|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۴
کد خبر: ۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
خوشحالي من از تغيير نگرش ايران به واليبال است. بازيكنانم خيلي فني تر شده اند و كمتر مرتكب اشتباه مي شوند. آنها فقط به پيروزي فكر مي كنند.
خوشحالي من از تغيير نگرش ايران به واليبال است. بازيكنانم خيلي فني تر شده اند و كمتر مرتكب اشتباه مي شوند. آنها فقط به پيروزي فكر مي كنند.

من خوشحالم كه واليبال در ايران محبوب شده است و الان تقريبا به عنوان ورزش دوم مردم به حساب مي آيد و از همه ايراني هايي هم كه در دوبي ما را تنها نگذاشتند تشكر مي كنم.

روز اولي كه آمد يك چيز گفت و آن هم اينكه «هدف واقعي حضور من در ايران اين است كه تيم ملي را به سطح واليبال جهان نزديك كنم، فقط بايد به ياد داشته باشيم كه مي توانيم به سطح اول واليبال جهان نزديك شويم. من فقط درباره تيم ملي حرف نمي زنم و دوست دارم همه واليبال ايران در سطح اول جهان قرار بگيرد. » اين نخستين جمله يي بود كه از او شنيديم و الان خوشحاليم كه همراه با خوليو ولاسكو توانستيم به اين مهم برسيم. امروز وقتي بدون حتي يك باخت با اقتدار تمام قهرمان آسيا مي شويم ديگر باور داريم كه آسيا براي واليبال ايران كوچك است، خوليو ولاسكو، با نبوغ خود در مربيگري و تاكتيك دهي به تيم واليبال ايران توانست از زحمات تمامي مربي هاي پيش از خود به خوبي پاسداري كند و نبوغ را نيز به آنها بيفزايد و تيم واليبال ايران را به جايي برساند كه نه تنها به راحتي قهرمان آسيا مي شود بلكه تيم هايي همچون صربستان و ايتاليا را شكست مي دهد و تيم هايي چون آلمان و كوبا را در ترس و اضطراب رويارويي قرار مي دهد.

وقتي به ايران آمد گفت كه با برنامه و براي تكرار افتخارات گذشته اش آمده و حالادر اين بازي دو سر برد، واليبال ايران عملكردي فراآسيايي داشته است و از نظر تفكر حرفه يي بازيكنان متفاوت شده اند و اين امر را مديون ولاسكو هستيم ولاسكو مربي اي است كه هر روز محبوب تر از ديروز مي شود .پس از قهرماني مقتدرانه ملي پوشان واليبال كشورمان در آسيا با آقاي خاص واليبال، خوليو ولاسكو صحبت كرديم كه در زير مي خوانيد.
    
 امروز از اينكه ايران را انتخاب كرديد راضي هستيد؟

وقتي كه من تصميم گرفتم به ايران بيايم، گروهي از دوستانم به من گفتند كه چرا ايران را انتخاب كردي، ايران كه جايگاه خاصي در واليبال جهان ندارد و من در پاسخ گفتم در عوض بازيكنان بسياري دارد، خيلي از كشورها هستند از وجود بازيكنان مناسب بي بهره اند. مي دانستم ايران پتانسيل خوبي دارد. شايد در ابتدا ذهنيت درستي از ايران نداشتم اما خيلي زود متوجه شدم كه كشور شما مردم و جو بسيار خوبي دارد. خوشحالم كه توانستم يك اكيپ از بازيكنان خوب را دور هم جمع كنم، مجموعه خوبي را گلچين كرديم و توانستيم در رقابت ها هم بدرخشيم.
    
پس در ايران مشكل خاصي نداريد؟

خوشبختانه خير، مسوولان فدراسيون خيلي خوب همكاري مي كنند و ما هم ديگر شرايط سخت را گذرانده ايم. براي رسيدن به اين جايگاه واقعا جنگيده ايم و خوشحاليم كه موفق بوده ايم.
    
رقابت هاي جام ملت هاي آسيا را چطور ديديد؟

ما بعد از يك دوره مسابقات بسيار خوب به جام ملت هاي آسيا ورود كرديم و به عنوان يك تيم محبوب وارد مسابقات شديم اگرچه كمي به خاطر توقع هايي كه از تيم مي رفت استرس داشتيم اما به خوبي توانستيم بر بازي ها مسلط شويم. خوشحالم كه بچه ها توانستند استرس خود را كنترل كنند و تمركز لازم را براي تمام ديدارها داشتند.
    
تقريبا همه بازي ها براي ايران راحت بود؟

نه اين را قبول ندارم همه در ايران قبل از بازي ها فكر مي كردند كه جام قهرماني در دست ماست اما اينچنين نبود و ما بايد با تمام حريفان مبارزه مي كرديم و بعضي از ديدارها هم سخت بود اما بچه ها واقعا تلاش كردند و هر چيزي كه از آنها انتظار داشتيم را به نمايش گذاشتند.
   
چه برنامه يي براي رويارويي با حريفان آسيايي داشتيد؟

از آنجايي كه ما به قدرت تيم خود واقف بوديم براي هر بازي روي يك چيز تمركز مي كرديم مثلادر يك بازي روي سرويس ها تمركز مي كرديم، در بازي بعد روي دفاع و در بازي بعد روي حمله اول و توپ گيري. خلاصه هر بازي براي ما تمرين روي يك برنامه را داشت.
    
شما بيشتر دوست داشتيد در فينال با چين بازي كنيد تا كره جنوبي؟

من از بازي هاي تكراري زياد خوشم نمي آيد و دوست دارم بازي هاي متنوعي داشته باشيم و از آنجايي كه يك بار كره جنوبي را شكست داده بوديم ترجيح مي دادم با چين بازي كنيم. براي ما فرقي نداشت چون بايد هر تيمي كه بود را مي برديم اما با چين ديگر بازي مان تكراري نبود.
    
دليل اصلي موفقيت ايران در اين تورنمنت چه بود؟

ما يك تيم بوديم و همين تيم بودن مان دليل اصلي موفقيت مان بود. همه در اين موفقيت نقش داشتند و بعضي اوقات وقتي ذخيره ها به ميدان مي آمدند بازي را برمي گرداندند و كمك مي كردند تا به پيروزي برسيم. از همه بازيكنانم ممنون هستم و باز هم مي گويم كه ايران بايد به داشتن چنين ملي پوشاني افتخار كند.
    
نكته يي كه بيشتر از همه به بازيكنان براي اين رقابت ها يادآوري مي كرديد چه بود؟

من قبلابه بازيكنانم گفته بودم اگر ما شانسي براي پيروزي در هر تورنمنت داشته باشيم بايد از آن نهايت استفاده را ببريم. من بارها تاكيد كرده ام و باز هم مي گويم كه ايرانيان بايد ذهنيت خود را نسبت به مسابقات ورزشي تغيير دهند. ما نبايد به پيروزي مقابل يك تيم فكر كنيم بلكه بايد تلاش كنيم تا همه تيم ها را شكست دهيم و در هر بازي نمايش خوبي داشته باشيم. اگر ذهنيت بازيكنان اين بود كه فقط مقابل يك تيم بايد نتيجه بگيرند نمي توانستند به قهرماني برسند.
    
حضور ايراني ها را در دوبي در حمايت از تيم ملي چطور ديديد؟

براي من بسيار حضور ايراني ها جالب بود و خيلي خوشحالم كه ما به هر كشوري كه مي رويم ايراني ها براي حمايت از تيم كشورشان سنگ تمام مي گذارند. شما ببينيد وقتي در دوبي اين همه تماشاچي مي آيد بعد در ايران چه خبر مي شود. من خوشحالم كه واليبال در ايران محبوب شده است و الان تقريبا به عنوان ورزش دوم مردم به حساب مي آيد و از همه ايراني هايي هم كه در دوبي ما را تنها نگذاشتند تشكر مي كنم.
    
پس تا به اينجا از عملكرد تيم ملي ايران در رقابت هايي كه داشته ايد راضي هستيد؟

البته! در سال اول حضورم قهرمان آسيا شديم و بعد از آن تنها با اختلاف يك ست از دست داده به المپيك لندن راه نيافتيم ولي در فاصله چند ماه بعد در مسابقات انتخابي ليگ جهاني پيروز شديم و توانستيم در ليگ جهاني نظر همه را به سوي خود جلب كنيم و با بازي هاي بسيار خوبي كه داشتيم يكي از بهترين ها بوديم و اين درخشش ها تا به دست آوردن قهرماني آسيا آن هم بدون باخت ادامه داشت و من هم كاملاراضي و البته خوشحال هستم.

فكر مي كنيد اصلي ترين كاري كه براي واليبال ايران انجام داده ايد، چيست؟

من از اين نتايجي كه كسب كردم راضي ام ولي خوشحالي من از تغيير نگرش ايران به واليبال است. بازيكنانم خيلي فني تر شده اند و كمتر مرتكب اشتباه مي شوند. آنها فقط به پيروزي فكر مي كنند.
    
به نظر شما تفاوت واليبال اروپا و آسيا در چيست؟

به نظر من تفاوت مشهودي وجود ندارد. تيم ايران به عنوان يك تيم آسيايي قبلاسعي كرده بود كه اين استايل را كپي كند. سعي خودشان را كرده بودند، به طوري كه با الگو برداري از تيم هاي خوب اروپا و همچنين برزيل و امريكا، سعي كردند از تيم هاي آسيايي فراتر روند. و امروز ثمره كارهايشان را مي بينند. ايرانيان ديگر در آسيا و براي آسيا بازي نمي كنند. شايد به طور كامل شبيه اروپا نشده باشند ولي نزديك به تيم هاي خوب قاره اروپا هستند.
    
و بازي هاي بين قاره يي كه در ژاپن برگزار خواهد شد را چطور مي بينيد؟

خوشبختانه در ژاپن فشاري روي بازيكنان نيست كه حتما بايد پيروز شوند ما مي خواهيم مثل ليگ جهاني بازي هاي خوبي از خود به نمايش بگذاريم و مطمئن باشيد بچه ها هم تمام تلاش خود را خواهند كرد تا باز هم بدرخشند.
   
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین