|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵
»
کد خبر: ۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
اکنون درشرایطی هستیم که تیراژ روزنامه های کشور از چهار میلیون و هشتصد هزار نسخه در دهه هفتاد به رقم نیم میلیون نسخه سقوط کرده است
رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت : امیدواریم بعد از بازگشایی خانه سینما و تحولی که در عرصه روزنامه نگاری به وجود آمده است ؛ امکان آغاز فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران بار دیگر مهیا شود.
ماشاء الله شمس الواعظین  در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : تاکنون گفت و گوهای زیادی با وزارت اطلاعات برای فک پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران داشته ایم که این گفت و گو ها در موارد بسیاری نتیجه بخش بوده است به شکلی که از دوسال پیش تعاونی مسکن انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران فعالیت خود را از سر گرفته است، اما بازگشایی خود انجمن مرحله دیگری است که با توجه به تغییر شرایط عمومی جامعه و رفع نگرانی هایی که وجود داشته است،‌ بسیار به بازگشایی آن امیدواریم.

این روزنامه نگار برجسته کشور با اشاره به ضرورت های وجود این نهاد صنفی ،‌ افزود: انجمن صنفی روزنامه نگاران یک انجمن فراگیر صنفی است که چهار هزار عضو ثابت و دو هزار عضو افتخاری دارد وبه این ترتیب دفاع از حقوق صنفی تعداد زیادی روزنامه نگار حرفه ای کشور منوط به فعالیت آن است بنابر این اعضای هیات مدیره این انجمن امیدوار هستند که با نگاه مساعد مسئولان بلا فاصله پس از بازگشایی انجمن،‌ هیات مدیره جدیدی که در یک انتخابات آزاد که با حضور نمایندگان ناظر دستگاه های ذیربط برگزار می شوند ،‌ سکان اداره امور انجمن را به دست گیرند.
شمس الواعظین توضیح داد: به دلیل پلمپ انجمن صنفی اکنون دامنه فعالیت های آن بر زمین مانده و روزنامه نگاران کشور از خدمات صنفی انجمن مانند بیمه بیکاری ، کارت بین المللی روزنامه نگاری، کمیته انضباطی وهمچنین پذیرش اعضای جدید محروم مانده اند و همین امر موجب بروز معضلاتی در شرایط حرفه ای روزنامه نگاری در کشور شده است به گونه ای که از زمان توقف فعالیت های انجمن صنفی روزنامه نگاران تاکنون تعداد 420 روزنامه نگار مهاجرت کرده اند که اگر از خدمات صنفی انجمن برخوردار بودند،‌ دامنه مهاجرت روزنامه نگاران به این گستردگی رخ نمی داد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران با تاکید بر این نکته که فعالان مطبوعاتی و روزنامه نگاران کشورعلاقه مند هستند تا همواره در چارچوب قانون و با در نظر گرفتن ضوابط کشور فعالیت خود را ادامه دهند خاطر نشان کرد: اکنون درشرایطی هستیم که تیراژ روزنامه های کشور از چهار میلیون و هشتصد هزار نسخه در دهه هفتاد به رقم نیم میلیون نسخه سقوط کرده است که این سقوط تیراژ روزنامه ها نشان می دهد توزیع سرانه مطبوعات در کشور به شدت افت کرده است و مردم نیاز خبری خود را از طرق دیگری غیر از مطبوعات و رسانه های رسمی کشور تامین می کنند که این امر نشانگرمساله ای به شدت نگران کننده است.

وی با بیان این که یکی از قدیمی ترین روزنامه های کشور که در سالهای پایانی دهه شصت تیراژی نزدیک به چهارصد هزار نسخه داشت ٕ اکنون با تیراژ 20هزار نسخه به فعالیت خود ادامه می دهد، گفت: با توجه به رشد جمعیت و افزایش تعداد افراد با سواد در کشور افت تیراژ یک روزنامه با چنین قدمتی، یک فاجعه را نشان می دهد.
شمس الواعظین تاکید کرد: وضعیت رسانه ای کشور اکنون در مرحله ای قرار دارد که نیازمند توجه و مساعدت جدی مسئولان و دولتمردان است و باید به شکل یک دغدغه جدی مطرح شود زیرا با ضعیف بودن رسانه های کشور مانند روزنامه ها شاهد آن هستیم که عرصه برای تاثیر گذاری رسانه های بیگانه فراهم می شود.

وی اضافه کرد: توقف انتشار هر روزنامه به معنی بیکار شدن 200نفر در کشور است ، درحالی که اکنون ایجاد هر شغل در کشور بیش از50 میلیون تومان هزینه در بردارد ، ایجاد یک نظام نامه حرفه ای در عرصه روزنامه نگاری یک ضرورت است، زیرا با تدوین و تصویب یک نظام نامه حرفه ای مانند نظام پزشکی می دانیم که وظایف و اختیارات فعالان رسانه ای چیست و دیگر شاهد توقیف مطبوعات نخواهیم بود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
0
چرا همش روزنامه نگار! در حاليکه الان خبرنگارامون بيشتر و فعالتر هستند. اين آقايون باز هم دارن بر مي گردن به دوره اي که بودن همش دم از روزنامه نگارها مي زنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
0
0
دوست عزیز خبرنگاری بخشی ازمشاغل حرفه روزنامه نگاری است و وقتی می گوئیم روزنامه نگار یعنی :خبرنگار، منتقد ،‌ مقاله نویس، کارتونیست ،‌ گزارشگر و ...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین