|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
»
کد خبر: ۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
ماجرای بیلبوردها از آنجا آغاز شد که نصب حجم وسیعی از بنرهای بزرگ در نقاط مختلف تهران با طرح‌های نمادین تبلیغی عدم هرگونه مذاکره با آمریکاست، این پرسش را پیش کشیده که چه نهادی با چه پشتوانه‌ای اقدام به نصب این حجم عظیم از تصاویر کرده و چه میزان تاثیرگذار خواهد بود؟ به همین دلیل با محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر به گفت‌و گو نشستیم.
شهروندان تهرانی با بیلبوردهای بزرگ و متعددی در پل‌ها و بزرگراه‌ها مواجه شدند که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی را پشت میز مذاکره نشان می‌دهد و در کنار فرد آمریکایی یک سگ هم نشان داده می‌شود. آیا وظیفه شهرداری ورود به مسائل سیاست خارجی است؟

امور سیاسی کشور مسئولان رسمی دارد که باید از طریق رسمی و طبق مسئولیت‌ها و توانایی‌هایی که دارند مسائل سیاسی کشور را انجام دهند و هیچ‌کدام از این مسئولیت‌ها با هم تفاوتی ندارد. به هر حال دستگاه‌هایی مانند وزارت خارجه براساس اصولی که درسیاست مشخص شده و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور و با نظارت کامل مقام معظم رهبری با دیگر کشورها گفت‌وگو می‌کنند. هرگونه مذاکراتی که بین ایران و سایر کشورها چه دو جانبه و چه چند جانبه قطعا نظارت کاملی صورت می‌گیرد که منافع جمهوری اسلامی حفظ شود.اما در مورد آمریکا به هر حال باید گفت که مردم ما خاطرات تلخی دارند از تقابلی که این کشور 34 است و حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با مردم کشور ما داشته است.



اکنون آمریکایی‌ها بحث‌هایی را مطرح می‌کنند مبنی بر مصالحه و مذاکره در حالی که قبل از این رفتار آمریکا استکباری و رفتاری برمبنای تهدید ایران بود. با این وجود همه فعالین سیاسی می‌دانند که دستگاه دیپلماسی ما مسئول انجام مذاکرات و تنظیم روابط خارجی ماست. بحث مذاکره با آمریکا چه در قالب مذاکرات 1+5 و چه مذاکرات مستقیم یا هر ترتیب دیگری، نهادی مشخص مسئول آن است که وزارت خارجه می‌باشد، اگر کسی هم راجع به این موضوع می‌خواهد نظر بدهد بهتر است در قالب پیشنهاد و ارائه یک برنامه مشخص به دستگاه دیپلماسی باشد.

اینکه در بین مردم با توزیع پلاکارد، پوستر یا حتی نصب بیلبورد بخواهند جوسازی کنند و با این فضاسازی اهداف امنیتی خود را دنبال کنند که برخلاف رویه قانونی و عرفی دستگاه‌های اجرایی مسئول در کشور است قطعا نقطه مقابل منافع ملی است و بیان‌کننده این مورد است که هنوز افراطی‌های در برخی از دستگاه‌های اجرایی وجود دارند که هنوز اعتدال و تدبیر 24 خرداد ماه را درک نکرده‌اند و به هر حال باید تغییر رویه بدهند و تکلیفشان را با مردم باید روشن کنند؛ مردمی که اکثریت قاطعشان به اعتدال رای داده‌اند و افراطی‌گری را در واقع رد کرده‌اند.

بالاخره چه کسی مسئول نصب این بیلبوردها در شهر تهران است؟

شهرداری تهران اگر شروع‌کننده این قضیه بوده است قطعا باید مسئولیت این قضیه را بپذیرد و پاسخگو باشد. در واقع باید از مسئولان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پرسیده شود که چرا و براساس چه اصولی اقدام به نصب چنین بیلبورد‌هایی کرده است که فارغ از موضوع آن دخالت در امور قوه اجرایی است. باید نهاد مسئول اگر روابط عمومی شهرداری است یا سازمان فرهنگی و هنری نسبت به این رویکرد پاسخگو باشد.

بودجه شهرداری چرا صرف کارهای سیاسی می‌شود، مگر همه مشکلات تهران را حل کرده‌اید؟

پیشنهاد و توصیه‌ام به همکاران خودم در شورای شهر این است که در مورد بودجه شهرداری کنترل‌های دقیق‌تری را انجام دهند تا بودجه شهرداری در مواردی که مربوط به این نهاد نیست مصرف نشود. به عنوان یک عضو شورای شهر معتقدم که شهرداری به تکالیف و وظایف اصلی خودش بپردازد، به جای اینکه در کار سایر دستگاه‌های اجرایی دخالت انجام دهد. شهرداری وظایفی دارد که سال‌هاست زمین مانده و اجرا نشده است؛ این‌که بخواهد با حرکات افراطی‌اش برای دستگاه‌های اجرایی مشکل ایجاد کرده، وظیفه شهرداری تهران نیست.

من به عنوان یک عضو شورای شهر با نصب پیام‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح معابر به‌خصوص معابری که سرعت ماشین‌ها بیشتر است مثل بزرگراه‌ها به طور کلی مخالفم، برداشتم این است که این تابلو‌ها و این بیلبوردها موجب عدم تمرکز رانندگان و احیانا بروز حوادث و ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر خواهد شد. اگر شهرداری می‌خواهد کار فرهنگی انجام دهد نباید مبادرت به یکسری کارهای سطحی مانند پلاکاردنویسی و..... کند.

فکر می‌کنید موضع شهرداری و بیلبوردهای نصب شده تاثیری در روند مذاکرات خواهد داشت؟

در وهله اول شهرداری یک نهاد اجتماعی و خدماتی است. شورای شهر هم همینطور؛ اگر بحث‌ها در شهرداری و شورای شهر سیاسی شود این احتمال وجود دارد که طی چهار سال آینده این دو مجموعه دائم با هم در تنش باشند. بهتر است شهرداری خیلی از مواردی که مسئولیتی در قبالش ندارد را به دستگاه‌های اجرایی واگذار کند. این که بخواهد شهرداری در حوزه‌های سیاسی و به‌خصوص حوزه حساس سیاست خارجی وارد شود می‌تواند برای کشور مشکل‌آفرین باشد. این حوزه ارتباطی با شهرداری ندارد که بخواهد موضع منفی هم نسبت به مذاکرات داشته باشد. در حقیقت می‌شود گفت چوب لای چرخ دستگاه اجرایی کشور گذاشتن است. شهرداری با این روش بخواهد ادامه پیدا کند قطعا پذیرفته نیست. ما نباید طوری رفتار کنیم که اینگونه القا شود که بخشی از شهرداری تهران هدفش چوب لای چرخ گذاشتن سیاست خارجی است.

الان که بیلبوردها نصب شده، شما هم عضو شورای شهر هستید، برنامه شما در این مورد چیست؟

مدیران شهر تهران باید سریع‌تر مبادرت به جمع‌آوری مطالبی که این تصور را می‌دهد که دخالت و اهانت به مسئولان دستگاه‌های اجرایی در آن صورت گرفته است، کنند و قبل از این که بحث‌ها گسترده‌تر شود باید این روند متوقف شود. چون این بحث با منافع ملی ایران گره خورده است. من نمی‌دانم چرا شهرداری به جای اینکه منافع مردم تهران و شهر تهران را مدنظر قرار دهد به دنبال طرح مباحث انحرافی و خارج از حوزه فعالیت و وظایف خود است.

شورای شهر نمی‌خواهد این مساله را بررسی کند؟

چرا، روز یکشنبه احتمالا در مورد ماجرای بیلبوردهای شهر تهران در شورای شهر بحث خواهد شد.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
0
0
چرا با پول عوارض ما اینطوری هزینه میکنند اینگونه کار ها باعث میشود مردم به شهرداری اعتماد نکنند وعوارض سالانه ندهند مردمی که ساعت ها باید منتظر اتوبوس در ایستگاه معطل بشوند واعتراض بکنند ایا این کارشا ن اسلامی ومورد رضایت خدا وپیغمبر هست
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین