|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
»
33 سال پیش در چنین روزی
کد خبر: ۱۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
آمریکا در پاسخ به شرایط مجلس شورای اسلامی قول داده است که در امور داخلی ایران دخالت نکند ولی در مورد سه شرط دیگر ایران اعلام کردکه ما می خواهیم تا حد امکان مثبت عمل کنیم ولی ایران هم باید مشکلات و پیچیدگی های قانونی را درک کند اما به طور کلی پاسخ مثبت است.
رئیس جمهور اعلام کرد تازمانی که دشمن را از مرزهای خود بیرون نرانده ایم مذاکره بی معناست و اصلا خود پذیرفتن مذاکره تحت فشار و تجاوز نظامی یک عمل ضد انقلابی است.
   
شرکت جنرال موتورز اعلام کرد به خاطر ملی کردن شعبه این شرکت و لغو قرارداد مربوطه از ایران شکایت و درخواست 58 میلیون دلار غرامت کرده است.
   
یک هیئت بلند پایه 5 نفره از سوی دولت کارتر به الجزایر اعزام شد تا پاسخ آمریکا را در رابطه با شرایط مجلس شورای اسلامی ایران تحویل مقامات الجزایر دهد .
   
آمریکا در پاسخ به شرایط مجلس شورای اسلامی قول داده است که در امور داخلی ایران دخالت نکند ولی در مورد سه شرط دیگر ایران مشکلاتی را که در رابطه با قبول آنها وجود دارد توضیح داده است .
   
حافظ اسد رئیس جمهور سوریه: دشمنی با انقلاب اسلامی ایران دشمنی با ملت عرب و ملت فلسطین و دشمنی با مسئله بیت المقدس است.
   
شاذلی بن جدید رهبر الجزایر: انقلاب ایران وحشتی در دل دولت های استعمارگر ایجاد کرد و ما براین باوریم که انقلاب ایران بر مبنای اسلام انجام گرفته است.
   
صادق قطب زاده سرپرست اسبق سازمان صدا و سیما و نیز وزیر سابق امورخارجه پس از آزادی از زندان در مصاحبه با کیهان مدعی شد به امر امام آزاد شده است .
  
آیت الله قدوسی دادستان انقلاب: دستگیری قطب زاده بنا به دستور امام مبنی بر بازداشت و محاکمه شایعه سازان صورت گرفته بود .
   
سادات از ترس صدور انقلاب اسلامی از آمریکا درخواست کمک و یاری کرده و خاک این کشور را در اختیار آمریکا قرار داده است .
   
20 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که به اتهام پخش نشریات ضد انقلابی در شیراز دستگیر شده بودند با حکم دادگاه انقلاب این شهر از 6 ماه تا دو سال به زندان محکوم شدند .
   
ابراهیم یزدی که از سوی امام خمینی رهبر انقلاب مدیریت موسسه کیهان را بر عهده دارد در سرمقاله امروز کیهان به شدت امام خمینی و نظام را مورد هتاکی قرار داد!

بنی صدر : مذاکره تحت فشار یک عمل ضد انقلابی است

رییس جمهور اعلام کرد تازمانی که دشمن را از مرزهای خود بیرون نرانده ایم مذاکره بی معناست و اصلا خود پذیرفتن مذاکره تحت فشار و تجاوز نظامی یک عمل ضد انقلابی است. ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: وقتی دشمن را به مرزهایش عقب راندیم اگر صدامی باقی مانده بود آن وقت می توان به مذاکره فکر کرد.(1)

بنی صدر همچنین در جمع گروهی از خلبانان گفت : این دو سه قرن وابستگی را از تخصص به دست آورده ایم یا از نداشتن تخصص ! اگر ما علم و فن داشتیم و خودمان می ساختیم حالا دیگر برای قطعه یدکی هزاران مصیبت نمی کشیدیم اگر ما تخصص داشتیم چطور ممکن بود که درهای کشورمان را بر روی خارجی ها بازکنیم و طی دو قرن پشت سر هم هنر ما بشود امتیاز دادن خدا رحم کرد که شما تخصص داشتید و الا در این جنگ چه بر سر ما می آمد؟ وی همچنین گفت : اگر کسی روحیه نیروهای مسلح را تضعیف کند مرتکب گناه شده است . (2)

ابراهیم یزدی که از سوی امام خمینی رهبر انقلاب مدیریت موسسه کیهان را بر عهده دارد در سرمقاله امروز کیهان به شدت امام خمینی و نظام را مورد هتاکی قرار داده و ایشان را به صورت غیر مستقیم به تلاش برای ایجاد دیکتاتوری صالحان متهم کرد !
درخواست غرامت جنرال موتورز از ایران!

شرکت جنرال موتورز اعلام کرد به خاطر ملی کردن شعبه این شرکت و لغو قرارداد مربوطه از ایران شکایت و درخواست 58 میلیون دلار غرامت کرده است. سخنگوی این شرکت افزود: کارهای مقدماتی برای تعقیب قضایی ایران در دادگاه از چندماه قبل ادامه دارد اما مذاکرات اخیر برای آزادی گروگانها سبب شد این شرکت با سرعت بیشتری شکایت خود از ایران را به دادگاه تسلیم کند.(3)

پاسخ آمریکا به شرایط ایران تحویل مقامات الجزایر شد


یک هیئت بلند پایه 5 نفره از سوی دولت کارتر به الجزایر اعزام شد تا پاسخ آمریکا را در رابطه با شرایط مجلس شورای اسلامی ایران پیرامون آزادی 52 گروگان آمریکایی تحویل مقامات الجزایر دهد . گفته می شود آمریکا در این پاسخ قول داده است که در امور داخلی ایران دخالت نکند ولی در مورد سه شرط دیگر ایران مشکلاتی را که در رابطه با قبول آنها وجود دارد توضیح داده است . یک مقام رسمی آمریکا که خواست هویت او فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت : ما می خواهیم تا حد امکان مثبت عمل کنیم ولی ایران هم باید مشکلات و پیچیدگی های قانونی و دیگر مسائل را که در این رابطه وجود دارد درک کند اما به طور کلی پاسخ مثبت است . (4)

گفتنی است سفارت الجزایر در تهران نیز اعلام کرد پاسخ آمریکا به شرایط آزادی گروگان ها را تسلیم دولت جمهوری اسلامی کرده است . (5)

حمایت 3 کشور عربی از انقلاب ایران


سه رهبر کشورهای عرب در اظهاراتی از انقلاب اسلامی ایران حمایت و جنگ صدام علیه ایران را محکوم کردند. حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در اظهار نظرهای خود گفت: دشمنی با انقلاب اسلامی ایران دشمنی با ملت عرب و ملت فلسطین و دشمنی با مسئله بیت المقدس است. وی همچنین اظهار داشت: رژیم بغداد حق ندارد جنگی را که علیه ایران شروع کرده را جنگ ملت عرب علیه فارس ها قلمداد کند.

معمر قذافی رهبر لیبی نیز در این خصوص گفت: در واقع دفاع از انقلاب ایران دفاع از انقلاب لیبی است و شکست ایران یعنی لیبی و فلسطین نزدیکترین دوست خود را از دست خواهند داد. وی گفت: ما متاسفیم که حکومت هایی که در کشورهای اسلامی هستند که با حمایت آمریکا علیه ایران به مبارزه می کنند. همچنین شاذلی بن جدید رهبر الجزایر نیز اظهار داشت: انقلاب ایران وحشتی در دل دولت های استعمارگر ایجاد کرد و ما براین باوریم که انقلاب ایران بر مبنای اسلام انجام گرفته است.

رییس جمهور اعلام کرد تازمانی که دشمن را از مرزهای خود بیرون نرانده ایم مذاکره بی معناست و اصلا خود پذیرفتن مذاکره تحت فشار و تجاوز نظامی یک عمل ضد انقلابی است. ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: وقتی دشمن را به مرزهایش عقب راندیم اگر صدامی باقی مانده بود آن وقت می توان به مذاکره فکر کرد.

قطب زاده مدعی شد : به امر امام آزاد شدم


صادق قطب زاده سرپرست اسبق سازمان صدا و سیما و نیز وزیر سابق امورخارجه که به دنبال پخش یک مصاحبه اختلاف برانگیز در شرایط جنگ زندانی شده بود پس از آزاد در مصاحبه با کیهان مدعی شد به امر امام آزاد شده است . وی گفت : چون به امر امام آزاد شده ام هیچ شرطی را برای آزادی خود قائل نشدم . قطب زاده همچنین گفت : پس از ملاقات با امام خمینی همه مسائل را با مردم در میان خواهم گذاشت .
آیت الله قدوسی دادستان انقلاب نیز در مصاحبه ای گفت : دستگیری قطب زاده بنا به دستور امام مبنی بر بازداشت و محاکمه شایعه سازان صورت گرفته بود .

نماینده صدام برای دریافت اسلحه به شوروی می رود


روزنامه های کویتی گزارش دادند دولت عراق طارق عزیز معاون نخست وزیری این کشور را به زودی به مسکو خواهد فرستاد تا بر طبق پیمان دوستی و همکاری میان دو کشور عراق و شوروی از آنان تسلیحات و لوازم یدکی و مهمات روسی دریافت دارد . گفتنی است عراق و شوروی در سال 1972 یک قرار داد دوستی 20 ساله امضا کردند .

چتربازان آمریکایی در مصر پیاده شدند

اولین گروه از چتربازان آمریکایی وارد مصر شدند . عبدالحلیم بوغزاله فرمانده ارتش مصر اعلام کرد قرار است 1400 سرباز چترباز و 12 هواپیمای جنگی نیز تا چند روز دیگر برای تمرینات آزمایشی با نیروهای مسلح مصر وارد پایگاهی در قاهره شوند .

گفتنی است سادات از ترس صدور انقلاب اسلامی از آمریکا درخواست کمک و یاری کرده و خاک این کشور را در اختیار آمریکا قرار داده است .

محکومیت 20 عضو مجاهدین خلق به زندان در شیراز


20 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که به اتهام پخش نشریات ضد انقلابی ، ایجاد شایعه و نیز تضعیف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در شیراز دستگیر شده بودند با حکم دادگاه انقلاب این شهر از 6 ماه تا دو سال به زندان محکوم شدند .

روابط عمومی سپاه پاسداران در همین رابطه بیانیه ای منتشر و اعلام کرد : روز گذشته دادگاه انقلاب اسلامی شیراز 21 نفر از منافقین ضد خلق که ضمن تذکرات مکرر مبنی بر عدم توزیع نشریات خلاف شئون اسلامی و ایجاد درگیری در این موقعیت حساس که سپاه اسلام و ملت قهرمان مسلمان در حال جنگ با کفار می باشند از این امر سرباز زده و به تکثیر و توزیع شایعات رادیو آمریکا و رادیو بغداد دست زده بودند محاکمه و بین 6 ماه تا دو سال به زندان محکوم شدند .

سه رهبر کشورهای عرب در اظهاراتی از انقلاب اسلامی ایران حمایت و جنگ صدام علیه ایران را محکوم کردند. حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در اظهار نظرهای خود گفت: دشمنی با انقلاب اسلامی ایران دشمنی با ملت عرب و ملت فلسطین و دشمنی با مسئله بیت المقدس است. وی همچنین اظهار داشت: رژیم بغداد حق ندارد جنگی را که علیه ایران شروع کرده را جنگ ملت عرب علیه فارس ها قلمداد کند.

اتهام ناروای ابراهیم یزدی به نظام در سرمقاله کیهان

ابراهیم یزدی که از سوی امام خمینی رهبر انقلاب مدیریت موسسه کیهان را بر عهده دارد در سرمقاله امروز کیهان به شدت امام خمینی و نظام را مورد هتاکی قرار داده و ایشان را به صورت غیر مستقیم به تلاش برای ایجاد دیکتاتوری صالحان متهم کرد !

در بخشی از سرمقاله یزدی که در صفحه نخست شماره امروز کیهان منتشر شده آمده است : باید به این مساله توجه کرد که در تئوری‌های انقلابی، برای بعد از پیروزی انقلاب، دو نوع فلسفۀ سیاسی مورد بحث و گفت‌وگوست: یک فلسفه سیاسی معتقد است که بعد از پیروزی انقلاب، برای انتقال جامعه از یک جامعه منحط و کهن گذشته به یک جامعه روبه رشد و تعالی، در جهت تحقق جامعه مقبول یا مطلوب، در «دوران انتقال» باید «جامعه بسته» باشد. یعنی باید بر جامعه استبداد یا دیکتاتوری حاکم باشد تا بتوان جامعه را به سرعت متحول ساخت و برنامه‌ها را پیاده کرد. این فلسفۀ سیاسی معتقد است که بعد از انقلاب، نیروهای ضد انقلابی دست بر نمی‌دارند. رسوبات فرهنگ پیش از انقلاب، قشر‌ها و دستجات و طبقاتی که از انقلاب‌ها لطمه دیده‌اند و شکست خورده‌اند، ولی هنوز نابود نشده‌اند دست بردار نیستند. در صورتی که جامعه باز و آزاد باشد، این‌ها با تمام نیرو، تلاش و کوشش می‌کنند که وضع گذشته اعاده گردد. بنابراین باید تمام فعل و انفعالات جامعه، تمامی رسانه‌های خبری، تمامی مراکز و منابر و منابع، همه تحت کنترل شدید نیروهای اصیل انقلابی در‌ آیند. ایجاد و استقرار دیکتاتوری پرولتاریا بعد از پیروزی انقلاب که توسط مارکسیست ‌ لنینیست‌ها عنوان شده است، بهترین نمونه اعلای کلاسیک این فلسفه سیاسی می‌باشد.

یزدی در ادامه به نقد اندیشه خود ساخته پرداخته و می نویسد : این اندیشه، فرسنگ‌ها با اندیشه اصیل اسلامی فاصله دارد. آن‌ها که ندانسته یا دانسته تحت تاثیر این اندیشه هستند، عمیقا التقاطی می‌باشند. اندیشه و فکر و تز و فلسفه سیاسی دیکتاتوری حزب (یا گروه واحد) چه به نام دیکتاتوری پرولتاریا، چه به نام دیکتاتوری مستضعفان و یا صلحا و یا به هر اسم و عنوان دیگری، خلاف جهان‌بینی توحیدی و اندیشه اسلامی است.

بازداشت قطب زاده مخالف قانون اساسی است!


وی در پایان نیز دلیل و بهانه نوشتن این سرمقاله را فاش کرده و ضمن دفاع از صادق قطب زاده می نویسد : آیا بازداشت‌های اخیر که با دستگیری و انتقال صادق قطب‌زاده، وزیر امور خارجه پیشین، عضو شورای انقلاب اسلامی سابق، اولین سرپرست صدا و سیمای جمهوری اسلامی بعد از انقلاب و یک مبارز قدیمی و پیگیر به زندان اوین با فلسفه و اندیشه اسلامی هیچ تطابقی دارد؟ آیا قانون اساسی ما به مسوولین امر چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 20 آبان 1359 ، صفحه 9

2- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 20 آبان 1359 ، صفحه 12

4- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 10

5- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 20 آبان 1359 ، صفحه 8

7- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 12

8- جمهوری اسلامی ، 20 آبان 1359 ، صفحه 12، در این زمینه که آیا قطب زاده با دستور امام آزاد شده یا نه اطلاعی در دست نگارنده نیست و نمی تواند این ادعا را نفی و یا اثبات کند ولی می توان این سوال اخلاقی را مطرح ساخت که آیا فردی که این چنین از ارادت خود به امام سخن می گوید و آزادی خود را مرهون حمایت امام می داند می تواند بعد از آزادی پای در مسیری بگذارد که کمتر از دو سال پس از آن به کودتایی ختم شود که یکی از برنامه های این کودتا به شهادت رساندن حضرت امام بود ؟ قطب زاده فروردین سال 61 به اتهام تلاش برای کودتا دستگیر و پس از محاکمه اعدام می شود و چه غم انگیز است سرنوشت کسی که  تمام هستی خود را از انقلاب و امام داشت و این گونه خیانت کرد و سرانجام به سزای این خیانت نیز رسید .

9- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 10

10- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 10

11- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 4

12- کیهان ، 20 آبان 1359 ، صفحه 1 امام خمینی 8 اریبهشت سال 1359 طی حکمی ابراهیم یزدی را به سرپرستی کیهان منصوب و تاکید کردند «با اهمیتی که مطبوعات و نقشی که در ساختن جامعه دارند، با گذشت بیش از یک سال از برقراری جمهوری اسلامی باز دیده می‌شود که بسیاری از مطبوعات در خط انقلاب نیستند و اصلاحاتی بنیادی در آن‌ها باید تحقق یابد که اشخاص منحرفی که موجب این نحو امور انحرافی می‌شوند دستشان از این رسانه‌های گروهی کوتاه شود» عبارات این پیام  گویای ناخرسندی و نارضایتی رهبری انقلاب از وضعیت آن روز مطبوعات است و از این رو است  که وقتی امام خمینی حکم انتصاب ابراهیم یزدی به سرپرستی کیهان را به درخواست حسین مهدیان مدیر موسسه صادر کردند، از او خواستند: «جنابعالی که شایستگی و قدرت اداری‌تان محرز است برای این امر حیاتی و اصلاح امور به سرپرستی موسسه کیهان که از موسسات مربوط به مستضعفین است منصوب هستید که با کمک کارمندان محترم و متعهد، این موسسه را هر طور صلاح می‌دانید بطور اسلامی و مناسب با جمهوری اسلامی اداره نمایید.» به هر حال ابراهیم یزدی در طول مدیریت خود بر موسسه کیهان از آن چه امام امت خطاب به وی نوشته و در حکم شان بر آن تاکید کرده بودند عدول کرده و موسسه کیهان را تبدیل به ارگانی برای تصفیه حساب با نظام اسلامی و انقلاب مظلوم ملت ایران کردند . انتشار اخبار تفرقه آمیز در شرایطی که ملت درگیر جنگی سراسری و در واقع جهانی بود چه معنایی می توانست داشته باشد ؟ در حالی که برخی از مطبوعات و رسانه ها با درک این شرایط از انتشار اخبار سیاسی تفرقه انگیز خودداری می کردند ابراهیم یزدی در کیهان مسئولیت انتشار این اخبار را بر عهده داشت و بهانه او نیز پاسداشت قانون اساسی بود ! از این مختصر که بگذریم به محتوای شماره نخست از سلسله مقاله های «پاسداری قانون اساسی» می رسیم . یزدی با اذعان به این که قانون اساسی جمهوری اسلامی قانونی مترقی است که آزادی های مردم را تضمین کرده است با یک مقدمه طولانی به هدف اصلی خود یعنی بازداشت قطب زاده می رسد و می گوید این بازداشت با آزادی های مصرح در قانون اساسی مغایر بوده و به تلویح این بازداشت را مقدمه ای برای ایجاد دیکتاتوری پرولتاریا و یا دیکتاتوری صالحان می خواند ! سوال اساسی اینجا است که آیا در یک جامعه باز افراد و شخصیت ها در قبال اتهاماتی که متوجه آنها است مصونیت سیاسی دارند ؟ آیا در جامعه ای که ملاک آن اسلام است شخصی می تواند به بهانه تلاشی که برای تاسیس این نظام داشته و یا مقامی که در بدو تاسیس عهده دار آن بوده دارای مصونیتی مادام العمر شود تا هر آن چه می خواهد بکند و هر آن چه می خواهد بگوید ؟ بی شک هیچ یک از نظام های سیاسی حتی لیبرال نیز چنین آزادی برای شهروندان خود قائل نیستند و از سویی دیگر شرایط جنگی با شرایط عادی در همه کشورها دارای قوانین جدا و ویژه ای است که این قوانین تنها در شرایط ویژه حکمفرما است . آیا در شرایط جنگی می توان به شهروندان این اجازه را داد که با ایجاد درگیری و اختلاف داخلی و به بهانه آزادی های مصرح در قانون اساسی -که قطعا و یقینا قانون این آزادی ها را برای شرایط عادی نیز مجاز نمی شمارد چه رسد به شرایط جنگی – زمینه حضور و پیروزی دشمن را فراهم آورند؟! از سوی دیگر ابراهیم یزدی به صورت غیر مستقیم جمهوری اسلامی را به ایجاد نظامی بسته متهم می سازد در حالی که خود در ابتدای مقاله اعتراف می کند که قانون اساسی جمهوری اسلامی قانونی مترقی است که زمینه ساز انتخاب نهادهای نظام توسط خود مردم شده است . یزدی خود در مجلس اول نماینده بوده ، رئیس جمهور توسط خود مردم انتخاب شده بود و نمایندگان نیز توسط خود ملت به مجلس راه یافته بودند ...همه نهادها بر اساس قانون اساسی شکل گرفته و مردم در انتخاب و تاسیس این نهادها نقش اساسی ایفا کرده بودند و آیا چنین جامعه ای جامعه بسته است ؟! در این زمینه گفتنی های زیادی است که در آینده به آن خواهیم پرداخت .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین