|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
نشست تخصصی ناشران دفاع مقدس در حاشیه چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
سردار علی ناظری معاون ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سپاه در این نشست گفت: بخش عمده ناشران ما خصوصی هستند و تعداد اندکی از آنها که دولتی هستند نیز امروز به این نتیجه رسیده‌اند که باید از زیر بیرق دولت بیرون بیایند و به کار خصوصی بپردازند.

وی اظهارکرد: بزرگترین مشکل ناشران کتاب‌های دفاع مقدس در فروش است بنابراین باید با روش‌های جهادی و ایده‌های جدید به این مشکل غلبه کنیم.

سردار ناظری گفت: البته اگر فرهنگ دفاع‌مقدس را جذاب ارائه نکنیم در یک رقابت ناخواسته، دیگرانی در داخل و خارج هستند که از ما جلو می‌زنند.

محمد عزیزی مدیر «انتشارات روزگار» نیز در ادامه این نشست گفت:تیراژ کتاب‌های دفاع مقدس از 3000 جلد به 100 یا حتی 50 جلد می‌رسد که دلیل گرانی قیمت کاغذ است.

وی ادامه داد: سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما آیا کتاب شاخصی برای عرضه در سطح جهانی داریم؟مکانی برای معرفی کتاب‌ نداریم و اطلاع‌رسانی در این نمایشگاه هم ناکافی است. از سوی دیگر مخاطبان آن طور که باید از کتاب‌های دفاع مقدس شناخت ندارند.

به گفته عزیزی یکی از راه‌های حل این مشکل تولید ارزان کتاب است که باید محقق شود یعنی همان کاهش قیمت کاغذ. پیشنهاد می‌کنم فروشگاه‌های سراسری برای فروش کتاب دایر شود.

رضا حاجی آبادی مدیر انتشارات «هزاره ققنوس» نیز در این نشست گفت: برای اینکه تمدنی را از بین ببریم لازم نیست کتاب‌سوزی انجام شود همین که مانع کتاب خوانی شویم کافی است. مشکلاتی وجود دارد که مردم نمی‌توانند کتاب بخوانند. تیراژ زیر 3000 نسخه شایسته مردم ایران نیست.

وی افزود: به عقیده من، از آن جایی که سرنوشت جنگ را مردم رقم زدند باید اجازه دهیم که خود مردم قصه‌ خودشان را بنویسند. باید از ژست گرفتن بیرون بیایم و به شهدا ادای دین کنیم. انتهای فرآیند یک کتاب، خوانده شدن آن است؛ نه تیراژ و فروش آن. مردم جهان سوم مردمی هستند که تاریخ آن‌ها بیشتر شنیداری است. آنها بیشتر دوست دارند بشنوند تا بخوانند. باید با مخاطب رو راست بود؛ تولید عناوین و تیراژ بالا مهم نیست. ما در فرهنگ مکتوب خود یاد گرفته‌ایم ظاهرسازی کنیم چرا که محتوا نداریم. از این رو جلد کتاب را زیبا درست می‌کنیم.

سیدمصطفی آقامیری مدیر انتشارات «پلاک 8» نیز دراین نشست گفت:وحدت مشترک ما این است که کاری را تولید می‌کنیم که نمی‌توانیم آن را توزیع کنیم. باید مرکزی برای توزیع کتاب‌های دفاع مقدس ایجاد شود تا ناشران در توزیع دخالت نکنند. کتاب‌هایمان را به اقصی نقاط دنیا نرساندیم؛ حتی در کرج، اشتهارد و پاکدشت هم نمایشگاه کتابی نداریم. باید مرکزی باشد تا مجموع کتاب‌های ناشران را به شهرهای دیگر برساند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین