|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۵
»
اظهارنظر مخالفان و موافقان رويکرد جديد امنيتي کشور؛
کد خبر: ۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
سخنان وزیر اطلاعات در روزهاي گذشته اگرچه موافقاني داشته که از آن استقبال کرده و آن را حلقه مفقوده تحولات چندسال گذشته کشور در حوزه امنيت مي‌دانند، اما بدون ترديد مخالفاني نيز دارد.
تدبیر و امید سخنان وزير جديد اطلاعات درباره دادن تضمين به مهاجراني که در حوادث پس از انتخابات دچار جرم نشده و به خاطر ترس بي مورد از دستگيري از کشور خارج شده اند، نشان از رويکردي جديد در حوزه امنيت و اطلاعات کشور بوده است که دولت تدبير و اميد به در پي عملي کردن آن مي‌باشد.

اين سخنان در روزهاي گذشته اگرچه موافقاني داشته که از آن استقبال کرده و آن را حلقه مفقوده تحولات چندسال گذشته کشور در حوزه امنيت مي‌دانند، اما بدون ترديد مخالفاني نيز دارد. روز گذشته برخي از موافقان و مخالفان اين موضع وزير اطلاعات واکنش‌هاي خود را سخنان دکتر محمود علوي ابراز کرده اند:

اظهارات وزير اطلاعات از مصاديق رحمت الهي است


يک استاد حوزه علميه قم، ضمن تمجيد از اظهارات اخير وزير اطلاعات گفت: اين کار منافاتي با درايت و دقت نظر در انجام کار‌ها ندارد، چرا که به هر حال ما در اسلام، «عفو» و «رحمت» هم داريم و همين موارد که آقاي دکتر علوي وزير محترم اطلاعات گفتند، يکي از مصاديق رحمت واسعه الهي و اسلامي است.

حجت الاسلام و المسلمين محسن غرويان شاگرد سابق آيت الله مصباح يزدي در گفت‌و‌گو با ايلنا، با اشاره به اظهارات اخير وزير اطلاعات مبني بر اينکه «امنيت ايرانيان خارج از کشور که در حوادث سال 88 نيز خلافي مرتکب نشده‌اند را در صورت بازگشت به ايران تضمين مي‌کنيم»، و تمجيد از اين سخنان، اظهار داشت: اسلام دين رحمت است و پيامبر (ص) ما رحمت اللعالمين است و امام حسين (ع) کشتي نجات امت‌اند؛ اين‌ها شعارهايي است که ما هميشه شنيده‌ايم، ديده‌ايم، گفته‌ايم و شما هم شنيده‌ايد. به هر حال اين شعارهاي «اسلام دين رحمت است» و «شريعت سهله و آسان» چه زماني بايد در جامعه ما تحقق و نمود پيدا کند؟ به نظرم مي‌آيد که به هر حال در همين مسائل است که مردم بايد لذت عفو و رحمت اسلامي را احساس کنند.

وي گفت: به نظرم اين کار منافاتي با درايت و دقت نظر در انجام کار‌ها ندارد، چرا که به هر حال ما در اسلام، «عفو» و «رحمت» هم داريم و همين موارد که آقاي دکتر علوي وزير محترم اطلاعات گفتند، يکي از مصاديق رحمت واسعه الهي و اسلامي است.

حجت الاسلام و المسلمين غرويان گفت: با انتخاب جناب آقاي دکتر روحاني از سوي مردم بزرگ ايران به عنوان رئيس جمهور، مطالبات مردم هم به صورت بسيار واضح و شفاف بيان شد که بخشي از آن‌ها مسائل مربوط به امنيت و اعتماد به مردم بود که اميدواريم در اين راه موفق باشيم.


تمجيد فاضل ميبدي از اظهارات اخير وزيراطلاعات


عضو برجسته مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم،نيز ضمن تمجيد از اظهارات اخير وزير اطلاعات مبني بر اينکه «امنيت ايرانيان خارج از کشور که در حوادث سال 88 نيز خلافي مرتکب نشده‌اند را در صورت بازگشت به ايران تضمين مي‌کنيم»، گفت: اظهارات اخير آقاي علوي وزير محترم اطلاعات، سخن بسيار درست، حکيمانه و مهربانانه‌اي است که به شفعت و رحمت اسلامي هم خيلي نزديک بوده و مصداق پيروي از پيامبر اسلام (ص) است.

حجت الاسلام و المسلمين محمدتقي قاضل ميبدي اظهار داشت: ابتدا بايد گفته شود که در سال‌هاي اخير در نوع نگاه به منتقدان اوضاع کشور که اکثريت هم دلسوز کشور هستند، جو خاصي حاکم بود که درست نبود و اميدواريم رفته رفته بر طرف شود.وي گفت: به هر حال سخني که جناب آقاي دکتر علوي وزير محترم اطلاعات در اين خصوص بيان کرده، «بلاتشبيه» شبيه کاري است که پيامبر اسلام (ص) در هنگام فتح مکه کردند؛ يعني پيامبر (ص) با ورود به شهر مکه بالاخره مخالفان خودش را بخشيد و گفت «اليوم، يوم المرحمة» و نه «يوم الملحمة»؛ شخصي از اطرافيان پيامبر (ص) پرچم دست گرفت و گفت امروز روز انتقام است، اما پيامبر خدا گفتند، نه! امروز روز بخشش و مرحمت است.

عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم با تمجيد از اظهار نظر اخير وزير اطلاعات در خصوص بازگشت ايرانيان خارج از کشور به داخل کشور، گفت: من معتقدم يکي از کارهايي که بايد در اين کشور و در زمان حکومت آقاي روحاني و در حکومت اعتدال بايد بشود، همين آماده کردن زمينه بازگشت ايرانيان خارج از کشور به داخل کشور است.

حجت الاسلام و المسلمين فاضل ميبدي افزود: خيلي از آن‌ها مي‌خواهند برگردند واقعا آنجا مشکل دارند و شاکي خصوصي هم ندارند؛ و به نظرم اين چيزي که آقاي علوي وزير محترم اطلاعات گفتند سخن بسيار درست و حکيمانه و مهربانانه‌اي است و به رحمت اسلامي هم خيلي نزديک است.

وي ادامه داد: يک جمعي از انسان‌هاي هموطن در سراسر دنيا و در اروپا به صورت سرگردان زندگي کرده و واقعا به ذلت افتادند و به همين دليل به زحمت زندگيشان را اداره مي‌کنند؛ قطعا اگر يک زمينه‌اي فراهم شود که اين‌ها به دامن ملت و مملکت برگردند، باز خواهند گشت و ما هم مي‌توانيم در داخل کشور، از توانايي‌ها و استعدادهاي آنان استفاده کنيم.


واکنش متفاوت طائب

حجت الاسلام مهدي طائب اما موضع متفاوتي در اين باره دارد.وي با تاکيد بر اينکه وزير اطلاعات نبايد به مباحث غير تخصصي ورود کند،‌ گفت:کساني که در فتنه 88 جرمي مرتکب نشده و به خارج ازکشور سفر کرده‌اند، چه زماني براي ورودشان به کشور منعي وجود داشته که وزير اينگونه موضع مي‌گيرد.

به گزارش فارس، رئيس قرارگاه عمار با اشاره به اظهارات اخير وزير اطلاعات اظهار داشت: دعوت و خواهش براي بازگشت به کشور از افراد مجهولي که جرمي انجام نداده‌اند کار عبثي است و اين موضع از جايگاه دولت به عنوان جايي که مظهر راي و حيثيت مردم است بعيد به نظر مي‌رسد.

طائب با طرح اين پرسش که چنين موضعي چه ارتباطي با تدبير و اعتدال دارد،‌ مهم‌ترين وظيفه وزارت اطلاعات را کمک به امنيت کشور دانست و ادامه داد: آيا در رابطه با کساني که در فتنه 88 جرمي مرتکب نشده بودند منع ورود يا ناامني وجود داشت که وزير اطلاعات اينگونه موضع مي‌گيرد؟ آنها بايد مصداق بياورند که کسي در عين حال که مجرم نبوده اما به خاطر ترس از کشور فرار کرده است و ما حالا مي‌خواهيم به او ضمانت دهيم که به کشور بازگردد.

وي با بيان اينکه چنين مواضعي تعريف ماموريت‌هاي بي‌خاصيت و بدون الزام است، يادآور شد: وزارت اطلاعات امروز بايد به تهديد‌هايي که در سراسر کشور وجود دارد توجه کند نه موضوعاتي که نه تنها تهديد نبوده بلکه آسيب هم محسوب نمي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه بهتر است وزرا و به ويژه وزير اطلاعات از ورود به مباحثي که شائبه عدم تخصص در آن وجود دارد خودداري کنند، تصريح کرد: ما اگر استقلال قوا را قبول داريم بايد بدانيم که دولت حق ورود به بحث مجرمان را ندارد و برخورد با جرم و جنايت به صورت انحصاري مربوط به قوه قضائيه است.

اين کارشناس مسائل سياسي شناسايي مجرمان و معرفي آنها به قوه قضائيه را وظيفه دولت عنوان کرد و افزود: اگر جرم کسي معلوم و احراز شود برخورد با آن هيچ ربطي به قوه مجريه ندارد از اين رو سخنان اخير وزير اطلاعات نيز جنبه اجرايي ندارد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۵
farzad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
1
1
آقای طائف خیلی تند است
امسال آقای طائف باس شده اند مردمی که نه دوذدی کردن ونه مال کسی را نخوردن از خانه یشان فرار کنند وزیر زور گویی های عجنبی ها بروند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
1
2
ظاهرا آقای طائب از خیلی چیزا بی خبرن
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
3
2
اینگونه سخن گفتن وزیر اطلاعات صحیح نیست . وقتی کسی کاری نکرده چه مانعی برای بازگشتش هست ؟؟؟ اینگونه سخن گفتن فقط جو سازی میشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
2
0
اگر طائئئئئب ها نبودند ايران گلستان ميشد . ما كه به خدا واگذار كرديم .
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
0
0
از لحاظی طائب درست میگه کاری که نه سود داره و نه ضرر دلیل نداره که یه فرد سیاسی مثل علوی خودش رو زیر فشار چپ و راست بندازه.
اما به نظرم این کار جنبه راءفت اسلامی داره حال همه ما میدونیم که یه سری افراد بخاطر نارضایتی از دولت قبل از کشور خارج شدند و چنان که من می دونم معلوم الحال نیستند یعنی خودشون هم نمی دونن حالا اگه برگردند مجرم شناخته میشند یا نه؟ به نظرم این یه چراغ سبز برای از بین برد کینه و ترس از دل ایرانی های خارج کشور هست. بالاخره این کشور متعلق به همه اقشار ایرانی و سلیقه هایشان است. البته اگر معاند نباشه.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین