|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
»
کد خبر: ۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
در فضای سیاسی امروز، یکی از حساس‌ترین موضوعات که هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب به آن واکنش نشان می‌دهند، انتخابات مجلس دهم است. رسول منتجب‌نیا که قبلا در اظهارات خود اعلام کرده بود تا زمانی که زمینه حضور برای اصلاح‌طلبان فراهم نشود در انتخابات شرکت نمی‌کند، اکنون فضای سیاسی را برای فعالیت اصلاح‌طلبان مناسب ارزیابی و در عین حال انتخاب یک نفر به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان در این مقطع را بسیار عجولانه توصیف می‌کند.
بحث‌هایی در مورد ورود اصلاح‌طلبان با سرلیستی ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم مطرح می‌شود. به نظر شما چه شرایطی سبب شده که اصلاح‌طلبان به سمت یک گزینه اصولگرای میانه‌رو بروند؟ این بحث در کجا مطرح شده و چه کسی این قضیه را بیان کرده است؟

در فضای رسانه‌‌ای و همچنین از زبان تحلیلگران سیاسی و رسانه‌های اصولگرا چنین موضوعی مطرح شده است اما باید در یک حرکت آرام و حساب شده و منطقی به این اقدام دست زد. الان زمان آن نیست که کاندیداهای اصلاح‌طلب معرفی شوند، چه برسد به این که سرلیست مشخص شود. گام اول و مهم انسجام و اتحاد جریان اصلاحات است و بعد باید با بررسی و برنامه‌ریزی گزینه‌ها، اولویت را به کسانی داد که شایسته هستند. زود است که راجع به لیست و سرلیست صحبت شود و کسانی که این بحث را مطرح می‌کنند، شتاب‌زده عمل کرده‌اند. باید به‌گونه‌‌ای عمل شود که از استقبال و رویکرد مردم قدرشناسی شود.

زمانی که بحث انتخابات مجلس آینده توسط اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، اصولگرایان به این ماجرا واکنش نشان می‌دهند و حتی عباراتی مانند این که «عده‌‌ای برای گرفتن مجلس برنامه دارند» را مطرح می‌کنند. به نظر شما فعالیت سیاسی، حزبی چیزی جز برنامه‌ریزی برای به دست گرفتن نهادهای قدرت و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌هاست؟

در این تردیدی نیست که هر حزب و جناح سیاسی موظف است که در مقاطع مختلف موضع‌گیری کند، فعالیت داشته باشد و برنامه ارائه دهد. از جمله در رابطه با انتخابات مجلس که جزو وظایف ذاتی احزاب و جناح‌های سیاسی کشور محسوب می‌شود. اصلاح‌طلب ـ اصولگرا، چپ ـ راست یا هر جناحی اگر فعالیت نکنند، زیر سوال خواهند رفت که چرا به عنوان یک حزب و جناح فعالیت نکرده است. به‌خصوص جناح گسترده و قدرتمند اصلاح طلب که ریشه در تاریخ انقلاب داشته و در اتفاقات مهم کشور حضور گسترده و فعال دارد و مردم بارها از این جریان استقبال کرده‌اند.

اتفاقات انتخابات یازدهم ریاست جمهوری دلیل روشن و واضحی بر این بود که درصد بالایی از آرای آقای روحانی از اصلاح طلبان و حامیان ایشان در جناح اصلاح‌طلبان بود و تعداد بسیار اندکی از آرا که می‌توان گفت یک سوم آرا بوده است از اصولگرایان به دست آمد و در نتیجه مردم استقبال شایانی از اصلاح‌طلبان در انتخابات کردند. این قضیه را می‌توان در شعارهای انتخاباتی دید زیرا حتی یک شعار اصولگرایی در میان شعارها مطرح نبود و همچنین سخنرانی‌های دکتر روحانی برخاسته از مواضع اصلاح‌طلبی معتدل‌گرا و اصلاح‌طلبان بود. در جریان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان پیروز شدند و توانستند که کاندیدای خود را به عرصه قدرت برسانند و اصولگرایان شکست‌خوردگان این عرصه بودند.

همچنین جریان افراطی شکست سنگینی خورد و حتی مجبور شد که تعدادی از کاندیدای اختصاصی خود را کنار بزند بنابراین می‌توان گفت که اکنون دوران پیروزی اصلاح‌طلبان است و رئیس‌جمهور می‌خواهد که با خط مشی اصلاح‌طلبی از اعتدالگرایان اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور استفاده کند. در چنین فضایی اصلاحات می‌تواند بهتر کار کند و برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشد، از جمله این آینده‌نگری‌ها انتخابات مجلس آینده است. آنچه که مهم است این که اصلاح‌طلبان نباید فریب شگردهای رقیب خود را بخورند.

از چندی قبل رسانه‌های اصولگرا درصدد تخریب شخصیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان یا جداسازی دولت از اصلاح‌طلبان بوده‌اند، حتی عده‌‌ای از آنان ناشیانه علیه دولت اقداماتی کرده‌اند و تلاش دارند که دولت برخاسته از آرای بالای مردمی را تضعیف کنند. اصلاح‌طلبان باید با هوشیاری حضور فعال داشته باشند و فریب شگردهای آنان را نخورند تا تحت یک نام و زیر یک پرچم بتوانند جناح نیرومند و گسترده اصلاح‌طلبی را به اتحاد برسانند و کاندیدای خود را به مجلس بفرستند.

شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری را می‌توان علت جبهه‌گیری شدید اصولگرایان در مورد انتخابات مجلس دانست؟

اصولگرایان هم حق دارند که فعالیت خود را داشته باشند اما فعالیتی مثبت و نباید به تخریب افراد بپردازند. فعالیتشان امری طبیعی است و ‌‌ای کاش اصولگرایان سنتی و ریشه‌دار وارد صحنه می‌شدند و رقابتی سالم و سنگین به وجود می‌آمد. اکنون برخی رسانه‌های خاص به ایجاد تفرقه رو آورده‌اند و می‌خواهند که سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» را در کشور پیاده کنند و این سیاست برای کسانی که دم از بسیاری مسائل می‌زنند روش درستی نیست. این رسانه و افراد سعی دارند که با شایعات، شبهات، متهم کردن افراد و گاهی با ساختن جریان‌های بدلی و غیرواقعی اختلاف ایجاد کنند. این‌ها عمل‌های شیطنت‌آمیز است که سالم و اخلاقی نیستند.

یعنی شما موضوع سرلیستی آقای ناطق نوری را هم از این دست می‌بینید؟

نه. آقای نوری از افراد فعال و نیرومندی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری هم فکر و روش خود را نشان داده‌اند و برای رای‌آوری آقای روحانی تلاش‌های بسیاری کردند. بحث من راجع به اختلاف و شکاف در رسانه‌هاست.

منبع: آرمان
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین