|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
وقتي براي اولين بار فرهاد ظريف در مسابقه‌هاي ليگ برتر واليبال كشورمان با تيم صنام كه آن زمان به رهبري مصطفي كارخانه هدايت مي شد، به ميدان آمد يكباره تعجب همگان را برانگيخت و اين فكر را در اذهان ایجاد كرد كه اين بازيكن 169 سانتي متري در كجاي واليبال كشورمان قرار خواهد گرفت و اين موضوع بيشتر به يک شوخي مي ماند؛ اما ظريف با جديت و پشتكار از تمام حصارهايي كه ممكن بود او را از آرزوهايش دور كند، گذشت و حالابر سكوي نخست ليبروهاي آسيا خودنمايي مي كند.
وقتي براي اولين بار فرهاد ظريف در مسابقه‌هاي ليگ برتر واليبال كشورمان با تيم صنام كه آن زمان به رهبري مصطفي كارخانه هدايت مي شد، به ميدان آمد يكباره تعجب همگان را برانگيخت و اين فكر را در اذهان ایجاد كرد كه اين بازيكن 169 سانتي متري در كجاي واليبال كشورمان قرار خواهد گرفت و اين موضوع بيشتر به يک شوخي مي ماند؛ اما ظريف با جديت و پشتكار از تمام حصارهايي كه ممكن بود او را از آرزوهايش دور كند، گذشت و حالابر سكوي نخست ليبروهاي آسيا خودنمايي مي كند.

 هنگامی که وی با قد ۱۶۹ سانتی وارد عرصه والیبال شد کسی باور نمی‌کرد که او بتواند کار خاصی انجام دهد اما سر انجام او خود را با بازیهای درخشان به همه ثابت کرد. وی به صراحت می‌گوید که خیلی‌ها مسخره‌اش می‌کردند ولی او همچنان با پشت کار و البته تشویق‌های والدینش به کار خود ادامه داد تا جایی که به تمرین تیم ملی رفت و از ایوان بوگانیکف خواست تا از او تست بگیرد؛ وی ابتدا امتناع کرد ولی وقتی کار خوب فرهاد را دید مجاب شد که او را به عضویت تیم ملی در آورد.

به نظر خود او حضورش در تیم صنام مهم‌ترین نقش را در هویت ورزشی‌اش داشته است. او درباره این که علاقه‌ای به لژیونر شدن دارد یا نه می‌گوید در سال 80 هنگامی که برای نوجوانان توپ می‌زد یکی از بزرگترین شانس‌های لژیونر شدن را از دست داد، یعنی رد کردن پیشنهاد تیم دیناموی روسیه.

البته بعد از آن هم یکی از تیم‌های لیگ هلند به وی پیشنهاد داده بود که به دلیل متاهل بودن و این که اجازه همراهی همسرش را به وی نمی‌دادند این پیشنهاد را نیز رد کرده بود. فرهاد معتقد است که به آرزو هایش رسیده است، او یک همسر خوب و همچنین یک دختر زیبا به نام ترمه دارد.

 آرزوی ورزشی او نیز سلامتی همه و موفقیت تیم ملی است.با ظریف که قهرمانی را در رده‌های مختلف آسیا تجربه کرده از مسابقات آسیایی تا کار با ولاسکو صحبت کردیم.

در مورد مسابقات قهرمانی آسیا صحبت می‌کنید.

در این مسابقات مهم کسب پیروزی و سه امتیاز مسابقه بود. بنابراین فرقی نمی‌کند روبه‌روی عراق یا کره بازی کنید مهم این است که سه امتیاز را بدست بیاورید. در قهرمانی آسیا ما به حریفان احترام گذاشتیم و با نفرات اصلی در تمامی مسابقات حاضر شدیم. شرایط تیم ما از سایر رقبا بهتر بود. ده تیم در هتل ما اسکان داشتند و متفق القول ما را قهرمان می‌دانستند ولی این دلیلی نشد که با غرور مسابقه دهیم. با یک ست باخته ایران قهرمان آسیا شد بدون حرف و حدیث و رکوردی که پا برجا ماند .

دیدار با کدام تیم سخت‌تر از بقیه بود؟

در مسابقه با ژاپن خیلی استرس و فشار را تحمل کردیم چون در صورت باخت شانس کسب مدالمان کم می‌شد.

بعضی کارشناسان اعتقاد داشتند شکست چین مقابل کره جنوبی قبل از فینال برای تیم ایران بهتر بود!

زمانی که تیم ما به تیم چین خورد و یک برد و یک باخت بدست آوریم تیم ایران این هماهنگی زمان فعلی را نداشت. ما با خیلی از کشورها از جمله استرالیا، کره و ژاپن بازی کردیم ولی نظر کارشناسان صحیح است و مسابقه با کره جنوبی در فینال برای ما هم از لحاظ فنی و خصوصا از دید روانشناسی بهتر بود.

کم کم باید آماده مسابقات لیگ شوید و بعد از آن به مسابقات قهرمانی قاره‌ها اعزام می‌شوید.

خوبی مسابقاتی که بین قهرمان قاره‌ها برگزار می‌شود این است که استرسی روی ما نیست و می‌توانیم بازی خودمان را انجام داده و توانایی هایمان را در مقابل تیم‌های قهرمان سایر قاره‌ها محک بزنیم از طرف دیگر والیبال شغل و حرفه ماست و به این نوع زندگی، اردو و مسابقه عادت کرده‌ایم. نه در ایران بلکه در سایر کشورها هم همینطور است، ورزشکار باید حرفه‌ای فکر و زندگی کند.

سال قبل در لیگ والیبال چند مورد حاشیه داشتیم. چه باید کرد که در این رشته بی اخلاقی نداشته باشیم یا کمتر شود؟

ببینید کلا 2 یا 3 مورد حاشیه در فصل قبل داشتیم ولی چون از این موارد در والیبال وجود ندارد خیلی به چشم آمد. متاسفانه فرهنگ سازی در والیبال ما وجود ندارد. فقط یکی دو باشگاه به معنای واقعی کلمه داریم و بقیه در حد تیم هستند. بازیکنان ملی پوش در فصل گذشته وقتی به شهرستانها می‌رفتند از سوی لیدرها، تماشاگران تیم رقیب مورد اهانت قرار می‌گرفتند و چند مورد بدلیل این مسائل بود ولی در فصل جدید شرایط بازیکنان بهتر شده و خداراشکر احترام خوبی برای بازیکنان والیبال خصوصا ملی پوشان قائل می‌شوند و امیدوارم در فصل جدید از این نوع اتفاقات شاهد نباشیم.

اگر اصرارت در زمان تیم نوجوانان برای تست نبود یا سرمربی تیم شما را نمی‌پذیرفت الان چه شغلی داشتی؟

بالاخره شانسی بود که آن زمان برایم پیش آمد و از آن استفاده کردم ولی اینکه اگر از تلاشی که انجام دادم نتیجه‌ای نمی‌گرفتم الان چه شغلی داشتم راستش خودم هم نمی‌دانم .

کوچکترین قد را بین والیبالیست‌های تیم ملی داری!

راستش را بخواهید من به این موضوع عادت کرده‌ام و آن را حس نمی‌کنم. 10-12 سالی است که این موضوع برایم عادی شده شاید از بیرون مساله‌ای جالب به نظر برسد ولی به‌رغم شوخی‌هایی که با بازیکنان دیگر دارم به این مساله فکر نمی‌کنم چون نوع پست من طوری است که به قد بلند احتیاج نیست و نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز لیبرو‌ها قد بلندی ندارند .

روبه‌روی کدام تیم در دریافت‌های اول به مشکل برخوردی؟

در مسابقات قهرمانی آسیا تیم کره جنوبی سرویس زن خوب داشت ولی در لیگ جهانی بازیکنان تیم‌های روسیه و ایتالیا خوب و قوی بودند .

حضور در لیگ جهانی مقدمات قهرمانی مجدد ایران در آسیا را مهیا کرد . از تجربه بازی در لیگ جهانی بگویید!

تجربه خیلی خوبی بود. بدون استرس بازی کردیم و خوشبختانه نتیجه خوبی داشت. بازی در لیگ جهانی به اندازه 5 سال به تجربه ما در پست‌های مختلف اضافه کرد. حضور در لیگ جهانی به توانایی‌های ما افزود و نتیجه آن برای ما غرور داشت البته نه غرور کاذب بلکه غروری که باعث شد در آسیا بازهم به قهرمانی برسیم .

پاداش چقدر گرفتید؟

چند روز پیش از سوی بخش خصوصی از تیم ملی والیبال تقدیر و به بازیکنان 7 سکه بهار آزادی پاداش داده شد ولی 7 سکه پاداش نیست. از پاداش دولت فعلا خبری نیست .

و در مورد کار با ولاسکو نظرت چیست؟

کار با خولیو ولاسکو افتخاری است که نصیب هر کسی نمی‌شود این فقط مربوط به ایران نیست بلکه وی در دنیا زبانزد است. خیلی خوشحالم که با این مربی کار می‌کنم. از نظر فنی، اخلاقی و روانشناسی در حد بسیار بالایی قرار دارد و همیشه حرف و بحث جدیدی رو می‌کند.
منبع: آرمان
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین