»
دولت دهم تمام شد؛ اما حاشیه‌هایش ادامه دارد!
کد خبر: ۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۱
موافقان با این استدلال که هر چقدر مسئولیت یک نفر بیش تر باشد تخلف وی به دلیل آثار تخریبی بیش تر بوده و شدت مجازات نیز باید شدید تر باشد، معتقدند نباید در رسیدگی به تخلفات و شکایات از احمدی نژاد کوتاهی کرد و رسیدگی به این شکایات می تواند درس عبرتی برای دولت های بعد باشد. اما در مقابل مخالفان نیز می گویند این دست از شکایت ها، مباحثی است که به پست و شخص رییس جمهور بر می گردد و به شخص احمدی نژاد مربوط نیست...
با اینکه دولت دهم تمام شده اما پرونده تخلفات احمدی نژاد همچنان مفتوح است. با اینکه شکایت از احمدی نژاد داستان تازه ای نیست و وی در طول دوران ریاست جمهوری اش نیز پرونده هایی داشته اما با پایان این دوران و احضار وی به دادگاه، این موضوع وارد فاز جدیدی شده است.

در سال 89‌ و در مجلس هشتم، سه موضوع از طریق کمیسیون اصل 90 ‌بررسی و مجلس نیز در مصوبه‌ای تأیید می کند تخلفی از سوی رییس جمهور انجام شده ، بنابراین شکایتی از رییس جمهور به قوه قضاییه می شود. معرفی نکردن بموقع وزیر ورزش و جوانان، ‌پرداخت نکردن بودجه مترو به رغم مصوبه مجلس و نفرستادن اساسنامه وزارت نفت برای تصویب در مجلس، سه مورد تخلف رییس جمهور بوده که به تأیید مجلس می رسد. از این موارد، دو مورد در صحن علنی مجلس بررسی ‌و بر پایه ماده 236 آیین نامه مجلس ‌‌تأیید‌ و سپس ‌برای بررسی به دستگاه قضایی فرستاده می شود. 

اما شکایت از احمدی نژاد در حال حاضر به سه مورد بالا ختم نمی شود بلکه وی پرونده هایی به خاطر حضور غیرقانونی اش همراه مشایی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، سفر به نیویورک با ۱۲۵ همراه، برداشت غیر قانونی 16 میلیارد تومانی برای دانشگاه ایرانیان و غیره نیز دارد. 

با اینکه گفته می شود دادگاه احمدی نژاد آذرماه امسال برگزار می شود، محمد علی پورمختار، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه به چه دلیل احمدی‌نژاد به دادگاه احضار شده ، گفته است:  «خبری در این رابطه ندارم ولی طبق اطلاعم برگزاری دادگاه مربوط به گزارشی از تخلف صورت گرفته در دولت احمدی‌نژاد در دوره هشتم مجلس مربوط به دو پرونده بوده است که موضوع در قوه قضاییه برای رسیدگی ارجاع شد یکی ازپرونده‌ها در مورد عدم معرفی وزیر ورزش و جوانان در موعد قانونی است بنده اطلاع دقیقی در این رابطه ندارم.»

وی همچنین حضور احمدی نژاد در دادگاه به دلیل برداشت غیر قانونی را رد کرده و می گوید: این دادگاه ربطی به برداشت 16 میلیارد تومانی ندارد. اما رییس کمیسیون اصل نود در حالی احضار احمدی نژاد به دادگاه به خاطر پرونده 16 میلیاردی دانشگاه ایرانیان را رد می کند که پیشتر سخنگوی این کمیسیون، گفته است: احمدی نژاد برای تخلف انجام شده در تاسیس دانشگاه ایرانیان آذر ماه سال جاری به دادگاه خواهد رفت.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه پرونده تخلف دانشگاه ایرانیان در کمیسیون متبوعش در دست بررسی است، گفته است: این تخلف احمدی‌نژاد، آذرماه وی را به دادگاه می‌کشاند. مصطفی افضلی فرد با بیان اینکه پس از اتمام بررسی‌ها، کمیسیون اصل ۹۰، نظر تخصصی و تکمیلی خود را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد تا تصمیم نهایی از سوی دادستان عمومی انقلاب تهران اتخاذ شود، گفته است: موضوع تخلف در این پرونده، دستور برداشت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بوده که البته از این مبلغ میزان ۱۶ میلیارد تومان آن برداشت شده است.

وی افزوده‌: بر اساس ماده 598 قانون مجازات اسلامی جرم احمدی‌نژاد از مصادیق هزینه‌بر غیر مورد معین است و با وجود اینکه رقم برداشت شده عودت داده شده است ولی این امر نافی رسیدگی قضایی نیست. 

اما همانگونه که گفته شد یکی دیگر از پرونده های احمدی نژاد مربوط به سفر نیویورک با همراهی 125 نفر می شود. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سابق، ۲۷ خرداد تایید کرده که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برای محمود احمدی‌نژاد احضاریه‌ای فرستاده است. چنانکه بعدها اعلام و گزارش آن نیز در مجلس خوانده شد این احضاریه پس از شکایت یکی از نمایندگان به کمیسیون اصل ۹۰ در مورد سفر احمدی‌نژاد با ۱۲۵ همراه به نیویورک بوده است. احمدی‌نژاد متهم است که در این سفر شماری از بستگان و اعضای خانواده‌ی خود و دیگر مسئولان را به نیویورک برده و اموال عمومی را حیف و میل کرده است. 

از سوی دیگر حضور احمدی نژاد به همراه مشایی برای ثبت نام در انتخابات، موضوع دیگر در حال بررسی توسط قوه قضاییه است. محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در این رابطه می گوید: از آنجایی که احمدی‌نژاد در روز ثبت‌نام برای انتخابات، مشایی را همراهی کرده است این موضوع جرم تلقی شده و پرونده‌ای برای وی در قوه قضائیه تشکیل شده که در حال رسیدگی است.

البته احضار احمدی نژاد به دادگاه در میان نمایندگان مجلس موافقان و مخالفانی نیز دارد . موافقان این موضوع با این استدلال که هر چقدر مسئولیت یک نفر بیش تر باشد تخلف وی به دلیل آثار تخریبی بیش تربوده و شدت مجازات نیزباید شدید تر باشد، معتقدند نباید در رسیدگی به تخلفات و شکایات از احمدی نژاد کوتاهی کرد و رسیدگی به این شکایات می تواند درس عبرتی برای دولت های بعد باشد. اما در مقابل مخالفان نیز می گویند این دست از شکایت ها، مباحثی است که به پست و شخص رییس جمهور بر می گردد و به شخص احمدی نژاد مربوط نیست و نمی توان این شخصیت حقیقی را مورد سوال و بازجویی قرار داد.
 
حال باید تا آذرماه منتظر ماند و دید که آیا احمدی نژاد در دادگاه حضور یافته و پاسخگو خواهد بود یا به گفته مخالفان احضار وی به دادگاه، این شکایت ها مربوط به شخصیت حقیقی وی نبوده و به مسئولیت وی در دوران ریاست جمهوری اش باز می گردد. 
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
کازرونی و همراهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
0
3
حکم اعدام حداقل کاریست که باید داده شود.
اصلاح طلب و دوستان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
0
2
اي ....... خدا بگم ...... عجب ........ چقدر ............ انصافاً ......... چي بگم والا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین