|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱
»
کد خبر: ۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
مصاحبه‌اي كه از روحاني در شبكه NBC پخش شد فكر مي‌كنم می تواند ايجاد ترديد نسبت به باورهاي گذشته در ذهن آمريكايي‌ها ‌كند و دريخچال‌هاي دائمي روابط ايجاد ترك ‌كند.
عضوشورای مرکزی حزب مشارکت گفت: حداقل كاري كه روحاني مي‌تواند انجام دهد اين است كه در عرصه افكار عمومي آمريكايي‌ها اين باوركه ايران شايسته تنبيه است را دچار ترديد كند.

احمد شیرزاد در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی "تدبیر و امید" با بیان اینکه حداقل كاري كه روحاني مي‌تواند انجام دهد اين است كه در عرصه افكار عمومي آمريكايي‌ها اين باوركه ايران شايسته تنبيه است را دچار ترديد كند، افزود: اگر در سفر روحانی به نیویورک نتيجه ديپلماتيك جديدي حاصل نشود اصلا نبايد تعجب كرد، اگرهم بشود نبايد تعجب كرد اما چيزي كه به نظرم قطعاً حاصل خواهد شد زمينه‌سازي براي رسيدن به تفاهمات بعدي است.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر رییس جمهور در شرايط بسيار حساسي صورت مي‌گيرد که مسئله هسته‌اي به نقطه اوج خود در دولت قبل رسيد، گفت: روحانی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که به خاطر فشارهاي وارده درآمدهای نفتی بسيار افت كرد كه متاسفانه بخش عمده اين فشارها به مردم ايران وارد شد، بنابراين شرايط به لحاظ اقتصادي شرايط خوبي نبود يعني روحاني در بدترين شرايط كشور را از احمدي‌نژاد تحويل گرفت ، شرایطی که بدبيني در حوزه بين‌الملل هم به نقطه اوج خود رسيده بود و تنها نكته‌اي كه وجود داشت اين بود كه يك آب باريكه‌اي از طريق آقای جليلي باز نگه داشته شده بود بدون اينكه سرسوزني اتفاق خاصي بيفتد وفقط مواضع به اطلاع هم مي‌رسيد.

وی با بیان اینکه وضع ايران به گونه‌اي است كه حتما بايد موقعيتش تغییر کند، افزود: صحنه بازي را باید تغییر داد که البته اين تغییربه معناي تسليم ديگران شدن و گذشتن از منافع كشور و مبارزه پرهزینه با ديگران نيست.

شیرزاد گفت: باید وارد بازی برد برد شد و تعامل با غرب به نحوي باشد كه كسي نخواهد به‌ عنوان بازنده از صحنه خارج شود از این رو باید بدانيم نمي‌توانيم در اين هماورد به‌عنوان پيروزي مطلق باشيم، طرف دیگر مذاکره هم بايد به اين درك برسد كه نمي‌تواند چه در عرصه ديپلماسي و چه عرصه تبليغاتي، ايران را بازنده معرفي كند چراکه  اين بازي، بازي فرسايشي و بي‌حاصلي خواهد بود.

عضوشورای مرکزی حزب مشارکت  با بیان اینکه بازي برد برد را بايد به درستی درك كرد، افزود: هيچ راه‌حلي براي مسئله هسته‌اي ايران بدون در نظر گرفتن پرستيژ جمهوري اسلامي و رهبري جمهوري اسلامي معنادار نخواهد بود.

نماینده ادوارمجلس  با تاکید بر اینکه راه‌حلي كه مستلزم اعلام شكست جمهوري اسلامي باشد حتما به نتيجه نخواهد رسيد، افزود: حتما در تعاملات بین المللی بايد آبروي نظام حفظ شود و توافق توأم با حفظ پرستيژ سياسي دولت جمهوري اسلامي باشد.

وی با بیان اینکه در دوره جرج بوش الگوي قزافي دنبال مي‌شد و آنها به دنبال تسليم شدن طرف مقابل بودند ، گفت: دولت جرج بوش اين الگو را دنبال مي‌كرد كه ايران در تمام زمينه‌ها تسليم مطلق شود و تاسيسات هسته‌اي‌اش را سوار كشتی كند براي جرج بوش بفرستد. خوب اين الگو اگر ادامه مي‌يافت صد سال ديگر هم به نتيجه نمي‌رسيد و ايران هرگز تن به اين مصالحه‌ نخواهد داد مگر شرايط و صحنه استراتژيك عوض مي‌شد.

شیرزاد با تاکید بر اینکه در ايران تغيير صحنه استراتژيك ده‌ها برابر سخت‌تر از عراق و يا حتي سوريه فعلي است، افزود: در توازن استراتژيكي كه فعلا در منطقه وجود دارد طبيعي بود كه آن راه‌حل به كش‌دار شدن تخاصم منجر مي‌شد.

این عضو  شورای مرکزی حزب مشارکت افزود: رفتاراحمدي‌نژاد اصلا در جهت حل مسایل نبود بلکه در جهت پيچيده سازی مسئله بود و سيستم كاري‌اش اين بود كه از هر مسئله‌اي سوژه ای براي براي روي آنتن بودن خودش پیدا كند.

این نماینده دوره ششم مجلس افزود: مسئله براي احمدي‌نژاد اين بود كه چه حرفي بزند يا چه رفتاري داشته باشد كه سوژه خبري شود كه قرار گرفتن در چنین موضعی  براي يك رئيس جمهور خيلي بد است.

 وی افزود: فکر می کنم رویکرد روحانی برعكس احمدی نژاد رويكرد نتيجه‌گراست ، رويكرد نتيجه‌گراست كه الان به درد كشور ما مي‌خورد نه رويكردي كه نتيجه‌اي نگيريم و در همين جايي كه هستيم لاف‌زني كنيم و تبليغات كنيم و حرف بزنيم.

شیرزاد گفت: همان طور كه روحاني گفته است در عرصه سياست هيچ رويدادي نبايد عجيب و غيرمنتظره باشد. هر اتفاقي ممكن است بيافتد. اگر خبر توافق جدي بيايد من شخصاً تعجب نمي‌كنم چون به نظرم روحاني دارد با عزم جدي مي‌رود كه مشكل را حل كند و اين نكته‌اي است كه بايد طرف غربي هم خوب درك كند كه واقعاً عزم دولت روحاني حل اين مسئله است نه بازي كردن و مزمن كردن مسئله، بنابر اين اگر از آن طرف هم چنين رويكرد جدي وجود داشته باشد، اين مسئله اميد زيادي مي‌رود كه حل شود .

عضوشورای مرکزی حزب مشارکت با بیان اینکه شايد عجله هم كار درستي نباشد، گفت: بايد بپذيريم كه در صحنه افكار عمومي كشور آمريكا كه طرف اصلي ماست ده‌ها سال تخريب پرستيژ جمهوري اسلامي صورت گرفته است از این رو اگر اراده‌اي در دولت آمريكا براي رسيدن به يك توافق با ايران وجود داشته باشد مقداري زمان مي‌خواهد تا كنگره و افكار عمومي و جناح‌هاي مختلف در آمريكا بتوانند با اين مسئله كنار بيايند بنابراين فكر مي‌كنم يك واقع‌بيني داشته باشيم و فكر نكنيم اوباما مي‌تواند فردا صبح كه از خواب بيدار شد تصميم جديدي درباره ايران بگيرد و يك دفعه همه چيز درست شود، مقداري زمان‌بر است.

نماینده دوره ششم مجلس افزود: مصاحبه‌اي كه از روحاني در شبكه NBC پخش شد فكر مي‌كنم می تواند ايجاد ترديد نسبت به باورهاي گذشته در ذهن آمريكايي‌ها ‌كند و دريخچال‌هاي دائمي روابط ايجاد ترك ‌كند.

به گفته این نماینده ادوار مجلس در اين ده‌ها سالي كه تخريب صورت گرفت و در واقع بهترين ياري‌گر اين تخريب هم كاراكتر و افكار و اعمال احمدي‌نژاد بود آمريكايي‌ها به اين نتيجه رسيدند كه كشور ايران و مردم ايران شايسته تنبيه است و بايد تنبيه شود.

وی افزود: آقاي روحاني اين صحنه را مي‌تواند برعكس كند و نشان دهد مردم ايران مردم متمدن و صلح‌جويي هستند كه مي‌خواهند با تمام ملت‌ها در صلح و صفا زندگي كنند و به پيشرفت نايل شوند و مردمي نيستند كه داعيه برهم ريختن جهان و تغيير موازنه سياسي در جهان را داشته باشند بلكه آرزويشان دستيابي به صلح و مدنيت بيشتر در جامعه بين‌المللي است. همين تصوير مطمئنم از چهره و گفتار و نحوه برخورد روحاني به خوبي مي‌تواند حاصل شود. بسيار به نفع ما خواهد بود و كمكي مي‌كند به این که  زودتر به نتيجه برسيم.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
عباس عسکرزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
1
0
بنویس حزب منحل شده پسر بد تدبیر
ژوبین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
0
ازادی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین