کد خبر: ۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تنها برگزاری متعدد نمایشگاه‌های استانی ارزشمند و فرهنگ‌ساز نیست و این شاخص به تنهایی نشان‌دهنده رشد فکر و فرهنگ در کشور نخواهد بود.
سیدعلی صالحی که در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها از سال 1371 در استان گیلان و شهر رشت آغاز شد و تا به امروز حدود 230 نمایشگاه استانی کتاب در سطح کشور برگزار شده است.

او ادامه داد: اهداف نمایشگاه‌های استانی دارای اهمیت است، چرا که در صورت نبود توجه مانند بسیاری از مقولات دیگر پس از مدتی یک رویه کلیشه‌یی را پیش می‌گیرد.

صالحی اظهار کرد: یکی از اهداف جدی که در بحث نمایشگاه‌های استانی کتاب مطرح بوده و کمابیش توفیقاتی نیز در این زمینه حاصل شده، توسعه تدوین کتاب و گسترش بازار توزیع آن است.

او اضافه کرد: هدف دوم، رونق کتاب و کتاب‌خوانی، گسترش این فرهنگ و به وجود آوردن فرصت تعامل بین پنج ضلع حوزه‌های کتاب یعنی مؤلفان، ناشران، هنرمندان تدوین‌گر کتاب، ‌صنعت چاپ و عوامل دولتی و عمومی است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که نمایشگاه‌های استانی کتاب بهتر از سایر مقوله‌ها می‌توانند فرصت تعامل میان این پنج ضلع را به وجود بیاورند، گفت: همچنین این نمایشگاه‌ها امکان ارتباط بین مولد در مقوله کتاب و مخاطب را فراهم می‌کند، به عبارت دیگر تولیدکننده‌های کتاب از این نمایشگاه‌ها امکان ارتباط با آحاد مخاطبان را پیدا می‌کنند.

صالحی در ارتباط با میزان تحقق اهداف نمایشگاه‌های استانی کتاب، گفت: به نظر می‌رسد پرسش‌های اساسی در فراروی نمایشگاه‌های استانی وجود دارد که برای نیل به اهداف این نمایشگاه‌ها باید به آن‌ها پاسخ گفت.

او افزود: این رویداد بزرگ که با همه ظرفیت تحقق یافته است، باید به سمت اهداف بزرگ خود حرکت کرده و مانند بسیاری از اقدامات دیگر در روند روزمرگی زمین‌گیر نشود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: نمایشگاه استانی کتاب باید بتواند ظرفیت فرهنگی استان خراسان رضوی را با بخش کتاب و کتاب‌خوانی آن استان متناسب کند.

او با بیان این‌که ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی در خراسان رضوی بسیار بالاست، افزود: این ظرفیت در حوزه کتاب مورد توجه قرار نگرفته است.

صالحی همچنین عنوان کرد: هزاران اندیشمند در خراسان رضوی زندگی می‌کنند که می‌توانند در اجزای مختلف کتاب تأثیرگذار باشند.

او با اشاره به فضای زیارتی مشهد، یادآور شد: فضای ارتباط بین‌المللی شیعه که در خراسان رضوی وجود دارد، می‌تواند در تعامل و توسعه فرهنگ زیارت یک اصل جدی و اصلی باشد که نیاز است به این مقوله در حوزه کتاب توجه شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ده‌ها مزیت برای خراسان رضوی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با حوزه کتاب ارتباط داد و نمایشگاه‌های استانی کتاب باید با توجه به این مزیت‌ها فرصت‌سازی کنند.

در بخش دیگری از این مراسم، مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی به سخنرانی پرداخت.

سیدسعید سرابی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب خراسان رضوی امسال با ۶۵۰ غرفه و شرکت بیش از 700 ناشر داخلی و خارجی از 23 کشور، در فضایی به مساحت 20هزار مترمربع در اختیار ناشران قرار گرفته است، همچنین امسال بخش‌های عمومی و مذهبی، تخصصی و دانشگاهی، کودک و نوجوان، نشر الکترونیک، برنامه‌های جنبی و بخش بین‌الملل برای بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده است.

او خاطرنشان کرد: حدود 600 میلیون تومان بن کتاب برای علاقه‌مندان تهیه شده است که در محل نمایشگاه عرضه می‌شود، در این بن‌کارت‌ها 20 درصد تخفیف اعمال شده است که 10درصد آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 10درصد دیگر را استانداری خراسان رضوی متقبل شده‌اند، همچنین ناشران موظف به اعمال تخفیف 20 درصدی برای خریداران کتاب هستند که در مجموع تخفیف 40 درصدی خواهد شد.

سرابی از همکاری نهادها و سازمان‌ها با پانزدهمین نمایشگاه کتاب خبر داد و اضافه کرد: این از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه کتاب است که همراهی نهادهای فرهنگی و دستگاه اجرایی از جمله استانداری خراسان رضوی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری مشهد، شرکت تعاونی ناشران خراسان رضوی و... را با خود به همراه دارد.

در ادامه این مراسم، محمد مهدی علایی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، در سخنانی عنوان کرد: شهر مشهد سالانه میزبان 30 میلیون زائر است که خوشبختانه تعداد زیادی از این افراد زائران خارجی هستند.

علایی با بیان این‌که در نیمه اول سال جاری 600 هزار نفر گردشگر خارجی به مشهد آمده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ تعداد زیادی از این افراد شیعه عرب‌زبان هستند و باید اقدامات زیادی در زمینه تعامل فرهنگی با آن‌ها انجام داد.

او خاطرنشان کرد: ظرفیت موجود زمینه‌ای است که می‌توان با برنامه‌ریزی از آن استفاده کرد و امید می‌رود در فضای فعلی برای این مورد برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

علایی همچنین عنوان کرد: زائران خارجی می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مقوله کتاب و کتاب‌خوانی به وجوه مشترک زیادی در زمینه اعتقادات دست پیدا کنند.

علاقمندان می‌توانند تا هشتم آبان‌ماه از نمایشگاه کتاب مشهد بازدید کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین