»
کد خبر: ۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
اولین حضور دکتر حسن روحانی، بعنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و همزمانی این حضور با تغییر موضع برخی سیاستمداران و برخی کشورها در قبال ایران، توجه بسیاری از کارشناسان را به افزایش تعامل ایران و جامعه جهانی و همچنین موضوع برقراری روابط میان ایران و آمریکا معطوف کرد.
سخنان دیشب باراک اوباما و دکتر حسن روحانی که به گونه ای دیالوگ غیر مستقیم میان ایران و آمریکا بود بازتاب های مختلفی در جهان داشته است که اغلب مثبت و امیدوار کننده بوده اند، نمایندگان و چهره های شاخص مجلس نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در سخنانی از موضع رئیس جمهوری ایران حمایت و تقدیر کرده اند.

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد تیم ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و با بیان اینکه روحانی در ارتباط با آمریکا بدون شتابزدگی عمل کرد، گفت: مواضع اوباما و روحانی روند مذاکرات هسته ای را تسهیل می کند.

علاء الدین بروجردی همچنین با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: نگرش مثبت آمریکا و سران کشورهای اروپایی ازسخنرانی روحانی و اظهارتمایل اوباما برای حل و فصل ارتباط های دو جانبه با ایران نشان از تغییر رویکرد غرب دارد.

وی پیشنهاد روحانی برای تدوین طرح جهانی علیه خشونت وافراطی گری را قابل تقدیر خواند و گفت: با توجه به اینکه رویکرد آمریکا  وغرب تحمیل چالش های خود ساخته علیه کشورهای اسلامی و فروش تسلیحات در این کشورها است، باید این پیشنهاد از سوی وزیر امورخارجه در ملاقات با سران کشورهای دنیا پیگیری شود، البته بهتر است کشورهای مختلف جهان برای مقابله با خشونت تمام توانمندی های خود را به کار گیرند.

بروجردی در تبیین علل اختلاف ایران و آمریکا، گفت: بخشی از اختلاف ایران وآمریکا با رفتارهای این کشور در برابر ایران و بخشی با مواضع این کشور در مقابل جهان اسلام و فلسطین درارتباط بوده که این اختلافات زیربنایی است اما  با راه حل های دیپلماتیک و با حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران می توان بخشی از اختلافات را حل کرد.

سخنان روحانی ادامه مذاکرات اتمی را آسان می کند

بروجردی با تاکید براینکه روسای جمهور آمریکا و فرانسه حق غنی سازی در ایران را به رسمیت شناختند، گفت: مواضع اوباما و اولاند در سازمان ملل درباره فعالیت هسته ای ایران شاه کلید حل بن بست مذاکرات هسته ای است، با توجه به اینکه کمترین انتظار به حق ملت ایران به رسمیت شناختن حق فناوری هسته ای و غنی سازی اورانیوم است، می توان ادبیات جدید مقامات اروپایی دراین باره را به فال نیک گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره تاثیر سخنان روحانی بر روند مذاکرات هسته ای، گفت: هرچه  فضای گفتگوی ایران با غرب مثبت تر از گذشته بوده به طور حتم مذاکرات هم آسان تر خواهد بود. البته ملاقات هایی که روحانی با سران کشورهای دنیا درنیویورک دارد می تواند به نتیجه مثبت این دوره ازمذاکرات کمک بیشتری کند.

حداد عادل: نطق روحانی منطقی و مقتدرانه بود

غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز که به گفته خود سخنرانی روحانی را بصورت زنده گوش داده است، گفت: من نطق دیشب آقای روحانی را گوش کردم، آن را مثبت ارزیابی می کنم و تأیید می کنم که هم محتوا، مضامین و مفاهیم درج شده منطقی بود؛ نطق روحانی به هیچ وجه از سر ذلت و وادادگی نبود و در آن اقتدار و اعتقاد به چشم می خورد و در عین حال منطقی هم بود.

حداد عادل که چندی پیش در هیبت رقیب انتخاباتی با روحانی رقابت می کرد، با بیان اینکه نطق روحانی همان حرف همیشگی ملت ایران بود درباره تأثیر تغییر لحن ایران و آمریکا افزود: این تغییر لحن مثبت است و ما باید کمک کنیم تا جایی که ممکن است با نرمش قهرمانانه که رهبری فرموده اند و با حفظ اصول حرف حق خودمان را بیان کنیم و بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: راستی آزمایی این است که ببینیم آیا این حرف ها به عمل منتهی می شود یا فقط حرف است همانطور که آنها در صحبت های خود می گویند علاوه بر حرف، اقدامات عملی باشد ما هم عینا همین را می گوییم که نباید به تعارفات و الفاظ اکتفا کنیم و باید اقدامات عملی آغاز شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به این سوال که برخی تحلیلگران غربی معتقدند امریکا با لغو برخی تحریم ها گام خود را برداشته و منتظر گامی از سوی ایران است افزود: ما تخلفی نکرده بودیم ما در چارچوب NPTو مقررات بین المللی، غنی سازی صلح آمیز رادر کشور خود  خواستاریم و در این چارچوب حاضریم گفت و گو کنیم.

سبحانی نیا: شاهد تغییر در برخورد آمریکایی ها بودیم

حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس یکی دیگر از چهره هایی است که حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را مثبت ارزیابی کرده است، وی با بیان اینکه روحانی با هوشمندی، تلطیف فضا میان ایران و آمریکا را پیگیری کرد، گفت: مقامات ایران و آمریکا مرحله به مرحله درحال حرکت به سمت رفتار منطقی با هم هستند.

سبحانی درباره ارزیابی سخنرانی روحانی و باراک اوباما در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: دکتر روحانی در سخنرانی که در مجمع عمومی سازمان ملل داشت بیشتر بر روی مواضع واصول جدا ناپذیر از سیاست خارجی کشورمان همچون برنامه صلح آمیز هسته ای، مسئله فلسطین و دیدگاه های کشورمان در مسائل منطقه ای تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه سخنرانی باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متفاوت از گذشته بود، تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا مباحث  چالشی و طلبکارانه گذشته را تکرار نکرد اگرچه باردیگر سخن از اصل تفکیک ناپذیر سیاست خارجی کاخ سفید مبنی بر حفظ تمامیت رژیم صهیونیستی به زبان آورد که آن هم به دلیل فشار لابی های صهیونیستی است.

سبحانی نیا با اعلام اینکه سخنرانی اوباما زمینه ساز برای آماده کردن فضابرای  دست یافتن به راه حل های جدی دیپلماتیک مشترک با ایران برای پایان دادن به اختلافات عمیق است، ادامه داد: با توجه به اینکه سخنرانی دکتر روحانی و اوباما در چارچوب تنش زدایی بود می توان امیدوار بود با توجه به فضای ایجاد شده روابط دو کشور به نحو خوبی مدیریت شود وبا تامین منافع دو طرف تناقضات و تخاصمات پایان یابد و هر دو طرف به یک بازی برد برد بدون حاصل جمع صفر دست یابند..

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: ایران و آمریکا بحث مدیریت روابط را به دستگاه های دیپلماسی خود سپرده اند که امیدواریم فضا به سمت تنش زدایی حرکت کند و مقامات ایرانی نیز با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب  که بحث  نرمش قهرمانانه را مطرح کردند با در نظر گرفتن سه اصل عزت، حکمت ومصلحت هوشیارانه و دقیق به دنبال تلطیف فضا باشند تا منافع ملی تحقق یابد.

ایران به دنبال افزایش تنش با آمریکا نیست

سخنگوی فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تنش با آمریکا نیست وکاخ سفید نیز نباید تحت تاثیر گروه های جنگ طلب قرار گیرد، یادآور شد: اگر دیالوگ شکل گرفته  در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل میان سران ایران و آمریکا را در کنار هم بگذاریم  نشان می دهد دو کشور مرحله به مرحله درحال حرکت به سمت رفتار منطقی و عقلانی با هم هستند که دستگاه های متولی دو کشور باید زمینه های ایجاد فضای غیر تنش زا را فراهم کنند.

نائب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه کاخ سفید باید از فرصت ایجاد شده به نحو احسن استفاده کند و صدای واحدی از مقامات واشنگتن شنیده شود، گفت: اگر آمریکا عزم جدی برای حل اختلافات با ایران دارد اظهارات ضدو نقیض دستگاه های قانون گذاری و دیپلماسی این کشور را باید تبدیل به صدایی واحد در مقابل ملت ایران کند.

عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید براینکه برای دیدار روحانی و اوباما باید زمینه سازی های صورت بگیرد، تصریح کرد: دیدار بدون مقدمه روحانی و اوباما بدون زمینه چینی می تواند برای فضای داخلی دو کشور و بین الملل شوک آورباشد و پیش از دیدار ابتدا باید مقامات آمریکایی به ملت ایران ثابت کنند در پشت دستکش مخملی خود دستی چدنی ندارند تا با ایجاد زمینه های لازم مقدمات دیدار رئیس جمهور دو کشور فراهم شود.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین