|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
»
بازخوانی مصاحبه رئیس مجمع با FRANCE24
کد خبر: ۱۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
من در دوران مسئولیت اجرایی خود روابط ایران و فرانسه را با آقای شیراک و دیگر آقایان بهتر کردیم. البته ما گله‌های زیادی از نشیب و فراز رفتار فرانسه دراین 30 سال داریم، ولی اگر آنها بخواهند صفحه جدیدی باز کنند، ایران استقبال می‌کند، من شخصاً از زمان دوگل به فرانسه علاقه‌مند شدم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 88 در مصاحبه با فرانس 24 تاکید کرد: من در دوران مسئولیت اجرایی خود برای بهبود رابطه با فرانسه خیلی تلاش کردم و پیشرفت هم کردیم،‌روابط ایران و فرانسه را با آقای شیراک و دیگر آقایان بهتر کردیم. حالا هم اگر فرانسوی‌ها مایل باشند ما آماده هستیم روابطمان را حسنه کنیم. البته ما گله‌های زیادی از نشیب و فراز رفتار فرانسه دراین 30 سال داریم، ولی اگر آنها بخواهند صفحه جدیدی باز کنند، ایران استقبال می‌کند. من شخصاً از زمان دوگل به فرانسه علاقه‌مند شدم.

گزیده مصاحبه ایشان با فرانس 24 بدین شرح است:  

FRANCE24: در مورد روابط ایران و فرانسه، همانطور که اطلاع دارید سازمان مجاهدین خلق که دارای مشی مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری‌اسلامی است در واقع مقر اصلی آنها در نزدیکی پاریس است. آیا نظر شما این است که فرانسه در این مورد اعمال نفوذ کند و یک موضع خاصی داشته‌باشد؟ انتظار شما از فرانسه چیست؟

هاشمی‌رفسنجانی: ما ازعملکرد فرانسه درمورد تروریستهای منافقین راضی نیستیم و اعتراض داریم، فرانسه اولین کشوری بود که اجازه داد آقای مسعود رجوی که یک تروریست فراری بود وارد فرانسه شود و استقبال کرد و ازآن روز تا به حال آنها درفرانسه مستقرند. این همان نمونه دوگانه عمل کردن کشورهای غربی است. آمریکا رسماً اینها را تروریست شناخته ولی تحت حمایت هم گرفته، چه فرقی می‌کنند با القاعده؟

FRANCE24: آیا این سازمان همچنان یک تهدید برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید؟  

هاشمی‌رفسنجانی: بالاخره تروریست همیشه تهدید است.

FRANCE24: آیا شما طرفداراین هستید که پایگاه اشرف که در آنجا عده‌ای از اعضای این سازمان سکونت دارند تخلیه شود؟

هاشمی‌رفسنجانی: منافقینی که درعراق هستند مدت طولانی با صدام همکاری کردند، علیه ایران جنگیدند و تلفات زیادی وارد کردند و جاسوس بودند . ستون پنجم عراق در ایران بودند. درخود عراق بعد از جنگ وقتی که مردم عراق علیه صدام قیام کردند در نهضت مردم عراق، منافقین نقش زیادی در کشتار عربها و کردها ایفا کردند که الان هم آمار و ارقام آن موجود است. طبیعی است که مردم عراق، آنهایی که بچه‌هایشان به دست منافقین کشته‌شدند، امروزآنها حاکمند در عراق و به این آسانی حاضر نیستند آنها در کنار بغداد حضور داشته‌باشند. ما هم مایل نیستیم مرکز آنها نزدیک مرز ما باشد. ولی کاری که عراقیها می‌کنند مسئله خودشان است و مسئله ما نیست، آمریکا هست که الان انها را در آنجا نگه داشته‌است.

FRANCE24: در حال حاضر در مجلس فرانسه یک طرح قانونی است که از سوی حزب آقای سارکوزی به مجلس ارائه شده‌است و به موجب آن قرار است که حجاب اسلامی به آن صورتی که صورت را هم می‌پوشاند در فرانسه ممنوع اعلام شود. نظر شما در این مورد چیست؟

هاشمی‌رفسنجانی: این تبعیض است. کسانی که اهل فرانسه هستند و می‌خواهند عقاید مذهبی خود را عمل کنند، چرا دولت آنها را ممنوع می‌کند.  

FRANCE24: برای اینکه درواقع از این مصاحبه یک نتیجه‌گیری داشته‌باشیم، نظر شما راجع به بهبود روابط ایران و فرانسه و کاری که باید برای بهبود روابط انجام شود چیست؟

هاشمی‌رفسنجانی: ما معتقدیم باید با فرانسه روابطمان خوب باشد. من در دوران مسئولیت اجرایی خود خیلی تلاش کردم و پیشرفت هم کردیم،‌روابط را با آقای شیراک و دیگر آقایان بهتر کردیم. حالا هم اگر فرانسوی‌ها مایل باشند ما آماده هستیم روابطمان را حسنه کنیم. البته ما گله‌های زیادی از نشیب و فراز رفتار فرانسه دراین 30 سال داریم، ولی اگر آنها بخواهند صفحه جدیدی باز کنند، ایران استقبال می‌کند. من شخصاً از زمان دوگل به فرانسه علاقه‌مند شدم. آن زمان تصمیم خوبی راجع به الجزایر گرفت.

FRANCE24: منظورتان کدام موضع آقای دوگل است؟

هاشمی‌رفسنجانی: تصمیم مهمی ایشان گرفت که مسئله فرانسه و الجزایر به نفع الجزایر حل شد. در مورد فلسطین هم موضع بهتری نسبت به دیگران اتخاذ کرد. من آن موقع می‌خواستم برای اولین بار در ایران ماشین بخرم. به خاطر دوگل یک ماشین پژو دست دوم خریدم.  

FRANCE24: در همین راستا آیا فکر می‌کنید که خرابتر شدن روابط ایران و فرانسه صدمه‌ای به همکاریهای اقتصادی، بویژه موضع شرکت توتال در فعالیتهای نفتی وارد خواهد آمد؟

هاشمی‌رفسنجانی: البته بی‌تاثیرنیست، ولی همه کشورها اینگونه‌اند، بهتر است که با هم روابط خوبی داشته‌باشیم. ولی ما موضع زور را نمی‌پذیریم. موضع مسالمت‌آمیز و برابر را قبول داریم.  

FRANCE24: تشکر از جنابعالی که به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران این وقت را در اختیار ما گذاشتید و به سوالات پاسخ دادید.

هاشمی‌رفسنجانی: من هم از شما به خاطر تلاش برای آگاهتر کردن مردم خودتان و مردم ما تشکر می‌کنم.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین