|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
»
کد خبر: ۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
چرا توفیقی به عنوان وزیر علوم معرفی نشد؟ اقدام رئیس‌جمهور در معرفی سه وزیر پیشنهادی در حالی انجام گرفت که انتظار می‌رفت جعفر توفیقی به عنوان وزیر علوم معرفی شود ولی این اتفاق نیفتاد. نجفقلی حبیبی در گفت‌وگویی به تشریح این موضوع پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
به عنوان یک فعال سیاسی و دانشگاهی نظرتان راجع به معرفی وزرای پیشنهادی چیست؟

جناب آقای فانی از چهره‌های فرهنگی شاخص کشور است، با ساختار وزارت آموزش و پرورش کاملا آشناست و مجموعه فضای فرهنگی کشور را می‌شناسد. ضمن اینکه همه ایشان را یک چهره فرهنگی در کشور می‌شناسند.به هر حال من در مورد صلاحیت آقای فانی هیچ شکی ندارم.

در مورد رای اعتمادی که ایشان از مجلس کسب خواهند کرد، بسیار خوشبین و امیدوارم چون فانی انسانی متفکر و دارای پشتوانه علمی وتجربه مثبت در زمینه‌های اجرایی درحوزه وزارت آموزش و پرورش است.

ایشان قبلا مدیر بوده و با جریان مدیریت درکشور آشناست. در مورد صالحی امیری و وزارت ورزش و جوانان که برای هدایت آن معرفی شده است، باید گفت که همین وزارت ورزش و جوانان یک مجموعه عجیبی است که در زمان دولت دهم ایجاد شد. این مجموعه وسیع را کسی می‌تواند اداره کند که دارای اطلاعات کافی از حوزه جوانان و ورزش باشد.

با توجه به اینکه صالحی امیری مدتی سرپرستی چنین وزارتخانه کلانی را برعهده داشته و عملکرد موفقی را نشان داده است، قطعا با رای اعتماد مجلس با قوت و پشتوانه بیشتری کار خود را ادامه خواهد داد. در مورد جناب آقای دکترفرجی دانا قبل از اینکه ایشان به مجلس معرفی شوند، در لیست افرادی که شایسته تصدی پست وزارت علوم بودند در کارگروه تشکیل شده توسط آقای روحانی یک چنین بحثی وجود داشت.

چرا در همان زمان به عنوان گزینه پیشنهادی معرفی نشد؟


ایشان در آن زمان به دلیل مسائل علمی در خارج از ایران به سر می‌بردند و زمانی هم که به کشور بازگشتند به احترام آقای توفیقی حاضر نشدند، بحث وزارت ایشان مطرح شود. دکتر فرجی دانا ترجیح می‌دادند که دکتر توفیقی که به عنوان سرپرست وزارت حضور داشتند، به عنوان وزیر معرفی شوند. اما حالا که قضایا به این سمت پیش رفت، دکتر فرجی‌دانا به عنوان گزینه نهایی از سوی دولت به مجلس معرفی شد.

دکتر توفیقی هم صلاحیت کافی و هم شایستگی و حمایت همه دانشگاهیان را داشتند، اما مسائلی پیش آمد که آقای روحانی تصمیم گرفت فرجی دانا را به جای توفیقی معرفی کند. دکتر توفیقی دارای وزن علمی و شخصیت درست برای تصدی وزارت علوم بود اما این احتمال می‌رود که آقای روحانی به دلیل مسائلی که کمیسیون آموزش عالی مد نظر داشت تصمیم بگیرد که دکتر فرجی دانا را معرفی کند.

تصور می‌کنید فرجی‌دانا رای اعتماد مجلس را کسب کند؟


دکتر فرجی دانا دارای شخصیت علمی بسیار بالا و استاد بسیار شایسته‌ای محسوب می‌شود. قبلا در دوره‌ای نسبتا طولانی رئیس دانشگاه تهران بوده است. دانشگاه تهران بزرگ‌ترین دانشگاه کشور محسوب می‌شود. ایشان بر دانش‌های جدید بسیار مسلط و داری تخصص‌هایی هستند که می‌توانند به توسعه فناوری‌های جدید در دانشگاه‌های کشور کمک کنند. ایشان یک آدم صاحبنظر و پایبند ارزش‌های دانشگاهی است.

فکر می‌کنم به لحاظ شایستگی و مدیریت دکتر فرجی دانا پس از دکتر توفیقی جزو معدود افرادی است که می‌تواند سکان مدیریت وزارت علوم را برعهده بگیرد. بنابراین با دانشی که ایشان در زمینه تکنولوژی‌های نو دارند امید این می‌رود که پیوند بین دانش و صنعت در کشور ما مانند بقیه کشورهای توسعه یافته برقرار شود. من فکر می‌کنم ایشان رای بیاورد.

چه شد که آقای روحانی توفیقی را معرفی نکرد؟

فضا در مجلس توسط برخی از نمایندگان تندرو به گونه‌ای پیش رفت که روحانی نتوانست دکتر توفیقی را معرفی کند.

چه تضمینی هست که همان برخورد با فرجی دانا نشود؟

هیچ تضمینی وجود ندارد و ممکن است برخی نمایندگان تندرو و رسانه‌ها نسبت به حضور فرجی دانا هم واکنش نشان دهند البته ما به عنوان قشر دانشگاهی از مجلس می‌خواهیم تابع جو و تبلیغات غیرمنطقی تعدادی افراد تندرو و رسانه‌های وابسته به آنها قرار نگیرد. همه معتقدند مجلس مهم‌ترین نهاد در کشور است.

حالا چند نفری در مجلس جنجال ایجاد می‌کنند و قدرت تبلیغاتی زیادی هم از طریق رسانه‌های وابسته به خودشان دارند، اما کل مجلس نباید اسیر این جو‌سازی‌ها شوند؛ همین طور که دولت یازدهم تاکنون نشده است.

برخی معتقدند دولت هم اسیر جوسازی‌ها شد وگرنه نباید غیر از توفیقی کسی را معرفی می‌کرد؟

این به دلیل ملاحظاتی بود که دولت در نظر گرفت. توقع ما این است که مجلس صدای ملت را در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 به وضوح بشنود. عکس‌العمل‌هایی که تاکنون مخصوصا در بحث رای اعتماد به وزرا شاهد بودیم، واکنش‌هایی در شأن مجلس نبوده است. انتظار می‌رفت مجلس واقعا به برنامه‌های وزرا بپردازد اما در بحث رای اعتماد به وزرا که اخیرا شاهد بودیم؛ متاسفانه عملا به برنامه‌های ارائه شده توسط وزرا پرداخته نشد و بحث‌ها بیشتر سیاسی و در جهت منافع شخصی و جناحی برخی از نمایندگان مجلس بود.

ما شاهد هیچ بحث کارشناسی در مورد وزرا نبوده‌ایم. توقع این است که مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی را دقیق و عالمانه مورد بررسی قرار دهد و بعد هم با حسن نیت به وزیر پیشنهادی رای دهد، اگر عملکرد وزیر در مدتی که کار می‌کرد مورد تایید نمایندگان و طبق منافع ملی کشور نبود، نمایندگان می‌توانند وزیر را استیضاح کنند، وزارت علوم را که نمی‌توان بدون وزیر اداره کرد. انتظار می‌رود مجلس این بار در کار خود دقت بیشتری کند. برخی از نمایندگان در مجلس متاسفانه تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای قرار می‌گیرند و با استدلال‌هایی بی‌پایه برخورد‌های می‌کنند که درست نیست ولی امیدوارم منطقی‌تر برخورد کنند.

برخی می‌گویند دلیل برخوردهای اخیر با توفیقی جابه‌جایی‌های اخیری بوده که در وزارت علوم صورت داده است. نظرشما چیست؟


چه منطقی می‌تواند پشت این استدلال باشد؟! آقای توفیقی فقط دو رئیس دانشگاه را برکنار کرد. آن هم آدم‌هایی که باید عوض می‌شدند چون حضورشان به آموزش عالی کشور ضربه می‌زد. کدام تغییر؟ فقط دو رئیس دانشگاه از میان بیش از سیصد رئیس دانشگاه برکنار شدند. خلاصه و بی‌پرده بخواهم در مورد دلیل برخورد با توفیقی صحبت کنم این بود که یک عده از رانت‌هایی استفاده کرده بودند که می‌ترسیدند با حضور توفیقی نتوانند از این رانت‌ها بهره ببرند. تمام بحث‌ها در مورد توفیقی فقط سیاسی، جناحی و شخصی بود.

فکر می‌کنید اگر دکتر فرجی دانا معرفی شود مشکل حل خواهد شد؟

من نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد، ولی افراد دیگری را پیشنهاد کرده بودند و علنا می‌خواستند که روحانی آنها را معرفی کند. در حالی که جامعه دانشگاهی آنها را نمی‌پذیرد، به قول آقای توکلی 90درصد دانشگاهیان اصلاح‌طلب هستند و این گروه را اصلا در دانشگاه نمی‌پذیرند.

منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین