|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴
»
کد خبر: ۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
به اعتقاد صادقی، شفافیت و تخصص فرجی‌دانا برگ برنده اوست و تاکید دارد که رئیس سابق دانشگاه تهران به خوبی می‌تواند از اداره وزارت علوم برآید. صادقی می‌گوید فرجی‌دانا دانشگاه‌ها را انقلابی‌تر و اسلامی‌تر خواهد کرد.
دکتر گودرز صادقی از مدیران وزارت علوم در دولت اصلاحات بود که سال‌ها ریاست دانشگاه ارومیه را برعهده داشت. او پس از این دوران هم از دغدغه آموزش عالی کشور فارغ نشد و بارها با ارائه راهکارهایی جهت بهبود شرایط دانشگاه‌ها تلاش کرد. او متاسف است که مجلس به میلی‌منفرد رای نداد و امیدوار است که این بار در جهت رای به فرجی دانا فعال باشد. به اعتقاد صادقی، شفافیت و تخصص فرجی‌دانا برگ برنده اوست و تاکید دارد که رئیس سابق دانشگاه تهران به خوبی می‌تواند از اداره وزارت علوم برآید. صادقی می‌گوید فرجی‌دانا دانشگاه‌ها را انقلابی‌تر و اسلامی‌تر خواهد کرد.

بعد از عدم رأی اعتماد مجلس به دکتر میلی‌منفرد به عنوان وزیر علوم، این بار نوبت به دکتر فرجی‌دانا رسیده است. به نظر شما چرا دکتر توفیقی به مجلس معرفی نشد؟


فکر می‌کنم جواب این پرسش کاملا مشخص است. دکتر توفیقی ممکن بود رأی اعتماد از مجلس نگیرد و به دلیل جلوگیری از اتلاف وقت بیشتر و احیانا بروز کدورت بین قوای مقننه و مجریه چنین تصمیمی گرفته شده است.

یعنی معتقدید دکتر توفیقی به نوعی وجه‌المصالحه تعامل دولت و مجلس شد؟

خیر. صحبت از وجه‌المصالحه شدن نیست چون ایشان بنده دنیا نیستند که بودن در مقام وزارت برایشان یک ارزش ذاتی باشد. بعلاوه، دکتر توفیقی قبلا تجربه وزارت علوم را در کارنامه خود دارند و «وزیر اولی» نیستند! اینجا صحبت از مصلحت کشور و دانشگاه‌های کشور مطرح است و دکتر توفیقی هم از ذخایر علمی و اجرایی کشور ماست و قطعا از حضور ایشان در سیاستگذاری نظام آموزش عالی و توسعه علمی کشور استفاده خواهد شد.

چه تفاوتی بین دکتر توفیقی و دکتر فرجی دانا وجود دارد که امکان رأی اعتماد گرفتن برای اولی مقدور نباشد ولی برای دومی محتمل باشد؟

فکر نمی‌کنم این دو همکار تفاوت ماهوی چندانی داشته باشند منتها صحبت‌هایی که از آقای دکتر توفیقی در رسانه‌های مجازی پخش شد و عدم پاسخگویی ایشان به‌دلایلی که خودشان بهتر می‌دانند، فرصت سوءاستفاده توسط رقبا را فراهم کرد. البته بعضی‌ها سلیقه و نوع برخوردشان به نحوی است که بگویید ماست سفید است خواهند گفت نه سیاه است. یعنی آنها را نمی‌شود قانع کرد چون تصمیم گرفته‌اند قانع نشوند.

دکتر فرجی دانا هم اصلاح‌طلب محسوب می‌شود؟

صد البته! مگر می‌شود یک نفر دانشگاهی باشد و اصلاح‌طلب نباشد؟ اصلاح‌طلبی در ذات تفکر اسلامی ما وجود دارد و برخلاف تصوری که ممکن است وجود داشته باشد.آقای فرجی دانا به‌دنبال اصلاح سیاست‌هایی است که همه اهالی دانشگاه به نتیجه رسیده‌اند که آن سیاست‌ها کارشناسی نبوده است.

چه مزیت‌هایی در دکتر فرجی دانا هست که از بین افراد مطرح ایشان به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده است؟

آقای فرجی دانا سابقه ریاست و آن‌هم ریاست بسیار موفق در دانشگاه تهران را در کارنامه خود دارد. دانشگاه تهران را نباید دست‌کم بگیرید. نماد آموزش عالی کشور است و جایی است که محل تحصیل و تدریس و تحقیق بزرگوارانی همچون شهید بهشتی، مهندس بازرگان و استاد مطهری بوده است. حساسیت سیاسی دانشگاه تهران به دلیل پیشتازی در روشنفکری و انقلابی‌گری بر کسی پوشیده نیست. نبض دانشگاه‌های کشور در دانشگاه تهران می‌تپد و ریاست بر آن دست کمی از معاونت در وزارت علوم ندارد و شاید هم مهم‌تر باشد. دکتر فرجی نه جوانی ناپخته است و نه پیری کم‌بنیه که در مقابل فشار کار اجرایی کم بیاورد.

یکی از نکات بسیار مهم درباره ایشان مقبولیت مثال‌زدنی از سوی همکاران هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌هاست. بطور کلی فردی دوست‌داشتنی است و به درستکاری و درایت مشهور است. به هرحال ایشان در عمل سازگاری خودشان را با شعار تدبیر آقای دکتر روحانی نشان داده است. دکتر فرجی دانا تحصیلات عالیه خود را در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کانادا گذرانده و اخیرا هم در فرصت مطالعاتی بودند و با علم روز و توسعه دانشگاهی آشنا هستند. وی اگرچه حساسیت لازم را در مسائل سیاسی دارد و فرد بی‌تفاوتی نیست اما سیاست‌باز هم نیست. از نظر سوابق انقلابی چه پیش از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن فردی است با کارنامه‌ای درخشان. بطور کلی فرد واجد شرایطی است و حرف و حدیث پشت سر ایشان وجود ندارد و قطعا زینت کابینه آقای دکتر روحانی خواهند بود؛ اگرچه سایر وزرای ایشان هم افراد برگزیده و شایسته‌ای هستند.

فکر می‌کنید بزرگ‌ترین چالش آقای فرجی دانا در دانشگاه‌ها چیست؟

چالش‌ها خیلی زیادند و برخی آنقدر مهم محسوب می‌شوند که سخت است بگوییم کدامیک بزرگ‌ترین آنهاست. توسعه کمی دانشگاه‌ها که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم ممکن است برای آینده آموزش عالی کشور مشکل ساز باشد.

یک کاسه کردن بسیاری از واحدها و موسسات آموزشی و پرداختن به کیفیت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی قطعا دغدغه مهم ایشان خواهد بود. اصلاح روند به‌کارگیری نیروهای علمی کارآمد، بال و پر دادن به تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی، چاره‌جویی برای اشتغال دانش‌آموختگان با درجه دکترا در مراکز علمی و موارد دیگری هم هستند که فکر می‌کنم وقت و انرژی ایشان را بیشتر از سایر موارد به خود معطوف خواهند کرد. در مورد اسلامی کردن دانشگاه‌ها با روش‌های پیش‌آزموده و تکرار روندهای قبلی دیگران و خود ما که قبلا در دانشگاه‌ها مدیریت کرده‌ایم کار عبثی است.

به نظر من، گام اول استفاده از کسانی است که به دینداری و آزادگی شناخته می‌شوند یعنی افرادی مثل خود ایشان در اداره امور که طبیعتا به معنوی‌تر کردن فضای دانشگاه‌ها منجر خواهد شد. مدیران نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه‌ها قبل از اینکه به فکر اصلاح دیگران باشند باید به خودشان بپردازند و الگوهای خوبی برای جوان‌ها باشند. دانشگاه را با شعار و حرف زدن و قشری‌گری نمی‌شود اداره کرد.

دانشگاه‌های ما در پیش از انقلاب مگر از اسلام خالی بود؟ من خاطره‌ای خدمتتان عرض کنم. در پایان دوره ریاست خودم در دانشگاه ارومیه یک روز دوستی از من پرسید در رابطه با اسلامی کردن دانشگاه عملکرد خودم را چطور ارزیابی می‌کنم؟ خدمتشان گفتم وا... من کوچک‌تر از آنی هستم که فکر کنم خدمتی به اسلام و نظام کرده باشم ولی خوشحالم که به اعتقادات دیگران و وجهه نظام جمهوری اسلامی ضربه نزدم.

خوشبختانه باید بگویم که دکتر فرجی دانا و ان‌شاا... همکاران ایشان نه تنها مایه آبروریزی نخواهند بود بلکه قطعا به اسلام، انقلاب و میهن عزیز ما خدمت خواهند کرد. درخششی که من در کار اداره دانشگاه‌ها پیش‌بینی می‌کنم قطعا فضای دانشگاه‌ها را انقلابی‌تر و اسلامی‌تر خواهد کرد.
منبع: آرمان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۴
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
5
1
باز تبلغاتتان شروع شد
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
0
4
برخی مثل رادیو های بیگانه به جناب پور محمدی برچسب می زدند و در کنار آن برادر... هم حمایت می کرد اما دیدم که آقای پور محمدی یکی از شجاعترین افراد کابینه هستند،افشاگری ها ایشان در دولت پاک دست را هم به یاد داریم،امروز هم برخی می گویند عقب نشینی خوب بود اما کافی نبود نمی دانند که فرجی دانا پور محمدی دیگر خواهد بود و اگر از کسی که او را جاده صاف کن نامیدند بیشتر کار نکند کم تر هم کار نخواهد کرد.
پیروزی با تدبیر و شکست برای افراطیون است.
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
5
1
آقاي صادقي از دكان اعزام دانشجوتان به هلند و افريقاي جنوبي چه خبر؟! بابا شما به كاسبي تان برسيد نمي شه با يه دست دو هندونه برداشت.
سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
1
0
جناب دکتر صادقی، کاش قبل از ریاست دانشگاه، می توانستید رفتار و اخلاق شخصی خودتان را ریاست و مدیریت کنید که اگر پرده برافتد معلوم می شود که از نظر اخلاقی چقدر صلاحیت دارید؟!!!!!!!!!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین