|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
»
حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین فاضل‌میبدی؛
کد خبر: ۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
فاضل میبدی با انتقاد از تحرکات گروه افراطی در مقابل عملکرد دولت روحانی، به‌ویژه پس از بازگشت از سفر به نیویورک، گفت: افراطیون داخلی در مقابله با دولت اعتدال آقای روحانی، همپای دشمنان خارجی حرکت می‌کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل‌میبدی، از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و هیات علمی دانشگاه مفید قم، شدت گرفتن تحرکات افراطیون داخلی و اقدامات آنها را، خطری بزرگ برای کشور و مردم دانسته و می‌گوید: واقعا قوه‌قضاییه باید ریشه این افراط‌گری‌های داخلی را خشک کند. این استاد حوزه و دانشگاه به برخی از اقدامات این جریان در طول سال‌های اخیر اشاره ‌می‌کند:«آن حمله‌ای که به آقای لاریجانی در قم شد، خیلی بد بود؛ اینکه با مهر و کفش سراغ رییس مجلس بروند، در دنیا کم‌نظیر و بی‌نظیر است یا حملاتی که در طول سالیان اخیر به بیوت برخی از مراجع معظم تقلید شد؛ یا آن اهانتی که به آقای روحانی در زمان بازگشت از سفر به نیویورک و در فرودگاه مهرآباد شد؛ اینها جریان زنجیره‌ای است و خودسر هم نیستند؛ اینها از یک‌جا و از یک پایگاهی دارند دستور می‌گیرند و قوه‌قضاییه باید این پایگاه را پیدا کند و ریشه را بخشکاند؛ و الا خطرناک است.»

فاضل میبدی در ادامه با انتقاد از تحرکات گروه افراطی در مقابل عملکرد دولت روحانی، به‌ویژه پس از بازگشت از سفر به نیویورک، گفت: افراطیون داخلی در مقابله با دولت اعتدال آقای روحانی، همپای دشمنان خارجی حرکت می‌کنند. گفت‌وگوی ما با این عضو هیات علمی دانشگاه «مفید قم» در دفتر کارش در این دانشگاه صورت گرفت.

 اخیرا شاهد شدت گرفتن تحرکات گروه‌های تندرو بوده‌ایم؛ آنچه در جریان استقبال از رییس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد و اهانت عده‌ای محدود به آقای روحانی انجام شد، تنها نمونه‌ای از این تحرکات است؛ نظر کلی شما در این خصوص چیست؟

بنده معتقدم همیشه در طول تاریخ، این گروه‌های افراطی برای کشور، اسلام و دین دردسرساز بوده‌اند. در زمان امام علی(ع) هم این گروه‌های افراطی به نام خوارج باعث شکست امام‌علی(ع) شدند و ایشان را ترور کردند. آدم‌های مذهبی بودند اما به فرمایش امام علی(ع) آدم‌های خشک مغزی بودند و افراطی‌گری داشتند؛ الان هم در جمهوری‌اسلامی، یک گروه افراطی وجود دارد. این جریان از زمان خود امام‌خمینی(ره) و به‌ویژه در چندسال اخیر و این هشت‌سال گذشته همدیگر را پیدا کرده و شکل گرفتند و خیلی هم برای کشور ضرر داشتند؛ از جهات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... زیان‌هایی به کشور وارد کردند که جبران آنها برای کشور هزینه داشته و دارد. انتخاباتی که آقای روحانی در آن برنده شد، مهم‌ترین پیامش این بود که مردم، گروه افراطی را در این کشور نمی‌خواهند؛ یعنی از هیچ طرف نمی‌خواهند؛ برای اینکه شعار آقای روحانی اعتدال و پرهیز از افراط بود. این جمعیتی هم که به آقای روحانی روی آورد و به ایشان رای داد، نشان‌دهنده این بود که سیاست‌های چند سال گذشته، سیاست‌هایی بود که در خط اعتدال نبوده است و در نتیجه مردم جواب منفی به آن دادند، اما افراد و گروه‌هایی این خط افراط را دنبال می‌کنند.

 آقای سیدمحمد خاتمی بعد از اهانت عده معدودی از افراد به آقای روحانی در زمان بازگشت از نیویورک گفته بودند که اگر جلو این افراطی‌گری‌ها گرفته نشود، شاهد ترور خواهیم بود، که این هشدار رییس‌جمهور اسبق کشورمان با واکنش تند برخی از افراد و رسانه‌های گروه‌های تندرو روبه‌رو شد؛ واقعا به این هشدار چگونه باید نگاه شود؟

من فکر می‌کنم این جمله‌ای که آقای خاتمی گفت، جمله بسیار مهمی بود؛ بالاخره اهانت و توهینی در مراسم استقبال از آقای روحانی در فرودگاه مهرآباد توسط افراد معدودی انجام شد؛ ایشان هم یک جمله‌ای گفتند که اگر جلو این افراطی‌گری را نگیرید، یک روز به ترور می‌انجامد. الان شما ببینید در افغانستان، این گروه طالبان که الان این‌همه دست به ترور و انفجار و انتحار و خشونت می‌زند، از اول با افراطی‌گری شروع کرد؛ همین افراطی‌بازی‌های به نام دین و مذهب و خدا، الان کارش به اینجا رسیده که به‌راحتی دست به ترور و آدمکشی می‌زند و الان هم اگر در کشور ما جلو این افراطی‌گری‌ها را نگیرند، یک روزی کارش به جاهای خطرناک می‌کشد.

 این گروه تندرو با شعار دفاع از رهبری به اقدامات خود دست می‌زنند، در حالی که رهبری هم درخصوص عملکرد دولت در سفر به نیویورک، به‌غیر از یک تذکری که ایراد کردند، نگاه مثبتی داشته و در سخنرانی خود از عملکرد دیپلماسی دولت دفاع کردند. آیا این گروه به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی جلوتر از رهبری حرکت می‌کنند یا اینکه دفاع از رهبری تنها بهانه‌ای برای اقدامات آنهاست؟

خداوند در قرآن کریم و در آیه اول سوره حجرات می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ ان اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کاری] پیشی مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنوای داناست» این آیه قرآن هشداری برای تمام مسلمانان و در تمام طول تاریخ است که هیچ‌گاه جلوجلو حرکت نکنند. این یک هشدار است، یعنی افراط‌بازی درنیاورید. الان وقتی مقام‌معظم‌رهبری می‌آیند و سفر آقای روحانی به نیویورک و دیپلماسی ما در آمریکا را تایید می‌کند برای این است که این سفر موفقیت‌آمیز بوده و مصالح نظام ما در آن لحاظ شده است، اما یک عده‌ای از آن طرف جلو افتاده‌اند و دارند این سفر آقای روحانی را صددرصد زیر سوال می‌برند؛ من خودم یک آدم اصلاح‌طلب هستم اما به‌دور از تعصب می‌گویم که یکی از سفرهای شرافتمند و آبرومندانه و سفری که عزت و مصلحت و حکمت ما را تامین کرد و به دنیا نشان داد، همین سفر آقای روحانی و آقای ظریف به آمریکا بود. بالاخره موارد مطرح‌شده از سوی نماینده جمهوری‌اسلامی‌ایران، محور بحث‌های دنیا قرار گرفت و از آن استقبال شد؛ به‌گونه‌ای که از خود آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی همه این عملکرد را مثبت ارزیابی کردند.

 به نظر می‌رسد گروه‌های تندرو داخلی از عملکرد دولت و شخص آقای روحانی در نیویورک و سازمان‌ملل راضی نیستند؛ علت نارضایتی آنها چیست؟

دو گروه بودند که از این سفر موفقیت‌آمیز دکتر روحانی به نیویورک ضربه خوردند. یکی اسراییل بود که موضع‌گیری بسیار خشمگینانه، بد و دور از منطق داشت که در سازمان‌ملل مورد انزجار قرار گرفت و بعد مصاحبه‌ای که «بی‌بی‌سی» با او کرد که پس از آن هم مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت و گروه دیگری که از این سفر آقای روحانی متضرر شدند، افراطیونی هستند که متاسفانه ما در داخل داریم. واقعا اگر الان نگاه کنیم می‌بینیم که افراطیون ما، در مقابله با دولت اعتدال آقای روحانی، همپای دشمنان حرکت می‌کنند. کلا نمی‌خواهم خیلی به کسی تهمت وارد کنم اما نتیجه کار همین می‌شود. شما وقتی که کشور ایران دارد در یک مذاکره‌ای عزت خود را نشان می‌دهد و دست‌بالا هم دارد و غرب هم استقبال می‌کند از این مذاکره، چرا ما بیاییم و اینقدر سنگ‌اندازی کنیم؟ یک وزیر خارجه‌ای که رفته خوب مذاکره کرده، خوب حرف زده، اینگونه بیاییم و حرفش را تحریف کنیم و خوراکی برای رسانه‌های صهیونیستی در دنیا درست کنیم. به‌نظرم روش غلطی است. چیزی که باید گفت این است که واقعا قوه‌قضاییه باید ریشه این افراط‌گری‌های داخلی را خشک کند.

 به ریشه‌دار بودن این جریان اشاره کردید و اینکه قوه‌قضاییه باید با این جریان برخورد کند؛ لطفا بیشتر توضیح دهید.

آن حمله‌ای که به آقای لاریجانی در قم شد، خیلی بد بود؛ اینکه با مهر و کفش سراغ رییس مجلس بروند، در دنیا کم‌نظیر و بی‌نظیر است یا حملاتی که در طول سالیان اخیر به بیوت برخی از مراجع معظم تقلید شد؛ یا آن اهانتی که به آقای روحانی در زمان بازگشت از سفر به نیویورک و در فرودگاه مهرآباد شد؛ اینها جریان زنجیره‌ای است و خودسر هم نیستند؛ اینها از یک‌جا و از یک پایگاهی دارند دستور می‌گیرند و قوه‌قضاییه باید این پایگاه را پیدا کند و ریشه را بخشکاند؛ و الا خطرناک است. شما نگاه کنید حمله‌ای که به سفارت انگلستان شد و مردم ما و نظام ما، هنوز داریم هزینه آن را می‌پردازیم. اینها نه اسلام را می‌شناسند، نه مصلحت مملکت را می‌شناسند، نه مصلحت دنیا و نه مصلحت روابط با کشورهای دنیا را. هیچی را نمی‌شناسند حالا درست است که شاید برخی بگویند انگلیس یک کشوری بوده که در سال‌های دور اقدامات بدی در قبال مردم ایران داشته، ولی الان در دنیا اگر ارتباط یک کشور با کشوری قطع باشد، طرفین زیان می‌بینند. جای تعجب است! حمله‌ای به سفارت انگلستان می‌شود و بعد وزیر خارجه وقت آقای «صالحی» می‌آید اظهار ندامت می‌کند و مقامات عالیرتبه هم تذکر می‌دهند اما برخوردی با این جریان نمی‌شود. اینها چه کسانی هستند که می‌آیند کاری را انجام می‌دهند و کسی هم کارشان ندارد. نه پرونده‌ای مطرح می‌شود و نه دادگاهی تشکیل می‌شود و نه اصلا کسی محاکمه می‌شود. خب اگر آن جریان از ریشه نخشکد یک روز هم می‌آید در قم جلو رییس مجلس سر بلند می‌کند و یک روز هم می‌رود در فرودگاه، جلو رییس‌جمهور سر بلند می‌کند و پس‌فردا ممکن است یک جای دیگر سر بلند کند. یعنی تحرکات و اقدامات این گروه افراطی تندرو، منافع نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران را در دنیا زیر سوال می‌برد. اگر من بخواهم بدبینانه برخورد کنم، می‌گویم ریشه این جریان و سررشته را ممکن است بتوان در آن سوی مرزها و یک کشور خارجی پیدا کرد.

 این گروه، طی سال‌های اخیر تحرکاتی داشته‌اند، اما چرا در این برهه از زمان که تمرکز دولت تدبیر و امید بر حل مساله پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است و در این راه با دشمنی همچون اسراییل و شیطنت‌های او در عرصه بین‌المللی باید دست‌وپنجه نرم کند، این گروه در داخل کشور، تحرکات و اقدامات خود را شدت بخشیده است؟

به نظر من حل مساله هسته‌ای به‌نفع عده‌ای نیست. تحریم‌ها در این کشور برای ملت بد است، اما برای یک عده معدودی سود دارد. من نمی‌خواهم این پرونده را اینجا زیاد باز کنم. حالا تحریم‌ها را می‌خواهند دور بزنند، جنس از خارج بیاورند، پول به حساب شخص بریزند، بفروشند و بخرند. بازهم می‌گویم که این تحریم‌ها برای کشور مضر است اما برای یک عده معدودی نافع است و طبیعتا نمی‌خواهند مساله هسته‌ای حل شود؛ به همین دلیل تا بتوانند جلو آقای روحانی مانع‌تراشی می‌کنند؛ حالا رسانه‌ای یا غیررسانه‌ای، تا این مساله به یک نحوی حل نشود. جالب است حرف‌های تحریف‌شده و دستکاری‌شده آقای ظریف که ساعت 12 همان روز بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی آمد و این موضوع را تکذیب کرد که آقای ظریف این حرف را نزده است. ولی دولت، مقابل دست‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها، خوب ایستاده و خوب در صحنه جهانی ظاهر شده و الان هم مردم رابطه‌شان با دولت رابطه بسیار خوبی است؛ حتی بسیاری از کسانی که به آقای روحانی رای نداده بودند می‌گویند کاش به ایشان رای داده بودیم. برای اینکه با یک دیپلماسی خوب و مفید بر اساس حفظ عزت و مصلحت ایران، دارد در دنیا خودش را نشان می‌دهد.

 اگر به قول شما با ریشه این جریان تندرو، برخوردی از سوی قوه‌قضاییه صورت نگرفت و دولت آقای روحانی بازهم با اقدامات این گروه و مانع‌تراشی‌های آنان روبه‌رو شد، باید چه اقدامی را انجام دهد؟

باید بیاید مسایل پیش‌آمده توسط این جریان افراطی را رو کند؛ اینطور که نمی‌شود این گروه هرروز یک مشکلی را برای کشور ایجاد کنند و تاوان آن را مردم بدهند؛ باید بگویند اقدامات این جریان افراطی چیست و ریشه آن کجاست؛ همین‌طور برود سراغ قوه‌قضاییه و توقع برخورد با این جریان افراطی که متاسفانه ضربه‌های زیادی را به کشور زده، داشته باشد. چون رییس‌جمهور بعد از رهبری دومین مقام مملکت است؛ حتی دولت باید برود در مجلس و اقدامات و مانع‌تراشی‌های این گروه افراطی را با نمایندگان مردم مطرح کند؛ خلاصه جدیت کند تا ریشه این جریان خشک شود. البته پشت این جریان افراطی مذهبی یک منافعی خوابیده و اینها هم دنبال مهره‌چینی هستند که نگذارند دستشان رو شود؛ ولی خوشبختانه ملت ایران تا اینجا همراه آقای روحانی است و از آقای روحانی هم خوب استقبال می‌کند؛ از طرفی ایشان هم دارد خیلی خوب خود را در صحنه جهانی نشان می‌دهد. بنده همانند بسیاری از مردم و صاحبنظران خیلی خوشبینم که آقای روحانی با این دیپلماسی‌ای که دارد، مساله هسته‌ای را در چند ماه آینده حل کند تا انشاءالله برخی از این تحریم‌ها برداشته شود و واقعا هم این اقدام به سود این مملکت و مردم است.

 با توجه به اینکه حضرتعالی از استادان و عضو هیات علمی دانشگاه هستید، بفرمایید که تاثیر این جریان در دانشگاه‌های کشور چگونه بود؟

واقعا جریان افراطی در دانشگاه‌های ما در چندسال اخیر خیلی ضربه زدند. یک جریان افراطی آمد و یک مشت آدم‌های علمی مستقلی که فقط طبق مذاق اینها نبودند را اخراج کردند، بیرون کردند و بازنشسته کردند، من امیدوارم در این دولت تدبیر و امید، کل این بیماری‌هایی که در این هشت‌سال بر دامن این مملکت نشست، از بین برود.
منبع: شرق
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین