|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
»
کد خبر: ۱۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که یک توافق هسته‌ای با ایران در عرض چند ماه حاصل شود گرچه گفت که واشنگتن برای رسیدن به توافق با کسی مسابقه نگذاشته است.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری در امارات گفت: این یک مسابقه برای رسیدن به هر توافقی نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کری در عین حال گفت:‌ ما از طریق دیپلماسی این مسوولیت را داریم که به دنبال توافق باشیم.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که انتظار می‌رود توافق با ایران در عرض چند ماه حاصل شود، سعی کرد به متحدان عربی واشنگتن و اسراییل اطمینان دهد که کشورش آن‌ها را رها نخواهد کرد.

کری تاکید کرد که باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا گفته است که «به دفاع از دوستان و متحدانش در منطقه، عربستان، امارات و سایرین‌ ادامه خواهد داد و از آن‌ها در برابر هرگونه تهدید خارجی دفاع خواهد کرد».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: این قول آمریکاست و من این‌جا به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا می‌گویم که این سیاست ماست و رییس‌جمهور آمریکا مسوولیت اجرای آن را دارد.

رویترز گزارش داد: این حقیقت که پس از یک دهه افزایش تنش بین ایران و قدرت‌های غربی، توافق با تهران نزدیک به نظر می‌رسد نشان دهنده تغییر لحن سیاست خارجی تهران از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور این کشور در ماه ژوئن است.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز امروز (دوشنبه) ابراز امیدواری کرد که یک توافق هر چه زودتر حاصل شود، گرچه گفت که تهران باید در چند زمینه تلاش کند.

فابیوس گفت: ما از یک توافق با ایرانیان فاصله چندانی نداریم ولی هنوز به آن‌جا نرسیده‌ایم.

برخی دیپلمات‌ها فرانسه را به کارشکنی در جریان مذاکرات سه روزه ژنو که روز شنبه به پایان رسید متهم کردند ولی فابیوس این را انکار کرد و گفت که پاریس کشور منزوی نیست و یک سیاست خارجی مستقل دارد.

هم‌چنین کری گزارشات حاکی از وجود اختلاف بین کشورهای عضو گروه 1+5 را رد کرد و به طور تلویحی مدعی شد که ایران در آن لحظه برای پذیرش طرح ارائه شده آماده نبود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: قدرت‌ها روز شنبه، هنگامی که ما پیشنهاد را به ایرانیان ارائه کردیم اتحاد داشتند؛ ما آن را امضا کردیم، فرانسه آن را امضا کرد و همه توافق داشتند که یک پیشنهاد منصفانه است. اتحاد وجود داشت، ولی ایران نمی‌توانست در آن لحظه آن را قبول کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین