»
کد خبر: ۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
علی لاریجانی همچنین صحبت‌های مربوط به معرفی سه وزیر پیشنهادی باقی‌مانده دولت دهم و ارتباط آن با نظر مقام معظم رهبری را مردود دانست و تاکید کرد: این مسایل به رهبری مربوط نیست بلکه به تصمیم قوه مجریه و مقننه مربوط است.
رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن اشاره به عید غدیر و مبعث و تاکید بر پیوند ولایت فقیه با نظام اسلامی از پیش‌شرط برخی مقامات آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2 انتقاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در چنین کنفرانسی شیفتگی ندارد.

لاریجانی گفت: در روز گذشته برخی مقامات ایالات متحده مساله‌ای مطرح کردند و در مساله سوریه و تشکیل کنفرانس ژنو 2 برای ایران شروطی را افاضه نمودند؛ من جمله اینکه ایران باید نتایج ژنو 1 را بپذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشار اسد هم نباید برای دوره آینده کاندیدا شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد رجال سیاسی آمریکا یا دچار فراموشی ذهنی شده‌اند یا به این کسالت روانی تمارض می‌کنند. اولا از هنگام تشکیل کنفرانس ژنو1 به خاطر داریم که همین موجودات پرحرف چه جنجالی به پا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند. آن زمان هنوز درگیری‌های داخلی سوریه به این شکل نبود. ایران هم در کنفرانس ژنو 1 شرکت نکرد اما نظر خود را بارها اعلام نمود که راه‌حل مساله سوریه جهت تعمیق دموکراسی از طریق نظامی نیست و فقط از طریق گفت‌وگوهای ملی باید به عزم واحدی در درون سوریه برسند.

رییس مجلس افزود: بعد از کنفرانس ژنو1 اعضای شرکت‌کننده به خیال ماجراجویی در سوریه راه‌حل نظامی در پیش گرفتند و این مسائل را برای مردم سوریه به وجود آوردند. حالا شما باید جواب دهید که در کنفرانس یک شرکت کردید؛ چرا مصوبات ژنو 1 را دنبال نکردید؟ و دنبال راه دیگری رفتید. نه اینکه برای ایران که دعوت به کنفرانس نشده این سوال را مطرح کنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکا و برخی کشورهای منطقه که با سروصدا در کنفرانس شرکت کردند باید پاسخ دهند چرا دنبال راه‌حل نظامی رفتند و کشتار مسلمانان را باعث شدند؟ ثانیا این کشورها که در این کنفرانس شرکت کردند چرا دولت انتقالی را به وجود نیاوردند؟ این سوال باید از آنها پرسیده شود.

او تاکید کرد: روشن است این طرح‌های تخیلی از این جهت حاصلی ندارد که نتایج اعلامی ژنو 1 ظاهر قضایا است و باطن ماجرا اهداف دیگری بود که بیان نمی‌شد. قصد آنها از پا درآوردن یک دولت مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی بود حتی به قیمت جنگ. همه تلاش خود را انجام دادند مقدار زیادی سلاح ارسال کردند، تروریست‌ها را مسلح کردند و اعزام نمودند اما امروز پس از دو سال و نیم توفیقی پیدا نکردند ضمنا متوجه شدند که در چه گردابی گرفتار شدند که حالا باید برای تروریست‌های تا دندان مسلح هم فکری کنند.

رییس مجلس گفت: در چنین وضعیتی حالا سخن از ژنو 2 می‌زنند. ثالثا مسئولین آمریکا با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند که بگویند فلان کس نباید در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود؟ خیلی وقیحانه است! شما که می‌گفتید بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهیم دموکراسی را در آنجا ایجاد کنیم پس چرا از کاندیدا شدن او می‌ترسید؟

لاریجانی ادامه داد: این رجزخوانی‌های توخالی نتیجه بی‌فکری و نداشتن درک درست از صحنه زندگی مسلمانان است. آنها مرتب سفر می‌کنند اما کمی زحمت نمی‌کشند صحنه را درست بشناسند و اقدامات خود را ارزیابی کنند. حداقل حرف‌های یک سال خود را وارسی کنند و تناقضات آن را بفهمند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی شیفتگی برای شرکت در چنین کنفرانسی ندارد، عنوان کرد: اگر این گونه تدابیر نیمه‌سوخته سیاسی دردی را برای شما علاج می‌کند این راه را ادامه دهید؛ جمهوری اسلامی با واقع‌بینی به صحنه می‌نگرد و باز هم تکرار می‌کند راه‌حل، قشون‌کشی و ارسال سلاح و نظامی‌گری نیست نه در سوریه و نه در بحرین. این گونه جنس‌های تبلیغاتی هم تاثیری در استراتژی جمهوری اسلامی ندارد.

رییس مجلس تاکید کرد: ایران وقتی در ژنو 2 شرکت می‌کند که صرفا یک راه‌حل دموکراتیک مبتنی بر رای مردم سوریه مبنای کار باشد.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در این روزها در بحث وزرای پیشنهادی دولتی شنیده شده که به نوعی این امر و یا تغییرات آن به نظر رهبری مربوط دانسته شده، این به هیچ وجه رای درستی نیست.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همیشه تلاش نمودند کارهای قوای سه‌گانه بر مبنای قانون اساسی تحقق یابد. طبعا وزرا توسط رییس جمهور انتخاب و به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌شوند. مجلس هم بررسی می‌کند و چنانچه افراد را دارای کفایت دید به آنها رای می‌دهد.

لاریجانی تاکید کرد: این مسائل چه در حوزه قوه مجریه و چه در حوزه کار قوه مقننه به رهبری مربوط نیست، به تصمیم قوه مقننه و مجریه مربوط است. لازم دیدم این نکته را عرض کنم که بی‌جهت در کشور منشا سوء تعبیر نشود ضمن اینکه طرح این مسایل معلوم نیست چه فایده‌ای برای کشور دارد، جدای از عدم صحت آن، فایده‌ای هم برای کشور ندارد.

رییس مجلس گفت: با توجه به شرایط کشور تاکید می‌کنم بیش از هر زمان نیازمند وحدت هستیم که در کوران مذاکرات مهم همدلانه مذاکره‌کنندگان را در پیشبرد اهداف کشور پشتیبانی نماییم.

او اضافه کرد: از جمله برخی تعابیر زننده از بعضی گویندگان نسبت به بزرگان سیاسی کشور غیرمفید و مضر است. ممکن است افراد جامعه به دلیل اختلاف در آرا، نظرات یکدیگر را نقد کنند ولی توهین کردن به مقامات سیاسی کشور نه شرعا مجاز است و نه فایده‌ای بر آن مترتب است، جز اختلاف و خسارت و کینه اثری بر آن مترتب نیست.

لاریجانی هشدار داد: این گونه مناقشات و ادبیات پرتنش این تلقی را در طرف‌های مقابل ایجاد می‌کند که ایرانیان در مجموعه‌ای از اختلافات درگیر هستند و می‌توان بر آنها فشار بیشتری تدارک نمود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی گفت: به بیت امام و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. امام(ره) حاج آقا مصطفی را آینده اسلام و انقلاب می‌دانست و درگذشت وی را راهگشای انقلاب قلمداد می‌کرد. چرا که با شهادت وی روح تازه‌ای در کالبد جریان انقلاب دمیده شد. امام درگذشت او را از الطاف خفیه الهی می‌دانست.

لاریجانی افزود: حاج آقا مصطفی یک مبارز واقعی، یک انقلابی مسلکی و یک همدم و همراه امام در صحنه‌های مبارزه از قم و ترکیه و عراق بود.

رییس مجلس در ابتدای سخنان خود با اشاره به عید غدیر خم و تبریک آن، عنوان کرد: غدیر صرفا یک واقعه تاریخی نیست یک صراط و مسیر روشن برای هدایت جامعه اسلامی در طول تاریخ است که مسلمانان راه زندگی اجتماعی و ساختار حکومت را دریابند.

رییس مجلس شورای اسلامی به تعبیر امام (ره) از غدیر اشاره و تاکید کرد: در این کلام به خوبی بیان شده است که با حادثه غدیر راهی برای مسلمانان مشخص شد که رسالت پیامبر در طول تاریخ با پشتوانه ولایت ریشه‌دار گردد و مسلمانان با روشنی دریابند که سیاست و داشتن حکومت بخش مهمی از تحقق اسلام است. لذا آیات مبعث و آیات غدیر هم‌جهت و هم‌معنا هستند.

او ادامه داد: در آیه مبعث آمده است خداوند به مومنان نعمت داد که در میان آنان رسولی برانگیخت و در آیه غدیر آمده است امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خویش را بر شما تمام نمودم؛ ملاحظه می‌کنید در قرآن کریم حضور پیامبر در میان امت نعمت است و تداوم حضور او به وسیله حضور وصی نیز نعمت است و اتمام و اکمال نعمت.

لاریجانی تاکید کرد: این اوج تفکر اسلامی است که ساختار سیاسی جامعه که مهم‌ترین بخش حیات اجتماعی انسان را شکل می‌دهد بر اساس مدل ولایت تنظیم شود که انسان‌های معصوم هدایت جامعه را بر عهده گیرند. یعنی در مکتب اهل بیت (ع) عموم انسان‌ها به وسیله تمسک به راهنمایی انسان هادی به سعادت می‌رسد که انسان هادی در این مکتب یا انسان مبعثی است و برانگیخته از سوی خداوند است و یا انسان غدیری است که معرفی گشته و منصوب گشته به وسیله پیامبر خدا یعنی وصی پیامبر و جانشین او است. این گونه است که رشته ولایت الهی مهمترین تکیه‌گاه رشد و کمال از نظر فردی و اجتماعی می‌گردد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به نقش امام(ره) در انقلاب اسلامی در طراحی این مدل الهی در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: کار بزرگ امام در انقلاب اسلامی در طراحی و تحقق این مدل در زمان غیبت بود که در ساختار قانون اساسی ما به عنوان ولایت فقیه تجلی یافت. همان گونه که غدیر ولایت علوی را در ادامه رسالت حضرت رسول موفق نمود ولایت فقیه غدیر را در نبود ولی معصوم تداوم بخشید و عزت‌بخشی جمهوری اسلامی در تمامی فراز و نشیب سیاسی و امنیتی و داخلی و خارجی مرهون این جایگاه ارزشمند است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر و انقلاب‌های منطقه مشاهده نمودیم که با همه هیجانات و شورانگیزی که در حرکت ملل مسلمان وجود داشت به خاطر فقدان یک نظام متقن معنوی و سیاسی دچار آسیب‌هایی شدند اما در تئوری ولایت فقیه در سخت‌ترین شرایطی که شرق و غرب علیه ملت ایران بسیج شده‌اند این نظریه و پیوند عمیق دینی مردم با نظام باعث استواری ملت گردید که از برکات آن عزت‌مندی ملت در این شرایط است که منطقه در غلیان بحران‌هاست اما ایران اسلامی از جایگاهی برخوردار است که حتی دشمنان کینه‌توز ما نمی‌توانند عظمت ملی‌مان را نادیده بگیرند.

منبع: ایسنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین