»
رئیس جمهور در ديدار اخضر ابراهیمی:
کد خبر: ۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
رييس‌جمهوري اسلامي ايران گفت: باعث اميدواري است که کشورهاي مختلف به اين نتيجه رسيده‌اند بحران سوريه راه حل نظامي ندارد و بايد از طريق سياسي حل و فصل شود و اين بهترين مسير براي به پايان رسيدن سريع‌تر خشونت‌ها در اين کشور است.
حجت الاسلام حسن روحاني پيش از ظهر امروز يکشنبه در ديدار اخضر الابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه، ضمن اظهار اميدواري براي به ثمر رسيدن تلاش‌ها در راستاي برقراري ثبات و امنيت در سوريه گفت: جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي براي توقف درگيري‌ها و احياء آرامش در سوريه دريغ نخواهد کرد.

رييس جمهور با بيان اينکه به نظر مي‌رسد درباره دو مسأله در سوريه اشتراک نظر بيشتري وجود دارد، اظهار داشت: نکته اول اين است که تقريباً همه طرفهاي دخيل در اين بحران، شرايط کنوني، حضور تروريست‌ها از کشورهاي مختلف در سوريه، کشته شدن روزانه مردم در درگيري‌ها، آوارگان ميليوني و تخريب عمومي سوريه را غيرقابل قبول دانسته و معتقدند اين درگيري‌ها تأثيرات نامطلوبي در کشورهاي منطقه نيز داشته است.

روحاني افزود: مسأله دوم اتفاق نظر عمومي بر اين نکته است که آينده سوريه بايد بر مبناي رأي و نظر مردم و در يک انتخابات آزاد با حضور همه طرفها تعيين شود، اما مشکل اصلي اين است که چگونه بايد از وضع موجود به نقطه مطلوب رسيد؟


رييس جمهور در تشريح وجوه مختلف اين مشکل تصريح کرد: اولين وجه مشکل اين است که بين معارضين سوري وحدت نظر وجود ندارد و در بين آنان گروه‌هاي تروريستي وجود دارد که نه دولت را قبول دارند و نه معارضين و از سوي ديگر کشورهاي همسايه سوريه و قدرت‌هاي بزرگ جهاني نيز نظر واحدي درباره آينده اين کشور ندارند؛ از اين رو ايجاد اتفاق نظر بين دولت، معارضين و همسايگان سوريه و نيز قدرت‌هاي بزرگ جهاني مشکلي بزرگ پيش روي تلاش‌ها براي صلح است.

روحاني خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي کامل دارد تا در عرصه‌هاي مختلف در جريان هر تحرک و تلاشي براي ثبات در سوريه نقشي مثبت ايفا نمايد و تفاوتي ندارد که اين تلاش تحت عنوان اجلاس ژنو 2 يا هر تحرک ديگري صورت گيرد.

رييس جمهور ادامه داد: آمادگي کامل داريم تا براي تقويت اشتراک نظر بين همسايگان سوريه جلساتي برگزار شود و اين مسأله را به برخي کشورهاي منطقه از جمله ترکيه نيز اعلام کرده‌ايم.

روحاني تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران بر تداوم ارسال کمکهاي نوع دوستانه و مواد غذايي به سوريه، تلاش براي ممانعت از هرگونه تردد تروريست‌ها از خاک کشورش، انهدام کامل همه سلاح هاي شيميايي در سوريه و اخراج گروه هاي تروريستي از خاک اين کشور به عنوان اولين قدم مهم براي دستيابي به صلح پايبند بوده و اين اقدامات را به نفع مردم سوريه، کشورهاي منطقه و خودش مي‌داند.

رييس جمهور براي توفيق اخضر الابراهيمي و دبيرکل سازمان ملل در مسير تلاش براي برقراري صلح و دموکراسي در سوريه آرزوي موفقيت کرده و حمايت کامل جمهوري اسلامي ايران از اين تلاش‌ها را اعلام کرد.

اخضر الابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور سوريه نيز در اين ديدار با اشاره به سفر خود به کشورهاي مختلف پيش از برگزاري نشست اجلاس ژنو2 گفت: هدف از برگزاري اين نشست، ايجاد بستري براي ديدار و گفتگوي طرفين منازعه در سوريه و کمک به پايان دادن به خشونت‌هاي جاري براي برپايي سوريه جديد است.

نماينده سازمان ملل با اشاره به ديدار پيشين خود با دکتر روحاني در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل اظهار داشت: بنده همواره قوياً از حضور ايران در نشست ژنو 2 دفاع کرده‌ام و البته اميد دارم در صورت حضور و يا عدم حضور ايران در اين نشست، همکاري‌هاي تنگاتنگ ما با ايران در جريان برگزاري اين نشست و پس از آن براي صلح در سوريه تداوم يابد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین