|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
« علي جنتي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: كتاب هايي كه در گذشته توقيف شده يا وضعيت موسسه هاي انتشاراتي كه تعطيل شده اند بازبيني و مجددا درباره آنها تصميم گيري مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز دوشنبه در حاشيه همايش بين المللي «غزنه و زبان و ادب فارسي» در جمع خبرنگاران افزود: رويكرد دولت «تدبير و اميد» نسبت به آزادي مطبوعات و حوزه كتاب و نيز گشودن فضا براي انديشمندان و اهالي قلم، با گذشته متفاوت است.

جنتي درپاسخ به سوالي درباره سخنان رييس جديد اداره كتاب مبني بر اينكه تغييري در اين اداره صورت نخواهد گرفت و اينكه دولت يازدهم با دولت قبلي در زمينه سانسور كتاب چه تفاوتي دارد، گفت: لفظ سانسور را قبول نداريم، سانسور اسم غيرمحترمانه مميزي است و بارها سياست وزارت ارشاد در حوزه مميزي را اعلام كرده ايم.

وي تغييرات در اين وزارتخانه را قطعي دانست و افزود: ديدگاهي كه دولت «تدبير و اميد» نسبت به آزادي مطبوعات و حوزه كتاب و نيز بازكردن فضا براي انديشمندان و اصحاب قلم دارد، با گذشته متفاوت است كه به تدريج آثار آن ملاحظه خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: كتاب هايي كه در گذشته به نوعي توقيف يا جلوي چاپ آن گرفته شده، بازبيني و مجددا درباره آنها تصميم گيري مي شود.

وي افزود: فعاليت برخي ناشران كه پيشتر ممنوع شده اند، نيز بازبيني مي شود و اگر با ضوابطي كه دولت جديد دارد مطابقت كند، آنها به كار خود ادامه مي دهند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از اين گفت و گو ، غزنه را يكي از مراكز بزرگ فرهنگ تمدن اسلامي خواند كه قدمت بسياري در گسترش زبان و ادب فارسي در شبه قاره از گذشته تا به امروز دارد.

جنتي ادامه داد: آثار موجود نشان مي دهد، غزنه امروز به يك ويرانه تبديل شده است. اين شهر روزي مهد فرهنگ و تمدن، جايگاه شعرا و اديبان بزرگي همچون «سنايي» بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: تاثيري كه شهر غزنه در انتشار زبان و ادب فارسي حتي در شمال آفريقا و دورترين نقاط داشته، بر هيچكس پوشيده نيست. غزنه روزي جزء خراسان بزرگ بوده اما امروز مرزهاي جغرافيايي سبب جدايي ما شده است، اما در عين حال غزنه را جزيي از حوزه فرهنگي و تمدني ايران و اسلام مي دانيم.

همايش دو روزه و بين المللي غزنه و زبان و ادب فارسي صبح دوشنبه با حضور علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، غلامعلي حداد عادل رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و جمعي از مسوولان فرهنگي، اساتيد دانشگاهي و اهل قلم در تالار هويزه باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین