|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
فرهاد توحيدي رييس هيات مديره خانه سينما از ايده ‌حجت الله ايوبي براي كوچك شدن سازمان سينمايي استقبال كرد و گفت :خوشحاليم عقلايي آمده اند كه مي خواهند اين سازمان را به حد استاندارد برسانند.
وجود ۳۵۰ پست در سازمان سينمايي يكي از اولين انتقادات مطرح‌شده از سوي سينماگران به اين سازمان در هنگام تاسيس بود؛ پست‌هايي كه به گفته مديران دولت گذشته متخصص كافي براي آن وجود نداشت و البته چارت آن هيچ گاه از سوي اين مديران اعلام نشد.

حجت‌الله ايوبي در چند روز گذشته از كوچك شدن سازمان سينمايي و حذف بخش‌هايي از آن خبر داد و گفت بخش‌هايي كه قرار است حذف شوند دو هفته ديگر مشخص و اعلام مي‌شوند.

بهار نوشت: هرچند هنوز جايگاه اين سازمان براي سينماگران مشخص نشده اما همان‌طور كه رييس سازمان سينمايي نيز در روز ملي سينما گفته بود، قرار است اين سازمان چابك‌تر حركت كند.

فرهاد توحيدي به عنوان رييس هيات‌مديره خانه سينما به عنوان تنها نهاد صنفي سينماي ايران درباره اين تغيير نظر مثبتي دارد و مي‌گويد: «گفته‌هاي رييس سازمان سينمايي مطابق با همان چيزي است كه در طول مباحث مطرح‌شده در هنگام تاسيس سازمان سينمايي بر آن اصرار داشتيم. ما تاكيد مي‌كرديم سازمان سينمايي مطابق برنامه توسعه موظف به كوچك‌سازي است. طبيعي است كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه تصميم‌گيري و اداره كشور هم بايد اين موضوع رعايت مي‌شد. حتي معاونت سينمايي هم كه سازمان جمع و جوري به نظر مي‌رسيد، مي‌توانست به امور سينما رسيدگي كند و قابليت كوچك شدن را داشت.» او سازمان سينمايي را سازماني بسيار حجيم مي‌داند كه بايد بخش‌هايي از آن حذف و در امر سياست‌گذاري فعال شود و توضيح مي‌دهد: «دوستان خلاف برنامه‌هاي توسعه، معاونت سينمايي را به سازماني حجيم تبديل كردند كه ۳۵۰ پست در آن تعريف شده بود. روزهاي آخر مديريت خود مي‌گفتند اين همه متخصص براي تصدي امور سازمان سينمايي نداريم در حالي كه فربه‌سازي خيري كه ندارد هيچ، شر آن هم دامن سينما را مي‌گيرد. خوشحاليم كه عقلايي آمده‌اند كه در اين زمينه فكر و كوشش مي‌كنند تا سازمان سينمايي را در حد استانداردهاي لازم براي روان‌سازي فعاليت‌هاي سينماي ايران برسانند.»

توحيدي با تقدير از گفته‌هاي ايوبي حذف بخش‌هايي از سازمان سينمايي را اقدامي نيكو مي‌داند: «هرچه چرخه ديوان‌سالاري كوچك‌تر و تصدي‌گري كم شود ما در اصناف سينمايي از آن استقبال مي‌كنيم. به مصلحت سينماست كه سازمان سينمايي بيشتر به امر سياست‌گذاري و زيرساخت‌ها اختصاص يابد و عمليات اجرايي به اصناف و كوشش‌كنندگان حرفه‌اي سپرده شود. اين امر با تعامل با دولت منجر به كم كردن هزينه‌هاي مادي مي‌شود. ما از اين حذف و كوچك شدن استقبال مي‌كنيم و اميدواريم اين اتفاق به صورت جدي پيگيري و سازمان به مركزي كوچك و چابك تبديل شود كه مهم‌ترين مسائل سينماي ايران در آن سياست‌گذاري شود. به اين معنا كه سازمان سينمايي پايگاه نرم‌افزاري سينماي ايران باشد.»

وقتي از او درباره چارت سازمان سينمايي مي‌پرسيم ، مي‌شنويم: «از دولت گذشته خواستيم تا چارت تشكيلاتي سازمان را براي اطلاع همگان سينما منتشر كنند تا آن‌ها هم به ابعاد سازمان سينمايي آشنا شوند و نقد يا تاييد كنند. اما اين چارت هرگز منتشر نشد و ابعاد سازمان سينمايي تعريف‌نشده باقي ماند. فقط گفته مي‌شد كه اتفاق مباركي است اما اطلاعات كافي از آن ارائه نمي‌شد. تنها حسني كه براي آن تلقي مي‌شد اين بود كه اين سازمان مي‌توانست بودجه‌هاي بيشتري را به سينما تزريق كند و در آن شكل ثابت بودجه به جيب عده‌اي خاص مي‌رفت. اگر اصل اين سازمان براي تزريق بودجه بيشتر گذاشته شده، آدرس غلط دادن است. بايد چارت منتشر شود تا دقيقا درباره آن اظهارنظر شود كه آيا به اين تعداد مديركل نياز دارد. اما از آنجايي كه من اطلاعات دقيق درباره چارت اين سازمان ندارم نمي‌توانم بگويم كدام قسمت نياز به كوچك شدن دارد.»

منبع: روزنامه بهار

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین