|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
در مورد معرفی «گذشته» به اسکار باید بگویم که ما به هیچ وجه برای معرفی این فیلم لابی نکردیم که بعد از آن بخواهیم برای دریافت جایزه لابی کنیم.آقای فرهادی هم در دوره قبل برای سینمای ایران افتخار آفریده بود و امیدوارم این موفقیت‌ها ادامه پیدا کند و حتی اینکه فیلم ایشان به اسکار می‌رود برای ما مایه افتخار است.
 36 روز قبل بود که با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رایزن سابق فرهنگی ایران در پاریس، رئیس سابق بخش فرهنگی موسسه اکو، قائم مقام سابق بنیاد سعدی جایگزین جواد شمقدری شد تا به عنوان دومین رئیس سازمان سینمایی لقب بگیرد. ایوبی در شرایطی مسولیت سازمان سینمایی را برعهده گرفت که جامعه سینمایی در التهاب بی‌سابقه‌ای از نظر اختلاف درون گروهی بر سر خانه سینما قرار داشت. هرچند که امروز با تصمیم وزیر ارشاد درب‌ خانه سینما باز شده است اما این تصمیم هنوز نتوانسته موافقان و مخالفان خانه سینما را دور هم جمع کند اما ایوبی مساله خانه سینما از نظر مدیران سینمایی تمام شده می‌داند و معتقدند کارهای مهم‌تری در سینما برای انجام دادن وجود دارد. کارهایی نظیر عدم رقابت موسسات تابعه سازمان سینمایی با بخش خصوصی.گفتگوی «فارس» با ایوبی را در ادامه می خوانید:

بین مدیران تلویزیونی و سینمایی خیلی فاصله‌ای نمی‌بینم


رئیس سازمان سینمایی در خصوص انتقادات این روزهای برخی سینماگران از حضور مدیران تلویزیونی در بدنه مدیریت سینما گفت: در مورد انتقادات از انتصاب مدیران تلویزیونی برای پست‌های سینمایی گفت: در مورد انتصاب مدیران همه بررسی‌ها لازم و مشورت‌های ضروری را انجام می‌دهیم و واقعا سعی کردیم یک خردجمعی را در اوج خود رعایت کنیم.

وی افزود: اگر مدیران شایسته ای که امین،پاکدست و دلسوز باشند از هر سازمان و دستگاهی که باشند برای من فرقی ندارد از سینما باشند یا جاهای دیگر، ضمن اینکه بین کسانی که در تلویزیون با فیلم و سینما سروکار دارند خیلی فاصله‌ای نمی‌بینیم با سینما و جنس کارشان به هم خیلی نزدیک است.

ایوبی خاطر نشان کرد: ما در بین مدیرانمان صدا و سیمایی واقعی تنها یک نفر را داریم و آن هم آقای احسانی‌زاده است که از چهره‌های خیلی معروف و مشهور، علاقه‌مند، با نگاه خوب و در عین حال امین هستند و اهالی سینما مطمئن باشند که انتخاب بسیار خوبی است و ثمره این را در آینده‌ای بسیار نزدیک خواهند بود.

معاون وزیر ارشاد بیان داشت: البته اینکه سینماگران بعضا واکنش نشان می‌دهند که چرا مدیران تلویزیونی می‌آیند به دلیل گمانه‌زنی‌هایی است که بیشتر مطرح می‌شود و برخی از گزینه‌ها مطرح شده حاکی از این است که فلان مدیر از صدا و سیما خواهد آمد اما هنوز حکمی قطعی نشده و در مجموع فکر می‌کنم همه اهالی سینما آقای احسانی‌زاده را می‌پسندند و ما هم سعی می‌کنیم مدیرانی را انتخاب کنیم که همه سلیقه‌ها بپسندند.

وی تاکید کرد: به هر حال در انتخاب مدیران در درجه اول پاکدستی، صداقت و ایمان برای ما بسیار مهم است و حتما این موارد را برای انتخاب مدیران بخش‌های مختلف رعایت خواهیم کرد و فکر می کنم دوستان کارنامه بدی هم ندارند و سینماگران کمی حوصله کنند.

برای انتخاب «گذشته» به هیچ وجه لابی نکردیم

رئیس سازمان سینمایی همچنین در خصوص معرفی «گذشته» به اسکار و واکنش‌های پس از آن اظهار داشت: در مورد معرفی «گذشته» به اسکار باید بگویم که ما به هیچ وجه برای معرفی این فیلم لابی نکردیم که بعد از آن بخواهیم برای دریافت جایزه لابی کنیم.به هر حال واقعا هیات انتخابی که از قبل انتخاب شده بود و ما هم آنرا قبول داشتیم کارشان را شروع کرده بودند که چهره‌های شاخصی در آن حضور داشتند و در مجموع هیات بسیار معقولی بود و ما هم هیچ دخل و تصرفی در تصمیمات آنها نکردیم.

وی ادامه داد:هیات انتخاب با آزادی عمل کامل کارشان را انجام دادند و ما هم هیچ دخالتی در کارشان انجام ندادیم که در نهایت نتیجه کارشان منجر به انتخاب «گذشته» شده است. بنده «گذشته» را دیده‌ام و فیلم قابل قبولی است و حداقل آن این است که چنین فیلمی نماینده هوش و ذکاوت ایرانی است، یعنی شما همه هوش و ذکاوت ایرانی را در این فیلم می‌بینید و امیدوارم نماینده قابل قبول و خوبی در اسکار برای ایران باشد.

ایوبی در ادامه بیان داشت:آقای فرهادی هم در دوره قبل برای سینمای ایران افتخار آفریده بود و امیدوارم این موفقیت‌ها ادامه پیدا کند و حتی اینکه فیلم ایشان به اسکار می‌رود برای ما مایه افتخار است. برای ما بسیار خوب است که یک کارگردان ایرانی در یک کشور اروپایی که صاحب سینما است می‌رود و با قدرت فیلمی را می‌سازد که وقتی پشت صحنه های کار را می‌بینیم همه افتخار می‌کردند که با کارگردان ما کار کرده‌اند و این موضوع برای ما ایرانی‌ها مایه افتخار است چرا که معمولا برعکس بوده است و کسی از آن ور آب‌ها باید می‌آمد و کاری را انجام می‌داد اما امروز یک جوان ایرانی توانسته فیلمی را در کشوری دیگر بسازد که بسیار موفق بوده است.

موضوع «خانه سینما» را به عهده خود سینمایی‌ها واگذار کردیم

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت‌وگوی مشروح خود در خصوص اختلافات ادامه دار اهالی سینما برسر خانه سینما و اینکه به نظر اختلافات درون سینما مانع از شکل گیری فضای آرامش در سینما که مدنظرش است می‌شود، گفت: طبیعتا شما از همه اتفاقات خبر ندارید و فعل و انفعالاتی که در اصناف مختلف می‌افتد برای ما بسیار امیدبخش است. اتفاقا من فکر می‌کنم که جامعه سینمایی دارد به یک اتفاق نظر نه یک اجماع نزدیک می‌شوند و اگر برخی از دوستان یک مقدار صبر و تحمل بیشتری داشته باشند من فکر می‌کنم جامعه سینمایی کشور ما می‌توانند از این اختلافاتی که طبیعی است و نمی‌شود که وجود نداشته باشد عبور کنند.

وی افزود: من اتفاقا آینده را خیلی خوب می‌دانم و همین که 27 صنف از 29 صنف اعلام آمادگی کرده‌اند که در انتخابات شرکت کنند و برخی از اصنافی که منشعب شده بودند نیز زمینه‌های یکی شدنشان فراهم شده است و بویژه تدبیری که دارد در پیش گرفته می‌شود که به این سمت داریم حرکت می‌کنیم که در فاصله زمانی نه چندان طولانی انتخابات اصناف هم برگزار، شوراهای مرکزی آنها تشکیل شود و چندین صنفی که از هم جدا شده بودند آمادگی خودشان را اعلام کرده‌اند که دوباره یک مجمع عمومی را بگذارند.

ایوبی ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم همه صد در صد راضی خواهند شد به نظر من انتظار زیادی است ولی باید بیاموزیم که در هر عرصه‌ای اکثریت و اقلیتی وجود دارند. اکثریت باید حقوق اقلیت را رعایت کنند و اقلیت هم باید به نظر اکثریت احترام بگذارند که این قاعده کلی در همه جای دنیا است و سینمای جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

معاون وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: ما خودمان را از این ماجرا عملا بیرون کشیده‌ایم چرا که همه مسایل سینمای ایران خانه سینما نیست و مسایل فراوانی دارد و نمی‌خواهیم سال‌های سال گرفتار مساله خانه سینما باشیم.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: جامعه سینمایی پیش از این نشان داده‌اند که می‌توانند در عین اختلاف نظرها مسایل خود را حل کنند و بشوند یک صنف کم حاشیه قدرتمند و ما هم به عنوان دولت باید با انصاف تعامل کنیم و از آنها حمایت کنیم. بنده هم وظیفه خودم می‌دانم وقتی صنفی تشکیل می‌شود ما خودمان همکار صنف و در عین حال حافظ حقوق اقلیتی می‌دانیم که در هر صنفی وجود دارند و کسانی که در اقلیت قرار می‌گیرند باید حقوقشان رعایت شود و عدالت هم یعنی اینکه هر کسی به اندازه خودش و سر جای خوش باید صدایش شنیده شود.

ریل گذرای‌ها در اکثر مواقع تبدیل به مین‌گذاری می‌شود

ایوبی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای دوره چهارساله مدیریت خود ریل‌گذاری جدیدی را مد نظر دارد یا خیر؟ گفت:ریل‌ها معمولا در کشور ما به گونه‌ای گذاشته می‌شود که نفرات بعدی باید با عجله و کلی هزینه این ریل‌ها را جمع کنند. بنابراین بنده خیلی علاقه‌ای به ریل گذاری ندارم چرا که در اکثر اوقات تبدیل به مین‌گذاری شود!

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: به هرحال اولویت مهم ما این است که خود سازمان سینمایی را سامان بدهیم و آنرا چابک‌تر کنیم، شفافیت را بر بدنه سازمان حاکم کنیم چرا که امور هرچه شفاف‌تر باشد جامعه سینمایی ما هم راضی‌تر خواهد بود. شوراهای پروانه ساخت و نمایش و روند کارها را دوست داریم شفاف‌ کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: دولت هم نباید به عنوان رقیب بخش خصوصی حضور پیدا کند اما در خیلی از بخش‌ها و موسسات تابعه ما رقیب بخش خصوصی شده‌ایم. هم در بنیاد سینمایی فارابی دارد این اتفاق می‌افتد و هم در موسسه رسانه‌های تصویری که همه چیز باید سر جای خودش برگردد. به هرحال مرکز گسترش وظیفه‌اش معلوم است و باید از آثار تجربی،فیلم اولی و مستند حمایت کند اما ما مستند را تضعیف کردیم، فیلم‌اولی‌ها را کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ پروژه‌هایی که ارتباطی به فسلفه وجودی مرکز گسترش ندارند.

ایوبی تاکید کرد:همه چیز باید به حالت طبیعی و عادی‌اش برگردد آن وقت باید نحوه حمایت‌های خود را و اینکه از چه فیلمی چه میزان حمایت باید صورت گیرد را مشخص خواهیم کرد و این‌ها کارهایی است که به تدریج انجام خواهد شد.

 تشکیل شورای مشورتی با حضور بزرگان سینما

رئیس سازمان سینمایی همچنین با اشاره به اینکه به زودی یک شورای مشورتی تاسیس خواهد شد به فارس گفت:کاری که به زودی انجام خواهد گرفت این است که یک نشست هم‌اندیشی در قالب شورایی با حضور بزرگان عرصه‌های مختلف برگزار خواهیم کرد و در آنجا مسایل و مشکلات را در این شورا مطرح خواهیم کرد.

وی افزود:یکی از بخش‌هایی که برجسته خواهیم کرد بخش بین‌الملل است که من فکر می‌کنم سینمای ایران در بخش بین‌الملل بعد از یک دوران اوج باید حضورمان را هم دوباره معنا و هم تقویت کنیم.

معاون وزیر ارشاد بیان داشت:در دنیای جدید تقاضاها فراوان است و کشورها می‌خواهند به لحاظ فرهنگی با ایران همکاری کنند، بویژه کشورهای منطقه که من معتقدند کشورهای فارسی زبان و همسایه ما به سینمای ایران نیازمند هستند و حتی برنامه‌هایی را هم برای انجام پروژه‌های مشترک در دست داریم.

ایوبی تاکید کرد: به هرحال کارهای خیلی زیادی داریم که خانه سینما در مقابل آنها چیزی است و امیدواریم دوستان هرچه سریعتر از موضوع خانه سینما عبور کنند تا بتوانیم به سرعت کارهای دیگر را انجام دهیم.

معرفی دبیر جشنواره فجر تا پایان هفته جاری

حجت‌الله ایوبی در خاتمه در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت جشنواره فجر و فرصت کم باقیمانده تا این رویداد مهم سینمایی چه زمانی دبیر جشنواره معرفی خواهد شد؟ گفت: من فکر کنم تا پایان هفته جاری دبیر را معرفی کنیم. با افراد مختلفی در حال رایزنی هستیم و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر دبیر جشنواره را هم معرفی کنیم.

منبع : شبکه ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین