|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
»
کد خبر: ۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
اعتدال برند ديپلماسي ايراني عنوان مقاله اي از مرضيه افخم در باره ديپلماسي اعتدال جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين الملل است.
متن اين مقاله را در زير مي خوانيد:

اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد با شركت رهبران و مقامات عالي كشورها و حضور فعال نهادهاي بين المللي ، رسانه هاي گروهي و سازمان هاي مردم نهاد فرصت هاي استثنايي در زمينه هاي مختلف از جمله در حوزه ديپلماسي عمومي براي كشورهاي شركت كننده فراهم مي آورد كه نمايندگان رسمي كشورها به فراخور توانمندي در حوزه قدرت نرم از اين فرصت بهره برداري مي كنند.

در سفر جناب آقاي دكتر روحاني به سازمان ملل متحد نيز اين بعد به طور برجسته اي مورد توجه قرار داشت . بديهي است برنامه هاي فشرده اين سفر كاري چهار روزه شامل سخنراني هاي مهم رياست محترم جمهوري در مجمع عمومي ، اجلاس خلع سلاح ، جلسه وزراي خارجه كشورهاي جنبش عدم تعهد و انجام مصاحبه با رسانه هاي تاثيرگذار و ديدار با روسا و مقامات ارشد كشورها، سازمان هاي بين المللي و گفت و گو با اعضاي انديشكده ها و پژوهشكده هاي آمريكايي ، ايرانيان مقيم و همچنين برنامه هاي فشرده و گسترده وزير خارجه مجموعه اي از نخستين فعاليت هاي دولت جديد در حوزه روابط خارجي است كه در چارچوب ايجاد ظرفيت و تحرك براي ديپلماسي كشور و تغيير نگرش جهانيان به جمهوري اسلامي ايران ارزيابي مي گردد.

نظريه پردازان بخشي از تاثيرگذاري ديپلماسي عمومي در عرصه بين الملل را در تحليل موفقيت هاي آن در عرصه هاي ملي و منطقه اي ارزيابي مي كنند. به طور قطع گفتمان واقع گرايانه و تدبير مقام معظم رهبري در آستانه انتخابات و حضور حماسي مردم ايران در انتخابات ۲۴ خرداد و برگزيدن گفتمان اعتدال در بعد ملي آغازگر حركت ديپلماسي عمومي بود كه در ابعاد خارجي با مشاركت فعالانه در جلوگيري از وقوع جنگ ديگري در منطقه و برنامه ريزي براي رفع تحريم هاي ظالمانه عليه مردم ايران و ظهور مقتدرانه با رويكرد سهم خواهي صلح طلبانه و همگرايانه در سازمان ملل دنبال شد.

رييس جمهوري با ابراز لبخند ، زبان بين المللي و آداب ديپلماتيك مفاهيم ضروري و مورد نياز گفتمان جهاني را در اين سفر به روشني تبيين كرد: آري براي صلح و نه براي جنگ ، ترجيح گفت و گو بر ستيز و اعتدال بر افراط ، حل مناقشات با صندوق راي ، صلح عادلانه و امنيت همه جانبه ، تروريسم بلاي جهاني ، ارتقاي جامعه انساني از بردباري منفي به تعاون و مشاركت مثبت ، همكاري و برخورد مسوولانه با امنيت جهاني ، فقدان جايگاه سلاح هسته اي در دكترين دفاعي ، حق برنامه هسته اي صلح آميز و لزوم رفع نگراني هاي منطقي ، تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك ، صلح در دسترس به جاي گزينه جنگ روي ميز ، ائتلاف براي صلح به جاي ائتلاف براي جنگ و در نهايت طرح بسيج همه نيك انديشان جهان عليه خشونت و افراطي گري ، آن مفاهيم ارزشمندي هستند كه دكتر روحاني با طرح اين مفاهيم به زيبايي واقع گرايي ، صلح و اعتدال را به يكديگر گره زدند. بيان خردمندانه مواضع صريح و اصولي كشور ، تبليغات منفي در مورد ايران را با ترديد جدي مواجه ساخته و در حوزه صلح و امنيت رواني ، جريان جنگ و خشونت در انزواي كامل قرار گرفته است . امروز و با استقلال مخاطبان در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفتمان اعتدال به عنوان برند ايراني ، بين المللي شده و اعتبار و اعتماد كشور به عنوان بزرگترين سرمايه معنوي سياست خارجي در مناسبات بين المللي به شكل ماهرانه اي بازسازي و مرمت شد.

هيات ايراني با رويكرد نوين مفهومي و رفتاري با استفاده هدفمند از فرصت حضور در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در چارچوب تلاش براي تحول در سياست خارجي نخستين گام را در بازتوليد قدرت نرم كشور برداشت و در اين مسير توان جمهوري اسلامي ايران در حوزه گفتمان جهاني و قدرت منطقه اي را به خوبي به نمايش گذاشت و بر اعتبار و اقتدار ملي كشورمان نزد افكار عمومي ملت ها و دولت هاي جهان افزود.

منبع: ایران دیپلماتیک
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین