|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۰
کد خبر: ۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶
قائم مقام وزيرفرهنگ روسيه در گفت و گو با ايرنا با تاكيد بر نياز شناخت فرهنگ دو ملت ايران و روسيه ؛برگزاري هفته هاي فرهنگي را نقطه عطفي در گسترش روابط و آشنايي مردم دو كشور از فرهنگ يكديگر عنوان كر
گري گوري پتروويچ ايوليف با اشاره به متنوع بودن فرهنگ مردم روسيه در مناطق مختلف اين كشور اظهار داشت : ايران و روسيه نياز به آشنايي بيشتري از فرهنگ و هنر يكديگر دارند كه برگزاري هفته هاي فرهنگي، هفته هاي فيلم به معرفي فرهنگ و هنر دو كشور كمك مي كند.

وي با بيان اينكه در فرهنگ هيچ نوع خصومتي وجود ندارد و اگر خصومتي هست به جهالت انسان‌ها باز مي‌گردد، خاطرنشان كرد: با تكيه بر معنويت و فرهنگ مي‌توانيم روابط دو كشور دوست ايران و روسيه را توسعه دهيم.

اين مقام روسي تصريح كرد كه خوشبختانه روابط خوب سياسي و اقتصادي ميان ايران و روسيه امكان خوبي براي توسعه و گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي فراهم كرده است.

قائم مقام وزير فرهنگ روسيه ادامه داد هم اكنون با توجه به روابط خوب و رو به گسترش دو كشورايران و روسيه بايد با ارتباط و تعاملات هرچه بيشتر فرهنگي وهنري از طريق رفت و آمدهاي دوطرف، تبادل تجربيات هنرمندان و معرفي آثار عرصه هاي مختلف فرهنگي و هنري، در جهت نهادينه كردن روابط فرهنگي تلاش كنيم.

به گفته گري گوري پتروويچ با توجه به حضور بيش از ۵۰ هنرمند روسي در برگزاري هفته فرهنگي روسيه در ايران؛ اين ايام فرصت مغتنمي براي گفت و گوهاي سازنده ميان هنرمندان دو كشور است تا در زمينه هاي مختلف سينما، هنرهاي تجسمي و نمايشي ميراث فرهنگي و.... تعاملات خوبي با يكديگر داشته باشند.

قائم مقام وزير فرهنگ روسيه در ادامه به بازديد خود از كاخ گلستان و موزه هاي مختلف در تهران و ديدار با برخي مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي اشاره كرد و گفت: براين باورم كه زمينه همكاري هاي فراواني بين ايران و روسيه در حوزه صنايع دستي وجود دارد و با توجه به اين كه در روسيه انجمني به نام انجمن صنايع دستي وجود دارد اين انجمن مي تواند كمك فراواني به تقويت ارتباط بين دو كشور در اين حوزه نمايد.

پتروويچ ايوليف با اشاره به اينكه در قرون متمادي اين فرهنگ بوده كه به مردم ما براي حل مشكلات كمك كرده است، اظهار داشت: از طريق فرهنگ مي‌توان مسائل مختلف را درك و انسان‌ها را به يكديگر نزديك كرد.

قائم مقام وزير فرهنگ روسيه همچنين به ديدار خود با علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاداسلامي و گفت و گو پيرامون مسايل مورد علاقه طرفين اشاره كرد و اظهار داشت: در اين ديدار در مورد برقراري ارتباط با سازمانهاي فرهنگي ايران و روسيه، ارتباط با هنرمندان صنايع دستي دو كشور و مساله توليد فيلم مشترك سينمايي و مستند صحبت شد كه دوطرف براجرايي شدن اين توافقات تاكيد كردند.

اين مقام روسي همچنين از آمادگي كشورش براي انتشار بيش از ۱۰ عنوان كتاب از نويسندگان ايران به دو زبان روسي و فارسي در اين كشور خبر داد.

پتروويچ ايوليف اضافه كرد كه ما ضمن آمادگي چاپ آثار ايراني به زبان روسي پذيراي مترجمان ايراني در كشور خود هستيم تا اين مترجمان بتوانند در كشورمان فعاليت كنند و گام هاي موثري براي ارتباطات فرهنگي دو كشور بردارند.

هفته فرهنگي روسيه در تهران با حضور مسوولان فرهنگي و هنر ايران و روسيه و هيات هاي ديپلماتيك مقيم تهران در تالار وحدت افتتاح شد.

هفته فيلم روسيه نيز روز دوشنبه هفته جاري در فرهنگسراي نياوران با حضور مسوولان فرهنگي هنري و سينمايي كشور و هيات سينمايي فدراتيو روسيه، رييس دانشگاه سينمايي روسيه و چند نفر از كارگردانان اين كشور آغاز شد.

در اين هفته فيلم، شش اثر برتر سينمايي روسيه همه روزه در مجموعه فرهنگي و هنري نياوران به نمايش در مي آيد.

هنرمندان روسي در روزهاي ۲۶ تا ۲۸ مهر ماه در شهر اصفهان نيز برنامه هاي مشابهي را اجرا خواهند كرد.

اين رويداد مشترك فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و روسيه به همت اداره كل همكاري هاي فرهنگي و هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رايزني فرهنگي ايران در روسيه، برج ميلاد، تالار رودكي، فرهنگسراي نياوران، سفارت روسيه در تهران و وزرات فرهنگ كشور روسيه برگزار شده است.

هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در روسيه نيز از ۱۰ تا ۱۷ مهر ماه با حضور بيش از ۵۰ هنرمند ايراني به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزني فرهنگي ايران در روسيه در شهرهاي مسكو و سن پترزبورگ برگزار شد كه در آن فيلم هاي ايراني دوبله شده به زبان روسي، موسيقي سنتي ايراني، آثاري از صنايع دستي ايراني از جمله ميناكاري، شيشه، خاتم كاري، لباس هاي سنتي و همچنين هنرهاي نقاشي، مجسمه سازي و عكس به نمايش در آمد.

قائم مقام وزارت فرهنگ روسيه با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز روز سه شنبه ديدار كرد و دوطرف در اين ديدار درباره مسايل دوجانبه فرهنگي به بحث و تبادل نظر پرداختند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین