|
|
امروز: شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری 19 جاعل حرفه‌ای که در قالب یک شبکه سازمان یافته اقدام به خرید وفروش اموال اعم از خودرو و منزل می‌کردند، خبر داد.
سرهنگ عباسعلی محمدیان در تشریح جزئیات شبکه جاعلان خودروهای گران‌قیمت گفت: اوایل سال 92 شکایتی از دادسرای ناحیه چهارم مبنی بر شکایت فردی برای رسیدگی به پلیس‌آگاهی تهران ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه مالباخته با حضور در پلیس‌آگاهی عنوان کرد که چندی پیش برای فروش خودروی خارجی‌اش اقدام به درج آگهی در روزنامه‌ها کرده است گفت که چندی بعد فردی با وی تماس گرفت و برای خرید خودرو اعلام آمادگی کرد که پس از مدتی با رضایت خریدار این فرد با دریافت یک قطعه چک تضمینی بین بانکی خودروی خارجی‌اش را به این خریدار می‌فروشد اما با مراجعه به بانک متوجه می‌شود که چک جعلی است و اصالت ندارد.

رییس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه بلافاصله با ثبت شکایت این مالباخته تحقیقات پلیسی آغاز شد گفت: در همان ابتدای تحقیقات مشخص شد که کارآگاهان با یک گروه سازمان یافته جعل مواجه هستند که بسیار تمیز و بدون هیچ خطایی اقدام به جعل اسناد هویتی و مدارک خودرو می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های کارآگاهان نشان داد که جاعلان با دریافت مدارک صاحب اصلی خودرو اقدام به جعل مدارک وی کرده و با حضور در دفترخانه این خودروی سرقتی را مجددا به یک فرد دیگر فروخته‌اند گفت: تحقیقات در مورد شیوه فعالیت این باند جاعلان ادامه داشت تا اینکه سه مورد پرونده مشابه دیگر نیز برای بررسی به پلیس آگاهی ارجاع داده شد.

محمدیان با بیان اینکه اقدامات ویژه‌ای توسط پلیس برای شناسایی اعضای باند جاعلان حرفه‌ای آغاز شد گفت: بررسی‌ها نشان داد که این افراد شبکه‌ای از گروه جاعلان، سارقان و کلاهبرداران هستند که با ایجاد یک باند اقدام به سرقت می‌کنند که سرانجام هویت یکی از این اعضا شناسایی شد که ماموران در یک عملیات همزمان در چهار شهرستان اطراف تهران اقدام به دستگیری 19 تن کردند.

وی با بیان اینکه با دستگیری اعضای این شبکه فصل جدیدی از اقدامات مجرمانه این افراد مشخص شد گفت: کارآگاهان در بررسی کارگاه جعل اسناد این افراد و همچنین بررسی اسناد و مدارک مکشوفه و اطلاعات رایانه و فلش‌مموری این جاعلان دریافتند که این افراد نه تنها در جعل اسناد و مدارک خودرو فعالیت می‌کنند بلکه با جعل مدارک هویتی نسبت به افتتاح حساب بانکی و همچنین جعل اسناد و مدارک زمین و منازلی که مالکان آنها حضور ندارند می‌کنند که در حال حاضر ابعاد مختلف فعالیت این شبکه جاعلان در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که این افراد اقدام به خرید وفروش 17 دستگاه خودروی خارجی از جمله گروه خودروهای فرانسوی و کره‌ای داخل کشور می‌کنند گفت: بررسی‌ها نشان داد سرکرده‌های اصلی این باند دارای سوابق کیفری مرتبط با این جرم هستند و نحوه آشنایی این افراد نیز به سوابق زندان آنان باز می‌گشت.

وی با بیان اینکه اعضای این شبکه مخصوص جعل اسناد هنگام دستگیری معترف شدند، احتمال دستگیری‌شان را نمی‌دادند گفت: این افراد آن قدر حرفه‌ای عمل می‌کردند که حتی در زمان مواجه با مالباخته تغییر چهره می‌دادند.

محمدیان به مردم توصیه کرد در صورت درج آگاهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار دقت لازم را در هنگام خرید و فروش داشته باشند و تا زمانی که تاییدیه اصالت چک را از بانک دریافت نکرده‌اند وسایل را به خریدار تحویل ندهند.

در میان اعضای این باند 19 نفره یک زن نیز حضور داشت که این زن در هنگام انتقال سند و فریب فروشندگان زن به کار گرفته می‌شد.

وی همچنین در تشریح جزئیات باند سارقان زورگیر در مناطق شمال‌تهران گفت: با توجه به وصول پرونده‌ای مبنی بر سرقت بیش از 100 هزار دلار توسط راکبان یک دستگاه موتورسیکلت از یکی از شهروندان پرونده به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به حساسیت این موضوع و این مساله که سارقان با ایجاد تصادف ساختگی اقدام به ربودن این اموال کرده بودند، بلافاصله موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پلیس با بررسی سیستم‌ دوربین‌های مداربسته و چهره‌نگاری متهمان توانست هویت یکی از این افراد را شناسایی کند، گفت: تحقیقات برای شناسایی هویت دیگر سارقان این باند ادامه داشت تا اینکه چندین پرونده دیگر که مالباختگان به همین شیوه مورد سرقت قرار گرفته بودند برای رسیدگی به پلیس‌آگاهی ارجاع داده شد.

محمدیان با اشاره به حساسیت این موضوع گفت: بررسی‌های پلیسی نشان داد که اعضای این باند 9 نفر هستند که در شهرهای حاشیه تهران زندگی و با خودروهای خود به تهران مراجعه کرده و پس از پارک‌کردن خودروهایشان با استفاده از موتورسیکلت و به صورت دو ترک داخل بانک و مراکز تجاری اقدام به زاغ‌زنی و شناسایی سوژه‌های خود می‌کردند.

وی افزود: بررسی‌های پلیسی نشان داد که این سارقان اقدام به کیف‌قاپی، دستبندقاپی، گردنبندقاپی و زورگیری با سلاح‌سرد می‌کنند که ماموران توانستند در یک عملیات همزمان در چهار شهر در اطراف غرب تهران این 9 تن را دستگیر کنند که در این میان دو مالخر نیز دستگیر شد.

وی با بیان اینکه تاکنون این سارقان به 13 مورد گردنبندقاپی معترف شده‌اند، گفت: با وجود اینکه این سارقان تنها به این تعداد اعتراف کرده‌اند اما 60 مالباخته شناسایی شده است و از شهروندانی که بدین شیوه و به صورت تصادفات ساختگی یا پشت چراغ‌های قرمز مورد سرقت راکبان موتورسیکلت قرار گرفته‌اند خواست برای تشکیل یا پیگیری پرونده به پلیس آگاهی تهران‌بزرگ مراجعه کنند.

وی درباره محل‌هایی سرقت گفت: این سارقان حرفه‌ای در محدوده شمال و شمال غرب‌تهران فعالیت می‌کردند که تاکنون هفت خودرو گران‌قیمت و همچنین تعداد زیادی موتورسیکلت که با پول‌های سرقتی مردم می‌خریدند نیز از آنها کشف و ضبط شده است.

محمدیان همچنین با اشاره به سوابق کیفری این سارقان زورگیر گفت: بررسی‌ها نشان داد سارقان پیش از این نیز توسط پلیس‌آگاهی دستگیر شده بودند، اما با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی اموال ربوده شده توسط این سارقان بیش از یک میلیارد تومان تخمین زده شده است،‌ گفت: این سارقان زورگیر بچه محل بودند و پیش از این نیز اقدامات مجرمانه‌ای را انجام داده بودند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین