|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۶
»
کد خبر: ۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
مذاکرات کارشناسان ایران و 1+5 ساعت 14 ظهر امروز(چهارشنبه) در وین مقر سازمان ملل ‌آغاز می‌شود.
این نشست براساس توافق هیات‌های نمایندگی 1+5 و ایران به کاترین اشتون، ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در شهر ژنو برگزار می‌شود.

در این نشست دو روزه دو طرف موضوعات مربوط به تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف و مسائل هسته‌یی را بررسی می‌کنند.

قرار است در روز اول گفت‌وگو‌ها کارشناسان به بررسی موضوع هسته‌یی بپردازند. فردا(پنجشنبه) مسایل مربوط به تحریم‌ها در دستور کار کارشناسان قرار خواهد گرفت.

حمید وعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه ریاست طرف ایرانی را در این مذاکرات برعهده دارد.

استفان کلمنت ، نیز ریاست هیات 1+5 را برعهده دارد.

سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌یی ایران درباره ترکیب هیات کارشناسی ایران در این مذاکرات به ایسنا گفته بود: کارشناسانی از وزارت‌خانه‌های "نفت"، "صنعت، معدن و تجارت"، "راه و شهرسازی"، "بانک مرکزی" و "سازمان انرژی اتمی کشورمان" این هیات را همراهی می‌کنند.

و هم‌چنین افزود که آخرین وضعیت مذاکرات ایران و 1+5 در این گفت‌وگوها بحث خواهد شد.

بر اساس بیانیه پایانی نشست 23 و 24 آبان ماه در ژنو، اعضا موافقت کردند که کارشناسان هسته‌یی، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

تصمیمات این نشست به نشست بعدی اعضای گروه در ژنو که در تاریخ ٨-٧ نوامبر (16 و 17 آبان) برگزار می شود اعلام خواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست با 1+5 و دیدار با کاترین اشتون در این باره گفته بود: نیاز داریم مذاکرات را با عمق بیش‌تری انجام دهیم، بحث‌های خود را در سطح کارشناسان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: موضوعات اساسی مهمی از نظر دو طرف وجود دارد. بحث تحریم‌ها و اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران، موضوعات فنی و تخصصی هستند. پیشنهاد شد برای این که از اتلاف وقت جلوگیری کنیم این موضوعات در فاصله بین نشست ژنو و نشست سه هفته آینده بررسی شود. سطح شرکت کنندگان در سطح قابل توجهی خواهد بود. صرفا سطح کارشناسی نیست اما افرادی از جمله اعضای کنونی تیم مذاکراتی ایران که از تخصص بالایی برخوردار هستند در این جلسات حضور خواهند داشت. شاید نیاز باشد افراد جدیدی را ما هم اضافه کنیم که در حوزه تحریم‌ها تخصص دارند.
منبع: ایسنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین