|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
»
کد خبر: ۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشجویان و ایثارگران در شوخی معناداری با وزارت اطلاعات گفت: اگر قبل از انتخابات این حرفها را می زدید باید می رفتید اطلاعات جواب می دادید امّا حال باید اطلاعات به شما جواب بدهد!.
گزیده حاشیه نگاری این دیدار بدین شرح است:

آقای هاشمی که وارد می شوند. صدای صلوات  بلند می شود. آیت الله لبخندی می زند و دستی به رسم معمول  تکان می دهد. ابراز احساسات بالاتر می رود. در این ابراز احساسات حس غریبی می بینیم. بیشتر شبیه قدر شناسی است. نه اجباری است و نه برنامه ریزی شده.   قدر شناس ملتی است از آبرودادن بخاطر مردم. این روزها بیشتر از همیشه می فهمم که آبروی آقای هاشمی بیش  از آنکه آبروی سیاسی باشد،مردمی است. عزّتش هم بیش از آنکه حکومتی باشد،الهی است. در ادای حق النّاس کوتاه نیایی می شوی "عزیز خدا".


مهمانان که می نشینند. نوبت سخنرانان جلسه می رسد . مانده بودم بااین همه تکثر چگونه نوبت حرف زدن همه سلایق می رسد. از جوان رفسنجانی تا سردار سپاه . از دانشجوی تهرانی تا طلبه قمی . میهمانان یک به یک دعوت می شوند. اولی آزاده است ، می گوید حاج آقا آزادگان دلشان خیلی برای شما تنگ شده کجا شما را ببینند ؟ در تلویزیون که شما  را نشان نمی دهند. لبخند تلخی می زند و شوخی معناداری می کند . می گوید یکی از رفقای آزاده قبل از آمدن خدمتتان به شوخی می گفت اسیر که بودیم ،آقای هاشمی را بیشتر می دیدیم! .  لااقل صدای حاج آقا را  یواشکی از رادیو می شد شنید. اینها را که می گوید بغض گلوی همه را می گیرد . من مانده ام که صدا و سیما جواب این همه حق النّاس را چه خواهد داد؟.


مهمان دیگری که از قم آمده خیلی پرشور شروع می کند . به رسم دهه شصتی ها حرف می زند. مشت گره می کند و می گوید : فرمانده جنگ ، امام گفتند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است . این را که می گوید شعار  الله اکبر صحن مجمع را پر می کند.سخنران هم که فضا را پرشور می بیند خودش هم به هیجان می آید و می گوید :آقای هاشمی، امتحان ابراهیم وار دادی وسربلند بیرون آمدی. آنها که می خواستند شما را بسوزانند خودشان گرفتار آتش بی آبرویی و بی عزتی شدند.
دانشجوی جوانی پای میکروفون می آید. حرفهای زیادی برای گفتن آورده . از فضای تلخ و بسته دانشگاه گلایه دارد. از شأن دانشجویان که می گوید که دیگر در فضای دانشگاه از آن خبری نیست .می گوید دانشگاه هم شده مثل صدا وسیما. فقط شده مونولوگ و تک گویی. کرسی  آزاد اندیشی برگزار می کنند ولی فقط با خودشان !. آخرش هم می گوید : آقای هاشمی! دانشگاه آزاد میراث شما نیست ولی یادگار شماست . امانت امام دست شماست.


جالب است همه میهمانان هم در صلوات با هم همراهند و هم در دست زدن .


هرچند طولانی می شود ولی حیفم آمد که خاطره شیرین یکی از آزادگان را بازگو نکنم . می گوید آقای هاشمی !اولین نامه ام را در دوره اسارت به نام شما نوشتم. یک پاکتی آبی رنگ که رویش نوشتم برسد بدست آقای هاشمی .  شما هم امضاء کردید و برایم پس فرستادید. نامه شما که در اردوگاه بدستم رسید. بچه ها یک به یک امضاء شما را به صورت و چشم خود می مالیدند. انگار بوی شما را می داد. قبل از آن فقط درباره نامه امام دیده بودم این کار را بکنند. بغض آیت الله آماده فروریختن است که حرفهایش را تمام می کند. نمی دانم چطور خودش را به آقای هاشمی می رساند. بوسه ای به سر آیت الله می زند و می رود. از محافظان آقای هاشمی هم کاری بر نمی آید! .


میهمان دیگری از صوراسرافیل 92 می گوید . می گوید آقای هاشمی! شما از این کارها کم نداشتید. بنی صدر را صور اسرافیل شما برد. صدام را همینطور. انتخابات 76 را هم صور اسرافیل شما زیر و رو کرد. حتی شکایت شما هم به خدا در انتخابات 84 هم صوراسرافیلی بود که صدایش 8 سال بعد درآمد!.این آخری را که می گوید صدای کف و سوت صحن مجمع را می لرزاند. ایثار گران هم چنان به وجد آمده اند که گوی سبقت را از دانشجویان در ابراز احساسات ربوده اند!.


صحبت میهمانان که به پایان می رسد. آیت الله شروع به سخن می کند. اول خوشآمد گویی بعد یک تشکر از صحبت های میهمان و سپس هم یک شوخی معنادار.آقای هاشمی می گوید آگر قبل از انتخابات این حرفها را می زدید باید می رفتید اطلاعات جواب می دادید امّا حال باید اطلاعات به شما جواب بدهد!. شوخی آیت الله مثل بمب سالن را می ترکاند. انگار همه تازه  فهمیدند که چه اتفاقی در انتخابات افتاده؟!.


آقای هاشمی در ادامه می گوید من شخصا کاری نکردم. پنج دقیقه رفتم اسم نوشتم و آمدم.هرچه بود تدبیر خدا بود. هرچه بود اراده مردم بود. خیلی ها می گفتند رأی روستاها به فلان شخص یا مشابه آن است. ولی درست برعکس شد. مردم روستاها بیشتر از شهرها به آقای روحانی رای دادند. بابت این شعور و آگاهی مردم، خدا را شاکرم.


آیت الله از غافلگیری خیلی ها از نتیجه انتخابات هم می گوید. آقای هاشمی می گوید که صدا و سیما و تریبونهای  رسمی چیز دیگری می خواستند ولی چیز دیگری می شد. خیلی های دیگر هم بودند که چیزدیگری می خواستند ولی  مردم تمام رشته های آنها را پنبه کردند.


آقای هاشمی در ادامه تعبیر بسیار پرمعنایی درباره انتخابات 24 خرداد بکار می برد. ایشان از 15خرداد 42 می گوید.از 22 بهمن 57 .از سالهای دفاع مقدس و سازندگی و انتخابات 24 خرداد را از جنس آنها می داند. از معجزه همراهی آگاهانه مردم. درباره این تعبیر ماندگار باید در آینده بیشتر گفت.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۵
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
14
6
امید است در مورد مهدی شما هم عدالت واقعی بدون لابی شما اجرا شود
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
عزیزدلم شاید بی اطلاعی که همین مهدی عزیز یکی از نقش های بسیار کلیدی را در زمان 8 سال دفاع مقدس برای تهیه ادوات جنگی ایفا می نمود پس به همین خاطر باید دادگاهی شود اگه ایشان مثل فرزندان برخی بزرگان فقط در حوزه علمیه بود و به جای عمل فقط حرف می زد الآن بسیار عزیز می شد جرم ایشان فقط اعتراض به وضعیت موجود بود که الحمد لله خداوند به مردم عزیز نمایاند که هاشمی عزیز و خانواده محترمشان درست می گفتند سلام بر یار دیرین امام هاشمی قهرمان و سلام بر ملت بزرگ ایران که محبوبیت این مردالهی را برگرداندند.
راضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
5
11
ایت الله هاشمی رفسنجانی سرمایه و ذخیره ارزشمند جهان اسلام است.
پاسخ ها
جاءالحق
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
عزیزم مثل اینکه اطلاعات شما هم کامل نیست یا خودتون رو به ندانستن و ابراز بی اطلاعی میزنید.
چرا برای مثال زدنتون به دیگران توهین می کنید؟؟
هر کس نقشی دارد و در حیطه ی کاری خود ایفای نقش می کند و کار عزیزان حاضر در حوزه ی علمیه تبلیغ و ... است
اینکه چرا آقای هاشمی کوچک به دنبال تحصیل در حوزه نرفتند دلیلی نیست که دنبال کار های جبهه و جنگ بودند مگر خود رهبر انقلاب در جنگ نبودند؟؟
در کل بهتر است برای چینش کلنات در کنار هم و طرفداری از افراد خاص مقداری مطالعه نماییم و طوری سخن نگوییم که گویی دیگران از اتفاقات دور و برشان بی اطلاعند.
حمید
|
GERMANY
|
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
3
من اونجا بودم. آیت الله گفتن اطلاعات باید به ما جواب بده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین