|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
محمد موسوی‌عراقی والیبالیست سرعتی‌زن تیم ملی ایران، در چند سال اخیر یکی از چهره‌های تاثیرگذار والیبال ایران بوده و در اکثر موفقیت‌های والیبال در چند سال اخیر نقش موثری داشته است. موسوی 26ساله در مسابقات قهرمانی آسیا هم مانند لیگ جهانی به‌عنوان بهترین مدافع انتخاب شد تا مشخص شود، موفقیت‌های او در لیگ جهانی اتفاقی نبوده. این والیبالیست جوان کشورمان معتقد است زمان پیروزی بر تیم‌های بزرگ جهان فرا رسیده و باید از حالا به بعد به فکر نتیجه‌گیری باشیم. گپ و گفت کوتاهی با او داشتیم.
مسابقات قهرمانی آسیا چطور بود؟

قبل از اعزام گفته بودم که می‌خواهیم بدون واگذاری حتی یک ست قهرمان شویم، اما در مقابل کره‌جنوبی در بازی اول یک ست باختیم ولی به‌طورکل همانطور که پیش‌بینی کردم بازی‌ها برای ما سخت نبود و رقیبان را به‌راحتی شکست دادیم.

 یعنی برای قهرمانی مشکلی نداشتیم؟


اتفاقا یک مشکل داشتیم که قبل از مسابقات از سوی آقای ولاسکو و همکارانش به‌خوبی به ما گفته شد. کادر فنی می‌گفت که تیم‌های دیگر آسیایی، چیزی برای ازدست‌دادن ندارند و بدون استرس مقابل شما بازی خواهند کرد. دقیقا هم همینطور بود، آنها بدون هیچ استرسی بازی می‌کردند، اما برعکس تیم والیبال ایران به‌خاطر توقعات زیادی که فدراسیون، مردم و رسانه‌ها از ما داشتند، همیشه با استرس بازی می‌کرد و برای همین روی کیفیت تیم تاثیر می‌گذاشت، اما واقعا بچه‌ها با تمام توان بازی کردند تا مشکلی برای نتیجه‌گیری تیم پیش نیاید و تیم برای دومین‌بار پیاپی قهرمان شود.

 کدام تیم شما را اذیت کرد؟


کره‌جنوبی تیم خوبی بود، علاوه بر اینکه از آقای پارک مربی سابق خودمان استفاده می‌کردند که افتخار شاگردی او را دارم، از  نظر بازی و نوع چینشی که در زمین هم داشتند، از سایر تیم‌های دنیا متفاوت بودند. نوع بازی آنها برای 40 سال پیش بود، روشی که سال‌های سال است، هیچ تیمی در دنیا از آن استفاده نمی‌کند و به همین دلیل برای ما غریبه بود. اما با آنالیزی که از سوی مربیان تیم ملی شد، راحت توانستیم آنها را شکست دهیم. البته کره‌جنوبی در لیگ جهانی هم بازی‌های خوبی انجام داده بود و توقع هم می‌رفت سخت‌ترین حریف ما باشد.

 سطح مسابقات، امارات چگونه بود؟

مسابقات همان سطح دو یا چهار سال پیش را داشت و یا به‌طورکل بگویم، در چهاردوره‌ای که من در مسابقات شرکت کردم، همین سطح را داشته، اما تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی این بود که قدرت تیم ملی ایران بسیار بیشتر از تیم‌های دیگر بود و برای همین بعضی فکر می‌کنند سطح بازی‌ها پایین آمده است. در حالی‌که اگر به بازی‌های تیم‌هایی مانند کره‌جنوبی، چین و ژاپن در مقابل هم نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که بازی‌های آنها به همان کیفیت سابق است، اصلا افت نکرده است. اما تیم ما واقعا تیم بهتری نسبت به همه تیم‌ها بود.

 تیم استرالیا که نگذاشت ما به المپیک برویم، چطور بود؟

ما خیلی دوست داشتیم با این تیم در مرحله حذفی روبه‌رو شویم، و یک شکست 3 بر صفر به آنها بدهیم، اما این تیم نتوانست به مرحله بالا برسد تا ما نتوانیم انتقام شکست در مرحله مقدماتی المپیک را بگیریم.

 در مسابقات جام بین قاره‌ای می‌توانید نتیجه‌ بگیرید؟

چهار سال پیش در این مسابقات شرکت کردیم که بین شش تیم، به‌عنوان پنجمی رسیدیم: در آن مسابقات ما مصر را شکست دادیم، اما مقابل بقیه تیم‌ها شکست خوردیم. اما این دوره قضیه متفاوت است شاید این آخرین باری باشد که ما برای کسب تجربه به مسابقات می‌رویم. در مسابقات ماه آینده که در ژاپن برگزار می‌شود، علاوه بر تیم میزبان تیم‌های روسیه، ایتالیا، برزیل و آمریکا در این دوره شرکت خواهند کرد ضمن اینکه به جای مصر که قهرمان مسابقات آفریقاست و درگیر جنگ داخلی است، یک تیم قدرتمند به انتخاب فدراسیون جهانی به این مسابقات می‌آید.

 خیلی‌ها معتقدند زمان نتیجه‌گیری والیبال ایران در دنیا فرا رسیده است؟

من هم معتقدم که زمانش شاید دیر هم شده باشد من قبل از لیگ جهانی گفتم که ما اگر برویم خوب بازی کنیم و ببازیم چه فایده‌ای دارد، باید پیروز شویم. شاید جام بین‌قاره‌ای آخرین دوره‌ای باشد که مردم توقع نداشته باشند ما نتیجه بگیریم. اما در مسابقات قهرمانی جهان که سال آینده در لهستان برگزار می‌شود به‌طورقطع باید نتیجه بگیریم ایران می‌تواند سکوی جهانی کسب کند.

 پشتوانه‌سازی در والیبال چگونه است؟

زمانی که در مسابقات قهرمانی آسیا تیم‌ملی اصلی حضور داشت، همزمان تیم ب ایران و تیم ملی زیر 23ساله‌ها در مسابقات کشورهای اسلامی و قهرمانی جهان شرکت کرده بودند که نتایج خوبی گرفتند اگر آن تیم‌ها هم در مسابقات قهرمانی آسیا همراه ما شرکت كرده بودند، می‌توانستیم اول تا سوم مسابقات شویم. این نشان می‌دهد که پشتوانه‌سازی در والیبال به‌خوبی صورت گرفته و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

 به‌عنوان بهترین مدافع انتخاب شدی، این جایزه انفرادی چه حسی به تو می‌دهد؟

خیلی خوشحالم که بازی‌هایم دیده شده، اما من اعتقادی به جوایز انفرادی در بازی‌های گروهی ندارم، چون زحمت یک  تیم است که باعث می‌شود، من خوب دفاع کنم و تنها خوشحالم که با دفاع‌های خوب، توانستم زحمات یک تیم را به نتیجه برسانم.

 پیشنهاد خارجی نداری؟

در تابستان چند پیشنهاد از تیم‌های پایین جدول ایتالیا داشتم، ‌اما پیشنهاد قابل‌توجهی نبوده و نمی‌خواستم با رفتن به یک تیم ضعیف والیبالم را در اروپا شروع کنم، برای همین این فصل در تیم متین ورامین هستم که امیدوارم فصل خوبی در پیش‌رو باشد.

 بازی‌های فصل آینده لیگ را چطور می‌بینید؟

از فصل گذشته که لیگ خیلی خوب بود، هرچند حاشیه‌هایی هم داشت که بیشتر به‌خاطر رقابت سنگین تیم‌ها بود، مطمئن هستم در فصل پیش‌رو هم بازی‌های خوب را شاهد خواهیم بود. در سال‌های گذشته بازیکنان ابتدا در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان مطرح می‌شوند و بعد جذب لیگ می‌شوند، اما در حال حاضر بسیاری از بازیکنان بدون اینکه مسابقه ملی در رده‌های پایه داشته باشند، از طریق لیگ به تیم می‌آیند که نشان می‌دهد، لیگ بسیار پویایی داریم.

 چند سالی می‌شود که بدون استراحت بازی می‌کنی، مشکلی با این قضیه نداری؟

من از سال 82 یعنی حدود 10سال به‌طور مداوم در حال بازی برای تیم‌ملی و رده‌های مختلف و تیم‌های باشگاهی بودم و اصلا وقت استراحت نداشتم. به‌همین دلیل آسیب‌دیدگی‌هایی که قدیم داشتم مثل آسیب‌دیدگی کتف و زانو که سال‌ها بود نداشتم دوباره سراغم آمده است. من در اردوی قبل از قهرمانی آسیا یک‌سوم زمان تمرینات را در حال فیزیوتراپی و برطرف‌کردن مصدومیت بودم. تنها سه‌روز که تیم‌ملی در مسابقات مقدماتی قهرمانی جهان شرکت کرده بود به تشخیص آقای ولاسکو به من و سعید معروف استراحت دادند که این زمان کافی نیست. اما شکایتی ندارم این زندگی حرفه‌ای است که خودم انتخاب کرده‌ام و از آن لذت می‌برم، به‌هر حال بازیکنانی که در سطح جهانی بازی‌هایشان دیده می‌شود باید این مسایل را تحمل کنند.

ایران بهترین تیم آسیا و دوازدهم جهان

تیم‌ملی والیبال ایران که هفته‌ گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا در دوبی با اقتدار به مقام قهرمانی رسید، در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال با 68 امتیاز در مکان دوازدهم جهان و نخست آسیا قرار گرفت. عنوانی که پیش از این به‌طور مشترک در اختیار ایران و استرالیا قرار داشت. استرالیا به پله چهاردهم سقوط کرد. در آخرین رده‌بندی اعلام شده در سه تیم نخست تغییری به وجود نیامده و تیم‌های برزیل، روسیه و ایتالیا همچنان عناوین اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. در بین تیم‌های آسیایی نیز پس از ایران و استرالیا، ژاپن و چین با قرار گرفتن در رده‌های هفدهم و هجدهم تیم‌های سوم و چهارم قاره کهن هستند.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین