کد خبر: ۱۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
رضا مهدوی معتقد است، مداحی‌های امروزی نیاز به آسیب‌شناسی دارد، زیرا مداحی‌ها در گذشته مبتنی بر اصالت و سنت‌ها بود و در آن عوام فریبی دیده نمی‌شد.
رضا مهدوی، موسیقیدان گفت: به طور کلی در طول تاریخ موسیقی در خدمت مذهب بوده است و حتی قبل از اسلام که ایرانیان زرتشتی بودند، موسیقی حماسی رواج داشته است اما بعد از اسلام موسیقی رنگ و بویی جدید به خود گرفت و بیشتر در مدح و ستایش ائمه اطهار بوده است.

این موسیقیدان در ادامه بیان کرد: همچنین خیلی‌ها معتقد هستند که مداحی و نوحه‌خوانی به وجود آورنده موسیقی است در حالی که موسیقی دستگاهی ما قبل از اسلام هم وجود داشته است؛ اما بنا به دلایلی بعد از اسلام حاکمان موسیقیدانان را از فعالیت منع می‌کردند، در نتیجه مجبور شدند از موسیقی مذهبی برای حفظ موسیقی دستگاهی استفاده کنند.

مهدوی افزود: بعد از اسلام ارتباط محتوایی بین موسیقی و مذهب به وجود آمد، در نتیجه فرهنگ آوازی ما در خدمت موسیقی مذهبی بود که این شیوه در دوره قاجاریه بیشتر تقویت شد. همچنین در این دوران نوع نگاه و دید مردم به موسیقی عوض شد.

رضا مهدوی در ادامه گفت: به طورکلی در دوره‌ای موسیقی تحریم شد و موسیقی با حمایت مداحان و نوحه‌خوانان پایدار ماند به عنوان مثال ابوالحسن صبا همیشه معتقد بود در ایام محرم و صفر بهترین فرصت است که پای منبر مداحان برویم و ملودی‌های خوب را هنگام مداحی آنان ضبط و ثبت کنیم؛ زیرا این افراد در حوزه موسیقی بسیار قوی هستند.

این موسیقیدان در پاسخ به این پرسش که در ایام محرم از چه سازهایی استفاده می‌شود، تاکید کرد: به طور کلی در مراسم مذهبی از سازهای کوبه‌ای، برنجی، سنج و دمام استفاده می‌شود و مجید کیانی در "نوا نگرشی بر غم" ثابت کرد که حتی به کمک سنتور می‌تواند گوشه‌های مختلف را اجرا کند که در این اثر فضا کاملا مذهبی بود. همچنین از تمامی سازها می‌توان در مراسم مذهبی استفاده کرد فقط نیاز به مجریان و نوازندگان با تجربه و با مهارت است.

مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری معتقدند نباید از ساز استفاده شود زیرا حاشیه به وجود می‌آید و اصل موضوع تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد در نتیجه بهتر است فقط از سنج و دمام استفاده شود.

رضا مهدوی در پاسخ به این پرسش که آیا مداحان امروزی براساس اصول و قوانین مداحی می‌کنند، افزود: به نظر من مداحی امروزی نیاز به آسیب‌شناسی دارد زیرا امروزه نوعی موسیقی بی‌هویت رواج پیدا کرده است و بیشتر مداحان از نغمات لس آنجلسی استفاده می کنند. همچنین بسیاری از آنها دست به نوآوری و تلفیق زده‌اند که این کار از پایه و اساس اشتباه است و بهتر است بگوییم مداحی‌های امروزی به موسیقی کاباره‌ای شباهت دارد.

این نوازنده در پایان گفت: همچنین باید به اصالت‌ها توجه داشته باشیم به عنوان مثال مداحان در گذشته زمانی که یا حسین می‌گفتند اشک همه در می‌آمد و عوام فریبی نمی‌کردند در نتیجه شور حسینی باید مبتنی بر اصالت و سنت‌ها باشد.

منبع:هنرآنلاین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین