|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
»
کد خبر: ۱۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
دلیل اینکه ایران به پای میز مذاکرات بازگشت به خاطر تاثیر تحریم‌ها بوده است و ما نقش مهمی در نظارت بر اجرای این تحریم‌ها و جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران داشته‌ایم.
"جان ساورز" رئیس MI6 اعتراف کرد این سرویس پیگیر فشار تحریم‌ها بر ایران بوده است.

وی ضمن سخنانی در کمیته امور اطلاعاتی و امنیتی پارلمان انگلیس گفت: ایران به خاطر تاثیر فشار تحریم‌ها به میز مذاکرات هسته‌ای بازگشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس نیز نقشی در این تحولات و آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران داشته‌اند یا نه؟ گفت: بله تاثیر داشته‌اند. البته من باید درباره آنچه که می‌گویم دقت کنم چون مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در جریان است.

ساورز افزود: «سازمان‌های اطلاعاتی ما به سیاستمداران در درک درست برنامه هسته‌ای ایران کمک کرده‌اند. ما سعی می‌کنیم تصویر روشنی به سیاستمداران و مذاکره‌کنندگان‌مان در مورد برنامه هسته‌ای ایران و آنچه که در آن کشور می‌گذرد، ارائه دهیم. برخی از این اطلاعات علنی است و مثلا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه شده است و برخی نیز محرمانه می‌باشد.»

وی گفت: دلیل اینکه ایران به پای میز مذاکرات بازگشت به خاطر تاثیر تحریم‌ها بوده است و ما نقش مهمی در نظارت بر اجرای این تحریم‌ها و جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران داشته‌ایم.

ساورز گفت: ما متخصصان زیادی در مسائل ایران در سازمان‌های اطلاعاتی [جاسوسی] و به ویژه «ام‌آی‌6» داریم و این تخصص‌ها در دسترس دولتمردان است تا بهتر بتوانند آنچه را که در عرصه پیچیده سیاست ایران و از جمله در روابط میان رهبری، رئیس‌جمهوری، سپاه پاسداران و دیگر نهادها روی می‌دهد بهتر درک کنند.

ساورز در پاسخ به سوالی در مورد اعتمادسازی و اینکه آیا می‌توان به تعهدات ایران در جریان مذاکرات اعتماد کرد یا نه؟ اظهار داشت: این موضوع مشکلی است و ما در این زمینه باید به گزارش‌ها و نتایج بازرسی‌های سازمان‌هایی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکیه کنیم.

شایان ذکر است ساورز از جمله چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم انگلیس است که یک دهه پیش در پوشش دیپلمات در وزارت خارجه انگلیس فعالیت می‌کرد و عضو تیم مذاکره‌کننده انگلیس با ایران- به همراه 2 کشور دیگر اروپایی- بود.

وی از همان موقع پیگیر اموری نظیر جاسوسی، صدور قطعنامه و فشار تحریم‌ها بود. ترور برخی دانشمندان هسته‌ای کشورمان مقارن با اظهارات ساورز مبنی بر عملیات اطلاعاتی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران بود.

منبع: آنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین