|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی با عنوان جام جهان پهلوان تختی از صبح پنجشنبه در ورزشگاه تختی خرم آباد آغاز شد.

روز پنجشنبه با حضور رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی کشورمان، استاندار لرستان، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، رئیس ستاد برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی و جمعی دیگر از مسئولان ملی و استانی از تمبر مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی در ورزشگاه تختی خرم آباد رونمایی شد.

قبل از شروع مسابقات کشتی پهلوانی از 24مرشد زحمتکش که از 24 استان ایران به خرم آباد آمده بودندو در جایگاه مرشدان نغمه سرایی می‌کردند تجلیل به عمل آمد و در وسط تشک توسط سیدمحمد مداحی کهنه سوار و مرشد پیشکسوت و حاج محمدرضا طالقانی و حاج محمد خوش‌جان به هر کدام لوح تقدیر و هدایایی داده شد.

میرزاپور در فینال مسابقات به مصاف رجب کارا از ترکیه رفت و با ضربه فنی حریف خود را شکست داد و با کسب قهرمانی در این مسابقات به عنوان پهلوان جهان رسید.

با حضور محسن مهرعلیزاده رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزشهای زورخانه ای، محمدرضا طالقانی رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای و پهلوانی کشورمان و علی دولتشاهی رئیس ستاد برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی جوایز و مدالهای نفرات برتر این دوره از مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی توزیع شد.

همچنین علاوه بر جایزه نقدی مدال قهرمانی، تندیس مسابقات و کمربند پهلوانی به نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی اهدا شد. با توجه به اینکه عنوان نخست و عنوان سومی مشترک مسابقات به پهلوانان ایرانی رسید در حرکتی نمادین به رسم مهمان‌نوازی و پهلوانی کشتی‌گیران گرجستان و آذربایجان که در بازی رده بندی عنوان سومی مغلوب پهلوانان ایرانی شده بودن روی سکوی سومی قرار گرفتند و هدایایی به آنها تقدیم شد.

جمشید زارع که مدتی قبل به عنوان دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای از سوی محمدرضا طالقانی انتخاب شد، سمت دبیری ستاد برگزاری این مسابقات را برعهده داشت. ازجمله سوابق ورزشی زارع می‌توان به قائم‌مقامی باشگاه پرسپولیس، مدیر کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان تربیت بدنی به مدت چهار سال، بازرس و عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی، عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی، عضو هیات رئیسه فدراسیون نابینایان، مشاور و مدیر توسعه منابع فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی، عضو شورای صدور رای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ سازمان تربیت بدنی، عضو هیات رسیدگی به تخلفات اداری سازمان تربیت بدنی، عضو ستاد بازی‌های جهانی و المپیک سازمان تربیت بدنی، عضو شورای تحول اداری سازمان تربیت بدنی و نایب رئیس کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال اشاره کرد.

با وی در خصوص این مسابقات صحبت کردیم .

اولین دوره مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی برگزار شد.

بله، خوشبختانه این مسابقات به شکل آبرومندانه‌ای برگزار شد. برای اولین دوره از 66 کشور دعوت کردیم که37 کشتی گیر از 27 کشور به ایران آمدند و در خرم‌آباد به رقابت پرداختند.

سطح کیفی مسابقات چگونه بود؟

سطح مسابقات بسیار خوب بود. ابتدا قرعه‌کشی انجام شد سپس کشتی گیران به رقابت پرداختند و سپس به دو گروه بازنده و برنده تقسیم شده و به همین منوال مسابقات انجام شد.

میزبانی خرم آباد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جا دارد از مردم خرم آباد و لرستان تشکر کنم. شهر خرم آباد امکانات محدودی داشت ولی استقبال بیش از تصوری از این مسابقات شد. خیلی از علاقه‌مندان به کشتی باستانی متاسفانه پشت در ماندند. استقبال از این مسابقات ما را حیرت‌زده کرد.

این مسابقات را در سال‌های بعد ادامه‌می‌دهید؟

تلاش داریم هر سال این کار را انجام دهیم. به عنوان اولین تجربه خوب بود. دوست داریم در تهران این مسابقات برگزار شود و در سالن 12 هزار نفری که مشتاقان حضور داشته باشند. با برگزاری این مسابقات اقبال جوانان به سمت کشتی پهلوانی بیشتر می‌شود. مسئولین برای اشاعه این ورزش ملی مذهبی همانطور که مورد نظر مقام معظم رهبری نیز هست باید زیر ساخت‌ها را بهبود ببخشند. کشتی پهلوانی مکمل ورزش زورخانه‌ای است. مسابقات بعدی ما کشتی پهلوانی پایتخت‌هاست که به میزبانی تبریز برگزار می‌شود همچنین مسابقه پهلوانک‌ها را در برنامه داریم. برنامه‌ریزی فدراسیون به گونه‌ای است که هر دو ماه یک مسابقه مهم برگزار می‌شود.

در این مسابقات چقدر پاداش پرداخت شد؟

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که از ابتدا قرار بود از هر کشوری فقط یک نفر روی سکو برود به همین دلیل فردین معصومی در مسابقه قبل از فینال دست میرزا پور را بالا برد و اعلام کرد که می‌خواهد برای حفظ بازوبند پهلوانی و جام قهرمانی در ایران و میدان دادن به جوانترها به سود هموطن خود کنار بکشد که این کار بی نظیری بود. به نفر اول 15 هزار دلار، به نفر دوم 10 هزا دلار، به 2 نفر سوم هر کدام 7500 دلار و به فردین معصومی به عنوان کشتی‌گیر بااخلاق 5 هزار دلار پاداش پرداخت شد .

در مورد انتخابات فدراسیون، ده نفر تا کنون ثبت‌نام کرده‌اند و برنامه بعدی چیست؟

ثبت‌نام به موقع انجام شد. مدارک نامزدها را به وزارت ورزش ارسال کرده‌ایم. منتظریم وزارت ورزش تاریخ مجمع را اعلام کند تا مجمع را برگزار کنیم و در مورد ریاست فدراسیون وضعیت مشخص شود.

شما قبلا قائم مقام باشگاه پرسپولیس بودید. وضعیت این تیم را چگونه می‌بینید؟

من پیگیر اخبار این باشگاه هستم و سعی می‌کنم بازی‌ها را نیز تماشا کنم. پرسپولیس خوشبختانه در وضعیت خوبی قرار دارد و از این هم بهتر می‌شود. هواداران انتظار دارند نمایش تیم دایی آنها را به وجد آورد. امیدوارم در ادامه فصل موفقیت‌های پرسپولیس ادامه داشته باشد.


منبع: آرمان
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین