کد خبر: ۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
رضا داد که به عنوان مشاور ارشد ریاست سازمان سینمایی و دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر به تازگی حکم گرفته است، در برخی مسائل روز سینما اظهار نظر کرد.
علیرضا رضاداد درباره سمت جدیدش (مشاور ارشد) در سازمان سینمایی گفت: تیمی که بخواهد در انجام وظایفش موفق باشد، باید سه ترکیب مدیران، مشاوران و دستیاران را داشته باشد که قاعده منطقی و صریحی است. با اظهار لطف دکتر ایوبی که اعلام کردند در بخشی از زمینه‌ها من می‌توانم به این موضوع کمکی بکنم، جمع‌بندی کردیم تا آنچه از من برمی‌آید در چارچوب رفتار مشورتی در حوزه‌ی سازمان سینمایی انجام شود.

مشاور ارشد سازمان سینمایی درباره مشاوره‌های انجام شده در این زمینه بیان کرد: آنچه ایوبی در حکم‌شان آوردند، بیشتر توجه ساختاری بود.

وی یادآور شد: حدود یک ماه است که در مجموعه سازمان سینمایی هستم و بعد از بررسی 12 روزه و آمدن بعضی از مدیران بازنگری ساختار را آغاز کرده‌ایم.

تغییرات آنی می‌تواند تبعات نامناسبی داشته باشد

رضاداد اذعان داشت: تشکیلات یک طرح مهم است و تغییرات آنی می‌تواند تبعات نامناسبی داشته باشد، لذا در این برنامه باید با دیدگاه علمی و جمع‌بندی‌های کارشناسی قدم برداشت و از شتابزدگی پرهیز کرد که ما هم همین‌ کار را انجام می‌دهیم. من سه دوره تجربه تغییر تشکیلات را بر عهده داشتم از جمله ادغام تولید شبکه‌ها در یک اداره کل در توسعه سیما بود که ظرف دو سال آماده و پیاده‌سازی شد، لذا در کار تشکیلات و ساختارها نباید شتابزده عمل کرد.

وی با اشاره به اتفاقی که قرار است برای سازمان سینمایی بیافتد، بیان کرد: در ساختار قبل، تمرکز همه فعالیت‌ها در سازمان پیش‌بینی شده بود و این یکی از نقاط ابهام نهضت ساختار و سازمان‌های وابسته بود. مثلا در یک ماه گذشته به تعداد زیادی از فیلمنامه‌های مصوب در فارابی برخورد کردیم که آمادگی تولید دارند و بسیاری از فیلمنامه‌های مصوب در سازمان سینمایی که علاقه‌مند هستند، این فیلم‌ها به جریان بی‌افتند و این دوگانه کاری می‌تواند سازمان را اذیت کند. بنابراین ما بر مبنای دیدگاهی به جمع‌بندی رسیدیم که فعالیت‌های حمایتی در حوزه موسسات صورت بگیرد و تمرکز بیشتری داشته باشد اما شاید نگرانی موجب شد که تمرکزگرایی ایجاد شود و ساختار ستاد را سنگین کند و همه در این مدت بر این موضوع اتفاق‌نظر پیدا کرده‌اند تا از این تمرکزگرایی خارج شویم و در حقیقت محافظه‌کاری انجام ندهیم.

از تعدد فعالیت‌های موازی جلوگیری کنیم

رضاداد گفت: بخشی از فعالیت‌های سابق بنیاد سینمایی فارابی از مأموریت‌های بزرگ مثل جشنواره فیلم فجر که بنیاد عهده‌دار آن بود، خارج شده بود، بخشی از مأموریت‌های پشتیبانی هم از حوزه بنیاد خارج شد و برخی از فعالیت‌های همسوی بنیاد و موسساتی مثل سینما شهر به هم نزدیک شود تا از تعدد فعالیت‌های موازی جلوگیری کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر جمع‌بندی برای ادغام و تغییر مأموریت‌ها نداریم، ادامه داد: نگاه به تولید مستند در سینما جدی است. در تولیدات مرکز مستند یک نکته وجود دارد و آن اینکه مرکز مستند باید به سمت تولیداتی برود که در بخش خصوصی به طور طبیعی انجام نمی‌شود.

رضاداد گفت: یکی از مواردی که ریاست سازمان سینمایی هم بر آن تاکید دارند، این است که همه قوانین در موسسات شفاف باشد و ما از هر گونه سوءتفاهمی که با عدم شفافیت روبرو است، پرهیز کنیم.

به لحاظ قانونی نمی‌توان دو شورا را ادغام کرد

مشاور ارشد سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش که در برنامه‌ی دو نیم ساعت شبکه خبر انجام می‌شد، درباره ادغام دو شورای پروانه ساخت و نمایش توضیح داد: به لحاظ قانونی هنوز نمی‌توان این دو سازمان را ادغام کرد چون ما در آیین‌نامه‌های مصوب دولت، شورای پروانه ساخت و نمایش را دو شورای مستقل می‌دانیم، تدبیری که فعلا دکتر ایوبی اتخاذ کردند این است که از افراد مشترک برای پیچیدگی از هر گونه مشکلات بعدی استفاده شود تا بعد به لحاظ قانونی آرام‌آرام زمینه این کار فراهم شود.

او درباره اعلام اسامی اعضای پروانه نمایش گفت: این موضوع یکی از همان رویکردهای شفاف‌سازی بود، همه در دنیا در شیشه‌ای قرار گرفته‌اند و چیزی را نمی‌تواند از دیگری پنهان کرد. اعلام رسمی، کاری است تا جهت شفاف‌سازی بیشتر در سازمان سینمایی انجام می‌شود.

رضاداد درباره‌ی افراد حاضر در این شورا توضیح داد: وجود یک روحانی در این جمع طبق آیین‌نامه مصوب است چون بعضا به مواردی برخورد می‌شود که اظهارنظر تخصصی و کارشناسی نیاز است. از طرفی روحانیت بخشی از جامعه ما را تشکیل می‌دهد، حضور یک روحانی از قشر جوان می‌تواند از جهات گوناگون قابل توجه باشد.

وی ادامه داد: بعضی از دوستان از قدیم در این زمینه همکاری داشته‌اند، فهرستی تهیه شد و از جهت‌های مختلف بررسی شد تا شورای نمایش علاوه بر جنبه‌های گوناگون مأموریت‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده را داشته باشد، یک برآیند جامعه سینمایی کشور را هم داشته باشد. مثلا تولیدکنندگانی با سلیقه‌های اجتماعی مختلف و کارگردانانی که بتوانند طرز تلقی و تفکرات را نمایندگی کنند، به برآیند فعالیت‌ها کمک می‌کند. بازتابی هم که در جامعه فرهنگی داشته‌ایم، حکایت دارد از اینکه انتخاب درستی داشتیم. تهیه‌کنندگان هم سلایق متفاوتی هستند، شما فیلم سینمایی را با نام کارگردان می‌شناسید. حضور نداشتن تهیه‌کننده در این حوزه معنای خاصی نداشته و به نظر من حیف است که آقای میرکریمی در این جمع حضور نداشته باشد و جای خودش را به یک تهیه‌کننده بدهد.

او درباره کمک ساختار سازمان سینمایی به فضای سینما خاطرنشان کرد: اگر دولت‌ها تلاش‌شان تشدید اختلافات نباشد، اختلافات شکل منطقی پیدا می‌کند. اختلافات در سال‌های سال در جامعه سینمایی وجود دارد و هیچ‌وقت هم نگران‌کننده نشده است. نگرانی از جایی شروع می‌شود که در حقیقت دولت بخواهد از این اختلافات سوءاستفاده کند تا برخی موارد را تقویت یا تضعیف کند، ابزارها و شیوه‌های گوناگون مناسب‌تری برای دولت‌ها وجود دارد تا بخواهد اختلاف را به سرانجام نامطلوب‌تری برساند، لذا از تنوع دیدگاه‌ها نباید نگران بود، بسیاری از این تنوع دیدگاه‌ها در جامعه هم وجود دارد به هرحال جامعه سینمایی قرار است برآیند جامعه ما باشد. اگر دولت‌ها بتوانند اختلاف‌ها را مدیریت کنند و در جهت افزایش اختلافات و تنش و بهانه‌سازی برای اینکه کسانی باشند و کسانی نباشند استفاده نکنند، وجود اختلافات نگران‌کننده نیست.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر گفت: دولت باید کاری کند که یک دیدگاه راه دیدگاه دیگر را نبندد، همچنین حتما در جامعه صنفی بلوغ وجود دارد که به کاهش اختلافات روی بیاورد.

پولی وجود ندارد که به رانت تبدیل شود

او با بیان اینکه در دوره جدید پولی وجود ندارد که تبدیل به رانت شود، توضیح داد: منابع سینمایی محدود است. توزیع منابع اگر عادلانه باشد و نگاه منطقی و عادلانه وجود داشته باشد، با یک نگاه به مدیریت فرهنگی و توزیع منابع به صورت سالم دیگر با این مشکلات مواجه نیستیم.

رضاداد درباره چشم‌انداز خود با توجه به اختلافات، گفت: فکر می‌کنم باید از این مرحله عبور کرد و اتفاقا اگر هر چه ما بخواهیم روی این مسائل انگشت بگذاریم، روی تشدید اختلافات انگشت گذاشته‌ایم. همه به آینده امیدوارند و باید برای آینده برنامه داشت. من تجربه خودم در دورانی که منابع محدود در فارابی داشته‌ایم را به شکل شفاف اعلام کرده بودم و گفتم فیلمنامه‌هایی که از یک سری شرایط برخوردار باشند به دلیل حمایت عام دارای حمایت خاص هستند. هر کاری که در بخش خصوصی قابل انجام بود اصرار داشتیم که فارابی در آن نفوذ نکند. هر فیلمی که در اواسط تولید با حمایت ما قابل تولید بود و تهیه‌کننده علاقه‌مند بود یا فکر می‌کرد منابع دیگری را می‌تواند پیدا کند ما به سرعت قراردادمان را با او لغو می‌کردیم و این امکان را می‌دادیم که تهیه‌کننده خودش مسئولیت تولید منابع‌اش را داشته باشد.

وی اذعان داشت: نمی‌خواهم بگویم یک رضایت صددرصدی در این زمینه وجود داشت اما با صدای جامعه سینمایی می‌گویم، رضایت نسبی بیشتری وجود داشت، لذا فکر می‌کنم مدیریت فرهنگی، شناخت فضا و تصمیم درست است. اگر امنیت اقتصادی را فراهم کنیم در بخش خصوصی بسیاری علاقه‌مندند که در حوزه سینما ورود و سرمایه‌گذاری پیدا کنند و حداقلی از سود را به زیان نرسانند و بتوانند سرمایه‌گذاری خود را تشدید کنند. آقای ایوبی تعبیر خوبی داشتند که گفتند مساله خانه سینما برای دولت تمام شده است.

وی درباره تشکیل شورای مشورتی با حضور بزرگان گفت: مشارکت جامعه سینمایی در تصمیم‌سازی بسیار مهم است. هر گاه نخبگان سینما در کنار هم جمع شده‌اند، برکات زیادی به همراه داشته است و در چند دوره این اتفاق می‌تواند در دستور کار مدیران سینمایی قرار بگیرد تا اتفاقات بهتری بیافتد.

رضاداد درباره رابطه سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: دعوتی که کمیسیون فرهنگی از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی انجام دادند، بازخوردهای مثبتی در مجلس و سازمان سینمایی ایجاد کرد که قرار شد این جلسات ادامه پیدا کند و همه کمک کنیم که اتفاق خوبی برای سینما بیافتد تا این گفتگو به دستاوردهای بهتری منجر شود.

مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی ایران گفت: آنچه من گزارش کردم برداشت خودم بود و ممکن است نظریه سازمان را گزارش نکرده باشم.

ترجیح می‌دادم دوستان دیگری درگیر ماجرا شوند

رضاداد درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور (جشنواره‌ی فیلم فجر) که دبیری آن را برعهده دارد، گفت: ترجیح می‌دادم دوستان دیگری درگیر این ماجرا باشند و من به عنوان مشاور به آن‌ها کمک کنم اما این مسوولیت بر عهده من گذاشته شد. جشنواره فیلم فجر این دوره در فاصله زمانی کوتاه برگزار می‌شود. تصور من این است که امکان بررسی همه جانبه‌ای درباره مقررات جشنواره‌ نخواهیم داشت اما ما باید به جمع‌بندی درباره مقررات جشنواره برسیم. تغییر مقررات جشنواره‌ها، تغییر زمان‌ها و جغرافیا برای ما شایسته نیست. امیدوارم به سرعت بتوانیم کارهایی را که باید انجام شود را انجام دهیم و با تلاش دوستان به برگزاری هر چه با شکوه‌تر این جشنواره کمک کنیم. متأسفانه و خوشبختانه انتظارات بسیار شده است واین می‌تواند برای ما یک فرصت باشد.

او درباره بخش‌های متراکم جشنواره فیلم فجر و تغییرات در آن گفت: فکر می‌کنم تغییرات به این سرعت به مصلحت نباشد و تأثیر منفی بسیاری را به همراه داشته باشد. سال گذشته بخش مستند حذف شد و موجب کم‌توجهی به یک فعالیت که جزو وظایف سینمایی کشور است، شد. ما می‌توانیم کارهای خوبی را به نمایش بگذاریم، من با متراکم بودن جشنواره موافقم.

رضاداد با توجه به بخش مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: در حال حاضر بخش سینمای مستند در جشنواره وجود دارد و خوشبختانه ارتقاء کافی در جشنواره دیده شد و بسیاری از دوستان موافقند که در آن رقابت کنند. من معتقدم بهتر است، مستند بلند از بخش‌های مسابقه حذف نشود اما این موضوع از همان مسائلی است که در شورای هفته آینده مطرح می‌شود تا از تجربیات افرادی که در جشنواره‌های اخیر حضور داشتند،‌استفاده شود.

اودرباره ترکیب هیأت انتخاب در جشنواره گفت: در دوره‌هایی که من دبیری جشنواره‌ی فیلم فجر را برعهده داشتم، کمترین مساله را در حوزه انتخاب داوران آن داشتم و همیشه به نمایندگی از جامعه سینمایی کشور جشنواره را برگزار کردیم. البته بعضی از موارد را به ما دیکته می‌کنند اما باید یک جامعیت و معقولیتی وجود داشته باشد تا کمترین آزردگی را داشته باشد.

رضاداد ضمن بیان جمله کلیدی که «اگر هر گروه داوری دیگری بود، نتایج دیگری حاصل می‌شد»، گفت: من فکر نمی‌کنم این طور باشد و خیلی کم با این مساله و مشکل برخورد داشتم چون دیدگاه من این بوده که به نمایندگی از جامعه تولیدکنندگان آثار، این جشن را برگزار می‌کنم و باید زمینه‌ای فراهم شود تا بخشی از کسانی که شایسته داوری را دارند در انتخاب هیأت داوری حضور پیدا کنند و البته همیشه این مسئله وجود داشته است برای کسانی که آثارشان برجسته شده یا نشده به دیگران احترام گذاشته‌اند و از آن‌ها با احترام یاد کردند و این همان جنبه اخلاقی است که در سینما انجام می‌شود. ما باید تلاش کنیم که بهترین‌ها برگزیده شوند، اگر به قواعد اخلاقی و حضور در چنین آیین‌هایی توجه کنیم،‌کمترین مشکل را می‌توانیم داشته باشیم.

مشاور ارشد سازمان سینمایی با اشاره به جمله ایوبی که برگزاری این جشنواره می‌تواند پایان کدورت‌ها باشد و تحقق این امید اظهار کرد: این جمله آقای ایوبی زنگ خطری برای من است تا کاری نکنم که امید از بین برود. این رویکردی که به نمایندگی از تولیدکنندگان و سینمای کشور برگزار می‌کنیم نگاه فراگیر داشته باشیم و همه طیف‌های گوناگون را در این آیین مشارکت دهیم و تلاش کنیم که همه این آیین را از خودشان بدانند تا فرمایش آقای ایوبی تحقق پیداکند.

وی درباره افرادی که با اختلاف سلیقه در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور پیدا می‌کنند، گفت: اکثر دبیران جشنواره‌های معتبر در دنیا، فیلم‌ها را رصد می‌کنند، ما نه تنها با حضور افرادی که اختلاف سلیقه دارند، کوچک نمی‌شویم بلکه بزرگ نیز می‌شویم و این امر پسندیده است. هویت و اعتبار جشنواره به فیلم‌هایی است که در آن به نمایش درمی‌آید.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر به دلایل گوناگون شاید کسی علاقه‌مند نباشد که فیلم‌اش مشارکت داشته باشد، مثلا برخی از فیلمسازان از کثرت اکران نمایش‌ها جشنواره احساس نگرانی می‌کنند، باید این حق را برای دوستان قائل شویم که ضرر اقتصادی متوجه فیلم‌هایشان است و این بخشی از شخصیت فرهنگی ماست تا کاری کنیم همه در آن حضور داشته باشند.

رضاداد با بیان اینکه فکر می‌کنم همه دوستان و چهره‌ها در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشته باشند، گفت: جشنواره فجر ویترین همه سینمای ایران است. برای من شگفت‌زده است کسانی که فیلم داشته باشند اما در جشنواره فیلم فجر مشارکت نکنند. بسیاری از فیلمسازان بیشترین زیان اقتصادی را از به نمایش درنیامدن فیلم‌هایشان متحمل می‌شوند و فیلم‌شان را چند ماه نگه می‌دارند تا اولین نمایش آن در جشنواره‌ی فجر باشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین گفت: متأسفانه در برخی از دوره‌ها، جشنواره فجر سیاست‌زدگی را پیشه کرد و این یکی از دلایل واگرایی بخشی از جامعه سینما بود. جشنواره فیلم فجر باید آیینه سینمای ایران باشد و ما در بخشی از دوره‌ها‌ی فیلم فجر ممارستی نداریم. من معتقدم جشنواره فیلم فجر آیینه ماست و ممکن است بخشی از ناپسندی‌های را هم برای ما به نمایش دربیاورد.

وی با بیان رویکرد ایوبی در معرفی فیلم «گذشته» به اسکار گفت: هیأت داورانی در این زمینه وجود داشت و دلیلی ندارد که ما شان داوران را پایین بیاوریم.

رضاداد درباره نظر مشورتی خود در حوزه اکران گفت: فرصت‌های اکران باید افزایش پیدا کند. راه‌های جاری که در اکران وجود دارد با توجه به زیرساخت‌ها باید رعایت شود. از اصلی‌ترین مسئله اکران در بخش زیربنایی گسترش توجه به زیرساخت‌ها است.

وی درباره فناوری‌های جدید سینمایی گفت:‌توجهاتی به این زمینه شده است و از حوزه‌هایی است که بخش خصوصی در آن به توانمندی رسیده است. در بخش خصوصی دوربین‌های فیلمبرداری بیشتر از تعداد فیلم‌ها وجود دارد و این نکته قابل توجهی است.

او ادامه داد:‌جشنواره‌ی فیلم فجر به همکاری رسانه‌ها و سازمان صداوسیما نیاز دارد. بزرگترین درخواست من حمایت سازمان صداوسیما در این حوزه است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین