|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
»
کد خبر: ۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
بسیاری از چهره‌های سیاسی و مذهبی به مداحان توصیه کردند از اظهار نظر سیاسی پرهیز کنند.
سخنان منصور ارضی در مورد مسائل سیاسی کشور و موضع گیری تند وی در قبال هاشمی رفسنجانی در مراسم دعای عرفه، موجی از واکنش‌ها را در سراسر کشور علیه این مداح معروف تهران ایجاد کردند. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به مداحان به ویژه شخص منصور ارضی توصیه کردند که اظهار نظر سیاسی پرهیز کنند.

در این میان سخنان مهدی سلحشور، برادر کارگردان مشهور سینما که از مداحان معروف شهر قم است در مورد سیاست خارجی دولت روحانی بازهم بحث ورود مداحان به سیاست را داغ کرد تا ناظران سیاسی و مذهبی بار دیگر بر عدم ورود مداحان اهل بیت به سیاست تاکید کنند

حال با آغاز ماه محرم و فعالیت بیش از بیش مداحان، توصیه‌ها در مورد عدم ورود آنان به دنیای سیاست بیش تر شده است. در جدول زیر این توصیه‌ها را بخوانید:

نام

سمت

اظهار نظر

سید احمد خاتمی

امام جمعه موقت تهران

ورود به چالش‌ها و دعواهای سیاسی به مصلحت مداحان اهل بیت(ع) نیست؛ البته من نمی‌گویم آن‌ها نسبت به اصل انقلاب بی‌طرف باشند. آنها باید به اصل انقلاب و ولایت وفادار باشند، ولی ورودشان به چالش‌ها و دعواهای سیاسی با ادبیاتی که باید در مجالس عزاداری حاکم باشد همخوانی ندارد و فکر می‌کنم ورود نکردن به این مسائل به مصلحت این جمع هنرمند دینی است.

محمدرضا باهنر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

باتوجه به اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم باید توجه کنیم که مراسم‌ها وارد بحث‌های کم عمق سیاسی نشود چرا که زمان دولت احمدی‌نژاد نیز این تجربه نشان داد که این رویکرد موفقیت آمیز نیست از این رو امیدواریم مداحان در این زمینه غیر ملموس صحبت کنند و با تدبیر بیشتری به این مسائل ورود داشته باشند.

محسن غرویان

استاد حوزه علمیه قم

مداحان و مبلغان نیز باید از طرح مباحث جناحی و گروهی سیاسی پرهیز کنند و تنها کلیات محورهای اندیشه سیاسی اسلام را بیان کنند.

گاهی می بینیم که مداحی به اصل تبدیل شده و منبر و خطابه به حاشیه  رفته که  این مسئله خطای بزرگی است و باید جلوی آن گرفته شود.

کمال الدین پیرموذن

نماینده مجلس شورای اسلامی

این آقایان دوره‌شان تمام شده است و فقط در حد مداحی هستند و حق ندارند در مسائل سیاسی و کشور اظهار نظر کنند.

داریوش قنبری

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی

ورود مداحان به مسائل سیاسی از دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد آغاز شد و ما شاهد بودیم که تخریب مسئولان توسط برخی از مداحان، دامن خود احمدی‌نژاد و نزدیکان او را نیز گرفت.

اظهارنظرهای این دسته از مداحان موجب ترور شخصیت می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد تبعات آن همه را در بر می‌گیرد و حقیقت دین، فدای منابع جریان‌های خاص می‌شود.  

عبدالله حاج‌صادقی

جانشین نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه

 مداحان سیاسی باشند، اما سیاست‌زده عمل نکنند. برادری جمله‌ای گفت، دیدیم که چقدر دامن زدند. اصل مداحی را از روزنامه‌هایشان زیرسوال بردند. بنابراین طوری برخورد کنید که بهانه به دستشان ندهید.

عبدالحسن نواب

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران

کسی مخالف این نیست که مداحان سیاسی باشند و در راستای بیداری جامعه موعظه‌هایی را انجام دهند یا نصیحت کنند ولی خود آنها باید مراقبت اقداماتشان باشند که منجر به ارتکاب منکر نشود.

 

با چنین موضع‌گیری‌های سیاسی و بی‌حرمتی‌ها از سوی مداحان، جوانان و مردم ناراحت می‌شوند؛ چراکه کسانی که در چنین مراسمی شرکت می‌کنند دارای گرایش‌های سیاسی مختلف هستند و این بی‌حرمتی‌ها موجب دوری مردم از این مراسم خواهد شد.

عبدالله ناصری

فعال سیاسی

مداحان سیاسی را بخشی از گروه‌های فشار اجتماعی دانست که در دهه اخیر قدرت گرفته‌اند.

هنگامی که کانون‌های قدرت فشار اجتماعی شکل می‌گیرد، به تدریج از اختیار مؤسسان خارج می‌شود و آنها می‌توانند برای خود آن مؤسسان هم مشکل درست کنند.

رضوی یزدی

عضو مجمع روحانیون مبارز

در سال‌های اخیر برخی مداحان از مرز مسئولیت‌های خود تجاوز کردند و به مسائل سیاسی و تاریخی ورود پیدا می‌کنند. من تصور می‌کنم آن‌ها از برخی از مراکز سیاسی و بنگاه‌های اجرایی، حمایت و گاه تحریک می‌شوند وگرنه مداحان به طور کلی علاقمند نیستند که به این‌گونه مسائل ورود پیدا کنند.

محمد رضا سنگری

پژوهشگر تاریخ عاشورا

حتی نگاه مداح و ذاکر اهل بیت مورد دقت مخاطبان قرار می گیرد و باید سخن و عمل مداحان دقیق و صحیح باشد. حتی یک مداح و ذاکر اهل بیت نباید بدون وضو وارد مجلس اباعبدالله شود، حتی نباید بدون اذن صاحب مجلس که میخواهید روضه آن را بخوانید اقدام به مداحی و روضه‌خوانی کنید.

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین