشارهای این روزها دریافتی های دولت در 6 ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 26 درصد رشد داشته است و این اتفاق خوبی است.

وی افزود: چندی پیش اعلام شد ذخیره کالای اساسی ما در حد صفر بوده است. آیا امکان پذیر است ذخایر را ترمیم کنیم؟ بعد از آن بحث از آقای غضنفری اطلاعاتی را گرفتم و دیدم در گندم و سایر نهاده های اساسی ذخایر چند ماهه داشته ایم.

حسینی گفت: برنامه دولت گذشته افزایش سحط ذخیره سازی کالاهای اساسی بوده است و بعد از انتخابات مطلع شدیم این مصوبه دولت لغو شده است و گفتند دولت دهم می خواهد دولت یازدهم را بدهکار کند.

وی افزود: پس از توضیحات ما پیگیری کردند و دولت یازدهم مصوبه دولت گذشته مصوبه درباره افزایش ذخایر کالاهای اساسی را احیا کرد.

وزیر سابق اقتصاد درباره خالی بودن خزانه کشور گفت: 12 مرداد امسال حکم رئیس جمهور جدید تنفیذ شد و من آن زمان وزیر اقتصاد بودم و نمی دانم چرا آن زمان به این جمع بندی رسیدم که ذخایر را اعلام نکنم. خزانه امسال در مرداد 76 درصد بالاتر از سال گذشته بوده است.

وی گفت: دریافتی های خزانه کشور در 6 ماه اول امسال 26 درصد رشد کرده است و امسال در 6 ماه اول وضعیت مالی ما نسبت به سال قبل بهتر است. شهریور 91 ما 3 هزار میلیارد تومان تنخواه استفاده کرده بودیم و موجودی در خزانه نداشتیم و کسی متوجه نشد اما امسال موجودی خزانه هزار میلیارد تومان مثبت است و حساب های دولت 76 درصد رشد داشته است.

حسینی ادامه داد: اساسا استفاده از پول های خزانه حساب و کتاب دارد و اگر تمام رقمی که در بودجه 92 برای پرداخت بدهی ها پیش بینی شده است 26 هزار میلیارد تومان است و این به این معنی نیست که بدهی دولت 26 هزار میلیارد تومان است.

وی درباره ذخایر بانک مرکزی گفت: کشور ما هم اکنون بیش از یکصد میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد. ما 20 میلیارد دلار فقط بابت نفت فروخته شده طلب کار هستیم و بیش از 10 میلیارد دلار آن سر رسید شده بود.

وی درباره صندوق توسعه ملی گفت: در این زمینه مغایرت آماری وجود ندارد و دلیل اختلاف ها مداخله افراد غیر متخصص است.

وزیر سابق اقتصاد تصریح کرد: واریزی صندوق توسعه ملی از زمانی که تشکیل شده تا پایان دولت دهم حدود 55 میلیارد دلار بوده است اما می توان از محل منابع آن وام گرفت ولی در کل حدود بعد از این که وام های آن را از 55 میلیارد دلار کم کنیم 32 میلیارد دلار مانده دارد.

وی گفت: ما همچنان حساب ذخیره ارزی را داریم و حساب و کتاب آن متفاوت است اما امروز 55 میلیارد دلار پس انداز صندوق توسعه ملی است و 32 میلیارد دلار پول نقد در اختیار هیات امنای صندوق است.

سخنگوی اقتصادی دولت دهم درباره نرخ رشد اقتصادی افزود: آمار احمدی نژاد درباره نرخ رشد اقتصادی صحیح است و زمان ارائه آمارها مهم است.

حسینی تاکید کرد: در انتهای دولت دهم 80 درصد ذخایر خارجی کشور رشد داشته است.

وی درباره بدهی بانک مرکزی گفت: مجموع بدهی بانک مرکزی در پایان سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان بوده است و تصمیم گرفتیم این بدهی برطرف شود.

وزیر سابق اقتصاد درباره ذخایر طلا گفت: بنده در خصوص اعداد اعلام شده توسط بهمنی اظهارنظر نمی کنم و این از آمار سری کشور بوده است.

حسینی درباره درآمدهای قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: طوری درباره صندوق هدفمندی یارانه ها سخن می گفتند که انگار این صندوق برای وزیر اقتصاد است. اولین سوال من این است که آیا شرکت های دولتی می توانند حساب هایی خارج از خزانه داشته باشند؟ یکی از کارهای خوبی که خزانه داری و وزارت اقتصاد انجام داد و اگر حمایت شخص احمدی نژاد نبود انجام نمی شد این بود که بخش نامه ای صورت گرفت تمام منابع به خزانه واریز شود و امروز می گویم بسیاری از آن منابع به خزانه نیامد.

وی افزود: یک جلسه باید برگزار شود و یک مقام مسئول بیاید و با یکدیگر درباره منابع هدفمندی بحث کنیم.

حسینی گفت: صندوق بین المللی پول زیر بلیط بنده و آقای احمدی نژاد نبوده است. اما این صندوق اجرای هدفمندی یارانه ها را به عنوان یک تجربه موفق بشری اعلام کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت دهم گفت: هدفمندی یک برنامه بسیار موفق بود و اگر اجرا نمی شد امکان تامین سوخت مورد نیاز وجود نداشت.

وی درباره تامین منابع مالی هدفمندی گفت: زمانی که می خواستیم قانون هدفمندی را اجرا کنیم اینگونه پیش بینی شده بود که 50 درصد به سازمان هدفمندی، 30 درصد به تولید و 20 درصد به دولت برسد. ما آمدگی داریم مقام مسئول دولت بیاید و درباره عملکرد اقتصادی بحث کنیم.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین